چه کلمات کلیدی برای وب سایت مان انتخاب کنیم؟

14
74
19:06 1398/6/8

انتخاب کلمات کلیدی برای سایت

پس از طراحی سایت سئو و بهینه‌سازی آن مهم‌ترین مسئله است و از نظر سئوکاران یک سایت بدون سئو، مانند ماشین بدون بنزین است! اگر شما هم سایت خود را به منظور فروش محصول طراحی کرده‌اید، یا باید هزینه‌های زیادی جهت تبلیغات پرداخت کنید یا سایت خود را سئو کنید. در سئوی سایت هم کلمات کلیدی اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به آن توجه زیادی داشته باشید! رقیبان شما حداقل از چندین کلمه کلیدی در تولید محتوای خود استفاده می‌کنند و سعی می‌کنند تمام این کلمات کلیدی را در گوگل بالاتر بیاورند. شما چطور؟ با کمی مطالعه و استفاده از ابزارهای سئو، شما می توانید بر روی کلمات کلیدی متعدد تمرکز کنید. اگر بتوانید به درستی این کار را انجام دهید، متن شما حداقل برای 5 کلمه کلیدی بهینه سازی خواهد شد.

مزایای استفاده از چند کلمه کلیدی برای تولید محتوا

اگر استراتژی شما، بهینه‌سازی یک کلمه کلیدی برای هر صفحه باشد چندین مشکل ایجاد می‌کند. به عنوان مثال: اگر تولیدکننده محتوا به همین یک کلمه محدود شود، نتیجه کار می‌تواند خیلی کوتاه و ضعیف باشد. از طرفی مفاهیم با ارزشی که به هم مرتبط هستند در چندین صفحه قرار می‌گیرند که سبب کاهش قدرت هر صفحه خواهد شد و ساختار وبسایت شما بیش از حد نیاز بزرگ خواهد شد و نتیجه‌ای خوبی از موتورهای جستجو عاید شما نمی‌شود. نتیجه یک مطالعه نشان داده که یک صفحه می‌تواند با چند کلمه‌ کلیدی به جذب ترافیک از گوگل دست بزند. یک راه خوب این است که چند سوال مربوط به موضوع اصلی را پیدا کنید و آنها را با استفاده از تگ (H2) برجسته کنید.

سئوی Long Tail تکنیکی است که کلمات کلیدی طولانی که بیش از 3 کلمه دارند را هدف قرار می‌دهد. عباراتی که در آنها رقابت کمرنگ‌تری در جریان است و کسب رتبه‌ی مناسب برای آنها کار آسان‌تری به نظر می‌رسد.  واضح است که این عبارات در مقایسه با کلمات کلیدی اصلی (Head Keywords) که از یک یا دو کلمه تشکیل می‌شوند، کمتر مورد جستجوی کاربران قرار می‌گیرد. با این حال،نکته جذاب کلمات کلیدی Long Tail این است که برخلاف میزان جستجوی کم‌شان، نرخ تبدیل بسیار بالایی دارد.

کلمات کلیدی چندگانه چگونه متحول شدند؟

در کنار رشد تعداد وب سایت‌ها، دومین اتفاقی که دنیای اینترنت را متحول کرد؛ سیر تکاملی الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل بود. در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی می‌توانستید با خرید تعدادی لینک با ربط و بی‌ربط به صفحه اول نتایج جستجوی گوگل صعود کنید. در آن زمان نتایج عجیب و غریب، نامربوط و بی‌کیفیت پای ثابت جستجوی کاربران اینترنتی بود. اما امروزه این لینک‌ها به‌جای اینکه وب سایت را در رتبه‌های اول قرار دهند، لطمه‌های جبران‌ناپذیری به آن وارد می‌کنند.  این دو رخداد موجب شد تا استراتژی‌ها و تکنیک‌های مورد استفاده در سئو به کلی تغییر کنند. امروزه کسب و کارهای کوچک و متوسط به ندرت می‌توانند وب‌سایت خود را برای کلمات کلیدی پر رقابت در میان ۱۰ رتبه برتر نتایج موتورهای جستجو قرار دهند؛ جایی که غول‌های بزرگ صنعت و تجارت سال‌هاست جا خوش کرده‌اند. در نتیجه، سئوی وب‌سایت‌ها بیشتر به دو وجه دیگر کلمات کلیدی یعنی ارتباط و میزان رقابت متمرکز شدند و اینجا بود که کلمات کلیدی Long Tail یا همان کلمات کلیدی طولانی متولد شد.

