تست A/B چیست؟ و چگونه باعث افزایش سریع نرخ‌های تبدیل می‌شود

14
74
19:43 1398/6/28

با انجام ندادن تست A/B یا انجام غلط آن، فقط پول خود را هدر داده‌اید. تنها راه ارزیابی و تحلیل واقعی قیف تبدیل (Conversion Funnel) و کمپین‌های تبلیغاتی دریافت اطلاعات و فیدبک از مشتریان است. در هر زمینه‌ی از تجارت الکترونیک و کسب و کار نمی‌توان با حدس و احتمالات پیش رفت، لذا به داده‌های فراتر از این‌ها نیاز دارید تا از واکنش کاربران‌تان به بخش‌های دیگر وب‌سایت‌تان آگاهی یابید. در ادامه به توضیح تست A/B می‌پردازیم .

 

تست A/B چیست و چگونه کار می‌کند؟

به زبان ساده، تست A/B مقایسه‌ی عملکرد دو نسخه‌ی متفاوت از وب سایتتان نزد مشتریان است. برای مثال، اگر قصد دارید تا تست A/B را روی یک صفحه انجام دهید، باید دو نسخه‌ی متفاوت از آن را  ایجاد کنید و در یکی از آن‌ها فقط عنوان را تغییر دهید. پس از آماده‌سازی این دو نسخه، هر کدام را برای نیمی از کاربران به نمایش درآورید. نهایتا این تست با استناد به معیارهایی مانند نرخ تبدیل (Conversion Rate)، نرخ پرش (Bounce Rate) یا مدت زمان حضور کاربر در صفحه (Time On Page) به شما خواهد گفت که کدام نسخه تجربه‌ی کاربری بهتری را برای مخاطبین‌تان به همراه داشته است.

 

چرا به یک تست A/B واقعی نیازمندید؟

ناگفته نماند که ایجاد یک وب‌سایت و یا یک کمپین تبلیغاتی اولین قدم در بازاریابیست. هنگامی که وب‌سایت خود را راه‌اندازی کردید، می‌خواهید از میزان موفقیت این وب سایت در تجارت خود آگاهی یابید. تست A/B به شما نشان می‌دهد که حتی ساده‌ترین تغییرات نیز می‌تواند روی نرخ تبدیل شما اثرگذار باشد. برای مثال درد تست زیر مشخص شد که یک دکمه‌ی Call To Action قرمز رنگ به میزان 21% عملکرد بهترین نسبت به یک دکمه‌ی سبز رنگ دارد.

 

حتما با خود تصور می‌کنید اگر همین تغییر بسیار کوچک می‌تواند تاثیر به این بزرگی داشته باشد، پس تغییرات اساسی روی المان‌های دیگر چه تاثیری در جذب کاربران خواهد داشت.

 

اهمیت تست A/B در سئو

پرواضح است که سئو برای موفقیت بازاریابی محتوای شما، امریست حیاتی. احتمالا تا اینجای مقاله نیز برایتان روشن شده است که تست A/B تاثیر مثبتی روی سئوی وب سایت‌تان دارد، اما چگونه؟

برای مثال سرعت بارگزاری وب سایت یکی از فاکتورهای اساسی سئو است و شما می‌توانید با تکیه به تست A/B مشخص کنید که کدام تغییر باعث افزایش سرعت بارگزاری وب سایت‌تان می‌شود. یک سایت سریع می‌تواند نرخ تبدیل سایت شما را تا 7% افزایش دهد، بنابراین این افزایش در معیارهای اساسی وب سایت، می‌طلبد که به سمت این تست برویم.

 

تست ab دو بخشی

در این بخش از اهمیت بی چون و چرای سئو گفتیم، اما باید این نکته را نیز یاد آور شویم که شما بدون دانستن اصول و قوائد سئو، قطعا نمی‌توانید تست AB را به خوبی و تاثیر هر چه بیشتر به انجام برسانید. ما در مقاله‌ی " فاکتورهای اساسی سئو چیست و چگونه می‌توان یک سایت بهینه‌شده داشت؟ " به تمام فاکتورهای اساسی و کلی سئو پرداخته‌ایم. این مقاله را از دست ندهید.

 

تست دو بخشی و تست A/B

تست دوبخشی یا Split Testing و تست A/B دو مقوله‌ی جدا از یکدیگرند، اما گاها و به اشتباه یک تست پنداشته می شوند. همانطور که گفته شد تست A/B مقایسه‌ی دو نسخه از یک وب سایت، صفحه یا کمپین تبلیغاتی است که یکی از المان‌های آن مثل متن، تصویر یا کلید آن را تغییر داده‌اند. اما تست دو بخشی یعنی مقایسه دو طرح کاملا متفاوت. من شخصا تست A/B را ترجیح میدهم، زیرا می‌خواهم بدانم که کدام تغییر در افزایش معیارهای اساسی وب سایت موثرتر است. اما تست دو بخشی را تصور کنید، با مقایسه‌ی دو طرح کاملا متفاوت، ار کجا می‌توانید بفهمید که کدام تغییر می‌تواند موثرتر واقع شود؟

 

آمار و ارقام تست ab

 

آمار و ارقام تست A/B: قهرمان ها، مبارزان و تنوع‌ها کدامند؟

آمار و ارقامی که از داده های تست A/B بدست می‌آیند، از قهرمان‌ها، مبارزان و تنوع آن‌هاست. هر کدام از این نسخه‌ها، اطلاعات و داده‌هایی درباره ی بازدیدکنندگان به شما میدهند. قهرمان شما یک دارایی بازاریابی است. این دارایی می تواند یک صفحه وب، یک ایمیل، یک تبلیغ فیسبوکی و یا هر چیز دیگری باشد که شما شک دارید که آیا درست کار می‌کند یا خیر. برای این بازاریابی، قهرمان خود را در برابر یک مبارز قرار می‌دهید، مبارز همان صفحه‌ی تغییر یافته است. پس از تست و بدیت آمدن نتیجه‌ی ارزیابی اول، اکنون نوبت به یک مبارز دیگر در برابر قهرمان جدیدتان است. این کار تا بهینه سازی کاملا ادامه می‌یابد. به هیچ وجه سعی نکنید تا این تست را در چند مرحله‌ی کوتاه انجام دهید، تعداد مراحل هر چه بیشتر باشد، نتیجه‌ی کار بهتر و بهتر خواهد بود.

 

بهترین المان‌های تست A/B

برخی تغییرات بازخورد بزرگتری در بهبود نرخ‌ها دارند. مثلا تغییر یک کلمه در یک متن طولانی نمی‌تواند تاثیر شگرفی روی آمارتان داشته باشد.

در ادامه 10 المان اثربخش را آورده‌ایم:

 

کپی رایتینگ

1- عناوین و تبلیغ‌نویسی‌ها (کپی رایتینگ)

عنوان اولین چیزی است که کاربر پس از ورود به صفحه مشاهده می‌کند. لذا اگر عنوان برای کاربر جذاب نباشد، به سرعت صفحه را ترک می‌کند. مثال دیگر متن روی کلیدهای CAL (Call To Action) است. اندازه‌های متفاوت برای پاراگراف‌ها را تست کنید. ببینید که کاربرانتان فروش سخت (Hard Sell) را می‌پسندند یا روش فروش نرم را. ببینید که مشتریان‌تان به آمار و ارقام علاقه نشان می‌دهند یا توضیحات متنی؟

کپی‌رایتینگ را در وهله‌ی اول شاید بتوان یک هنر تلقی کرد، هنری که باعث جذب هر چه بیشتر مخاطب می‌شود. کپی‌رایتینگ قوائد و جزئیات فراوانی دارد که در مقاله‌ی " کپی‌رایتینگ چیست و چه اهمیتی در مدیریت کسب‌وکارها دارد؟ " به آن پرداخته‌ایم.