بجای یک کلمه، بر روی چندین کلمه کلیدی تمرکز کنید!

اگر قصد دارید فقط یک کلمه کلیدی برای هر صفحه بهینه‌سازی کنید ممکن است مشکلاتی ایجاد شود. مثلاً اگر تولیدکننده محتوا از همین یک کلمه استفاده کند، نتیجه کار شاید کوتاه و ضعیف شود. از طرفی، مفاهیم ارزشمند و بهم مرتبط در صفحات مختلفی قرار می‌گیرند که باعث کاهش قدرت هر صفحه شده و ساختار سایت شما بیش از حد نیاز بزرگ خواهد شد و نتیجه‌ و رتبه‌ی خوبی از موتورهای جستجو نصیبتان نمی‌شود.

نتیجه یک مطالعه نشان داده که یک صفحه با چند کلمه‌ کلیدی، ترافیک مناسبی را در گوگل جذب می‌کند. یک روش خوب این است که چند سوال مربوط به موضوع اصلی مطرح کنید و آنها را با استفاده از تگ H2 عنوان کنید.افزونه سئوی Yoast (یکی از معروف‌ترین پلاگین‌های سئو در وردپرس) در روند سئوی پست‌ها به شما کمک می کند. فرض کنید یک وبلاگ با موضوع طراحی سایت دارید و در وبلاگ خود مطلبی در مورد سئوی وردپرس می‌نویسید! کلمه کلیدی اصلی، کلمه یا عبارتی است که مخاطبان شما در موتورهای جستجو برای یافتن مقالات مورد نظر خود استفاده می کنند و شما نیز قصد دارید برای آن رتبه خوبی در گوگل کسب کنید. برای این‌ که بتوانید کلمه کانونی خود را به صورت هوشمندانه انتخاب کنید باید تحقیق کلمه کلیدی انجام دهید. برخی اوقات یافتن یک کلمه کلیدی بسیار دشوار است؛ زیرا می‌خواهید در پست خود در بیش از یک کلمه کلیدی رتبه خوبی به دست آورید.

به عنوان مثال ممکن است بخواهید برای مترادف های کلمه کلیدی تان نیز در نتایج جستجو رتبه بالایی به دست آورید. این نقطه دقیقاً جایی است که کلمات کلیدی کانونی متعدد به کار می آیند. در ادامه با 4 مثال به شما خواهیم گفت که چرا بهینه سازی برای چند کلمه کلیدی استراتژی بسیار خوبی است.

کلمات کلیدی مترادف با کلمه کلیدی اصلی

یک کلمه کلیدی اصلی احتمالاً ده‌ها کلمه کلیدی مترادف دارد! مثلاً اگر کاربران سئوی سایت را جستجو کنند، احتمال آن که بهینه‌سازی سایت را هم جستجو کنند زیاد است! بنابراین شما می‌توانید هر دوی آن‌ها را به عنوان کلمه کلیدی در نظر بگیرید و برای افزایش رتبه هر دو کلمه کلیدی تلاش کنید. مسئله مهم این است که کلمه کلیدی اصلی را بیشتر و هوشمندانه‌تر از کلمه کلیدی مترادف استفاده کنید! زیرا این کلمه کلیدی رقابت بیشتری دارد و برای رتبه گرفتن در گوگل، نیازمند تمرکز بیشتری است. در واقع کاربران موارد مختلفی را جستجو می کنند؛ مثلاً اگر از ده کاربر بخواهیم در مورد یک مفهوم خاص نظیر سئو تحقیق کنند، عبارات مختلفی نظیر "سئو چیست؟"، "مفهوم سئو"، "آموزش سئو" و... را جستجو می‌کنند که همه این‌ها به عنوان چند کلمه کلیدی مترادف محسوب می‌شوند. در حالی که عده‌ای از کلمه سفر جاده‌ای استفاده می کنند، برخی دیگر ممکن است از کلمات با عباراتی همچون مسافرت، سفر در تعطیلات یا حتی از عبارتِ در تعطیلات به کجا سفر کنیم استفاده کنند.