call to actions

2- Call To Actionها

به جز رنگ، طرح، اندازه و شکل کلیدهای CTA، تغییر محسوس متن نیز می‌تواند روی عملکرد آن‌ها تاثیر داشته باشد. همانطور که گفته شد در یک تست چند چیز را با هم تغییر ندهید، مثلا فقط رنگ کلید را تغییر دهید یا اندازه آن، زیرا با اعمال چند تغییر نمی‌توانید بفهمید که کدام یک موثرتر واقع شده است.

 

المان های تصویر و ویدئو در تست ab

3- تصویر، صدا و ویدئوها

از آنجا که می‌دانیم نمی‌شود صرفا از طریق ارائه‌ی متن در صفحات خود کاربران را جذب مرد، پس به ارائه‌ی تصویر، ویدئو، صدا و اینفوگرافیک هم می‌پردازیم. شما در طی تست A/B می‌توانید بفهمید که نظرات متنی تاثیرگذارترند یا ویدئویی؟ اینفوگرافیک های کوتاه بهترند یا بلند؟ برای مثال، تصویر فردی که به یک دکمه‌ی CTA اشاره می‌کند، می‌تواند باعث جلب نظر کاربران شود.

 

4- خطوط موضوع

خطوط موضوع ایمیل نرخ باز کردن ایمیل را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. اگر مشترک خبرنامه‌ی شما چیزی که به آن علاقه دارد را در ایمیل مشاهده نکند، به احتمال زیاد ایمیل را حذف می‌کند. بر اساس آمارهای رسمی، نرخ باز کردن ایمیل توسط کاربران در 10 حوزه کسب و کار، چیزی بین 25 تا 47 درصد است. در خوش‌بینانه‌ترین حالت، نرخ شا ممکن است به باز کردن نیمی از ایمیل‌های ارسالی برسد. تست A/B می‌تواند تاثیرگذاری شما را طی ایمیل‌های متعدد افزایش دهد.

 

عمق محتوا

5- عمق محتوا

برخی از کاربران محتواهای سطحی را بیشتر می‌پسندند در حالی که در طرف دیگر کاربرانی نیز هستند که به دنبال محتوای کامل، عمیق و دقیق هستند. مخاطبین هدف شما در کدام دسته‌اند؟ شما می‌توانید یک محتوا را به دو صورت ارائه دهید، یکی کوتاه و مختصر و دیگر طولانی و مفصل.

 

 

عمق محتوا می‌تواند آمارهایی نظیر نرخ تبدیل و مدت زمان حضور کاربر در صفحه را تغییر دهد و تست A/B در این راه به شما کمک خواهد کرد.

 

توضیحات محتوا در تست ab

6- توضیحات محصول

عمق محتوا در زمینه‌ی توضیحات محصول برعکس بقیه موارد است. آمارها نشان می‌دهد که در دنیای تجارت الکترونیک، توضیحات کوتاه عملکرد و تاثیرگذاری بهتری دارند، کاربران به دنبال توضیحات ساده، شفاف و سریع هستند. برای نمونه به سایت آمازون نگاه کنید، توضیحات به کوتاه‌ترین شکل ممکن بیان شده‌اند.

 

با این حال برای محصولات متنوع، باید توضیحات متفاوت را تست کرد.

 

7- اثبات شدن در اجتماع

طبق آمار، 70% از خریداران برای انجام خرید خود به نظرات دیگران متوسل می‌شوند.

 

توانایی نمایش صحیح و جذاب اثبات اجتماعی می‌تواند نرخ تبدیل را افزایش دهد. برای مثال، با تست A/B ببینید که تاثیر امتیازدهی ستاره‌ای بهتر جواب می‌دهد یا نظرات متنی؟ ویدئوها تاثیرگذارترند یا تصاویر؟

 

ایمیل مارکتینگ

8- ایمیل مارکتینگ

تست A/B واقعا ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید، مقایسه‌ی نسخه ی A  و B استفاده، همین. همانطور که گفته شد، مبنای تست باید روی یک تغییر در هر تست باشد. حتی کوچک‌ترین تغییرات در صفحات می‌تواند نرخ تبدیل را افزایش دهد.

برای انجام تست A/B در مقوله‌ی ایمیل مارکتینگ باید به سه مولفه وفادار بمانید:

  • فقط و فقط یک المان را تغییر دهید.
  • تعداد بازدیدکنندگان هر نسخه مساوی باشند.
  • مدت زمان انجام تست در حدی باشد که بتوان به آن استناد کرد.

 

9- تاثیر رسانه‌ای

حس خوبی است وقتی که نام کسب و کار شما در یک مجله‌ی آنلاین یا آفلاین می آید. شما انتظار دارید که مردم در مورد شما چیزهایی را بدانند و برای این موضوع می‌بایست اطلاعات را شفاف و هوشمندانه بدست آن‌ها رساند. با تکیه به تست A/B می‌توانید انواع اشارات توسط رسانه‌ها به خود را بسنجید.

 

صفحات فرود

10- صفحات فرود

صفحات فرود طراحی شده‌اند تا بازدیدکنندگان را تبدیل به مشتری محصولات کنند. پس اگر صفحات فرود به درستی کار نکنند، شما مشتریان بالقوه را از دست خواهید داد. نقشه گرمایی می‌تواند به شما نشان دهد که کاربر به کدام قسمت از صفحه‌ی فرود شما علاقه بیشتری دارد و در نهایت المان‌های اصلی و مهم را در آنجا قرار دهید.

 

چگونه تست A/B را انجام دهیم؟ راهنمای سال 2019

قبل از شروع بهتر است که یک استراتژی داشته باشید. شما باید این سوال را از خود بپرسید که "چرا صفحه فرود من تبدیل نمی‌کند؟"، شاید از ترافیک بالایی نیز برخوردار باشید اما روی دکمه‌های CTA کلیک نشود. قبل از شروع تست A/B ضروری است که داده‌هایی را از قبل جمع‌آوری کنید، این اطلاعات را می‌توانید به وسیله‌ی گوگل آنالیتکس بدست آورید و سپس می‌توانید از هیت2مپ، اسکرول‌مپ و دیگر تست‌ها بهره بگیرید. ضبط نحوه‌ی استفاده کاربران از وب سایت تان می‌تواند شما را در تصمیم گیری صحیح کمک کند، لذا نقشه گرمایی را به هیچ وجه دست کم نگیرید. زیرا با این تست می‌توانیم نقاط مورد علاقه و همچنین نقاط نفرت کاربران را شناسایی کنیم.

 

برای شروع به صورت زیر عمل کنید:

1- چیزی را که می‌خواهید تست کنید را انتخاب کنید

المانی را که می‌خواهید روی آن تست انجام دهید را انتخاب کنید. سعی کنید آن المان مرتبط با سئو باشد، مثلا: میزان کاراکترهای عنوان پست وبلاگ. برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل نیز می‌توانید روی عنوان اصلی، درج یک ویدئو یا درج یک کلید CTA تمرکز کنید.

 

2- هدف‌گذاری کنید

مشخص کنید که هدف‌تان از انجام تست A/B چیست؟ آیا می‌خواهید نرخ تبدیل خود را بهبود ببخشید؟ میزان فروش را افزایش دهید؟ یا مدت زمان حضور کاربران در صفحه را افزایش دهید؟ سپس با این هدف‌گذاری، استراتژی مناسب را اتخاذ کنید.

 

3- تحلیل داده‌ها

برای بررسی داده‌های خود می توانید از ابزارهای رایگانی مانند گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. این نقطه‌ی شروع شماست و قائدتا به دنبال وضعیت بهتری نیز هستید، هر چند کم.

 

4- صفحه‌ای که قصد دارید روی آن تست انجام دهید را انتخاب کنید

برای اینکار می‌توانید با مهمترین صفحه‌ی خود مانند صفحه نخست یا صفحه فرود شروع کنید.

 

المان های هدف

5- المان‌های هدف تست را مشخص کنید

المان‌هایی که قصد انجام تست روی آن‌ها را دارید را مشخص کنید. سعی کنید المان‌هایی را انتخاب کنید که بیشترین بازدهی را به همراه داشته باشند.

 

6- ایجاد یک نسخه متفاوت

در اینجا باید یک نسخه‌ی جدید از قهرمان‌تان را ایجاد کنید و یک تغییر روی یکی از المان‌های آن ایجاد کنید. مثلا اگر میخواهید یک کلید CTA را تست کنید، ابتدا رنگ پس زمینه، فونت یا اندازه دکمه را تغییر دهید و اجازه دهید تا بقیه موارد مانند قبل بمانند.

 

7- ابزارهای تست

برای اینکه بهترین ابزار تست را انتخاب کنید، باید ببینید که می‌خواهید چه تستی را انجام دهید.

 

 

مثلا بسیاری از ابزارهای ارائه خدمات ایمیل، دارای ابزارهای مخصوص به خود هستند. برای صفحات فرود و دیگر صفحات وب سایت‌تان، پیشنهاد می‌شود تا از ابزارهای سایت Crazy Eggs استفاده کنید.

 

8- طراحی تست

شما می‌توانید با توجه به ابزار تستی که در اختیار دارید، تنظیمات مختلفی را روی آن ایجاد کنید. برای مثال، مدت زمان انجام تست یا جمع‌آوری اطلاعات از دستگاه‌های مختلف مثل موبایل، تبلت و یا غیره.

 

9- گردآوری اطلاعات

اکنون زمان نتیجه‌گیری است. ابزارهای Crazy Eggs داده‌ها را به صورت خودکار جمع‌آوری می‌کنند. در هر لحظه این امکان را دارید تا پیشرفت کار را مشاهده کنید و در پایان تست دستگاه‌هایی که کاربران با استفاده از آن‌ها وارد وب‌سایت‌تان شده‌اند را مشاهده کنید.

 

10- تحلیل تست

در اینجا می‌توانید سلیقه‌ی کاربران را را ببینید و با توجه به نتایج بدست آمده، می‌توانید به اطلاعات مهمی دست یابید و استراتژی تست آینده را مشخص کنید.

 

نتیجه‌گیری

تست A/B یکی از مهم‌ترین روش‌های جمع‌آوری اطلاعات و بدست آوریدن سلیقه‌ی مخاطبین است. انجام صحیح این تست شما را به اهدافتان نزدیک‌تر می‌کند، پس سعی کنید تا مراحلی که گفته شد را با دقت هر چه تمام‌تر به کار گیرید تا بهترین و دقیق‌ترین نتایج را بدست آورید.

 

 

اجرای صحیح مراحلی که گفته شد، نکات مثبت زیادی دارد، مانند:

  • شما می‌توانید بفهمید که چه چیزی مخاطبین شما را به مشتریان بالقوه تبدیل می‌کند.
  • با آسان‌تر کردن گشت و گذار در وب سایت‌تان، مشکلات مشتریان بالقوه را کاهش دهید.

نرخ‌های تبدیل را افزایش و نتایج خروجی را به نقطه‌ی مطلوب‌تری برسانید.

 

پس برای شروع تست A/B درنگ نکنید، کار را شروع کنید، ما همواره در کنارتان خواهیم بود.





0 دیدگاه شما هم میتوانید دراین بحث شرکت کنید!
آخرین مقالات