برای آنکه بتوانید طیف وسیعی از کاربران را هدف بگیرید باید مطمئن شوید که پست شما برای کلمات کلیدی مختلف رتبه می‌گیرد. رتبه گرفتن در چندین کلمه کلیدی کمی سخت‌تر از رتبه گرفتن در یک کلمه کلیدی است اما باید توجه داشت که اگر در یک کلمه کلیدی رتبه خوبی کسب کنید، حتماً در مترادف‌های آن هم راحت‌تر می‌توانید به رتبه خوب دست پیدا کنید! این دقیقاً همان چیزی است که اکثر رقیبان شما یا نمی‌دانند یا به آن اهمیت نمی‌دهند.

استفاده از چندین موضوع که زیرمجموعه یک موضوع خاص هستند!

در یک پست از سایت ممکن است بتوانید چندین موضوع مرتبط که همگی زیر مجموعه یک موضوع خاص هستند را در قالب یک مطلب بنویسید. به همین دلیل است که گاهی اوقات برخی پست‌ها، بیشتر از یک موضوع خاص را پوشش می‌دهند و زیرمجموعه ای از موضوعات مختلف را در خود دارند. به عنوان مثال مقاله ای که در مورد سفر به شمال نوشته می‌شود ممکن است دربرگیرنده موضوعاتی مانند برنامه‌ریزی برای سفر، اسباب و وسایل مورد نیاز سفر، دیدنی های شمال و محل اقامت در شمال باشد. در این شرایط ممکن است بخواهید برای تمامی این موضوعات رتبه ای در موتورهای جستجو داشته باشید.

یکی از مزایای این روش این است که شما به راحتی می‌توانید بین مطالب مختلف و موضوعات مختلف لینک‌سازی داخلی انجام دهید! چه چیزی از لینک‌سازی داخلی برای گوگل ارزش بیشتری دارد؟ قطعاً این مورد یکی از ارزشمندترین موارد در سئو به شمار می‌رود که باز هم با رعایت آن می‌توانید از رقیبان خود به راحتی جلو بزنید.

استفاده از چندین موضوع که زیرمجموعه یک موضوع خاص

از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید!

همیشه کلمات کلیدی کوتاه و پر تراکم به نفع شما نیست! اگر یک سایت تازه‌کار دارید، به هیچ عنوان نمی‌توانید به رتبه مناسب در کلمه کلیدی پر رقیب کسب کنید. بنابراین ابتدا باید در کلمات کلیدی طولانی مرتبط با همان کلمه کلیدی پر رقیب به رتبه مناسب برسید و سپس به دنبال افزایش رتبه سایت خود در کلمه کلیدی پر رقابت باشید. بنابراین کلمات کلیدی طولانی اهمیت و ارزش زیادی دارند و می‌توانند ترافیک بسیار خوبی را نصیب شما کنند. بنابراین یکی از استراتژی های خوب برای به دست آوردن رتبه در موتورهای جستجو این است که بر روی کلمات کلیدی طولانی (Long-Tail Keywords) تمرکز کنید.

همانطور که می‌دانید کلمات کلیدی طولانی نسبت به کلمات کلیدی اصلی، رقابت بسیار اندکی دارند و به دست آوردن رتبه برای آن‌ها راحت‌تر خواهد بود. جالب است بدانید کاربران زیادی وجود دارند که کلمات کلیدی طولانی را جستجو می‌کنند و به سایت‌هایی که بر روی کلمات کلیدی طولانی تمرکز کرده‌اند، می‌رسند. بنابراین استفاده از کلمات کلیدی طولانی در سایت‌های تازه‌کار ارزش و اهمیت بسیار زیادی دارد. بخش سخت آنجایی است که استفاده از کلمات کلیدی طولانی در محتوا سخت‌تر از کلمات کلیدی کوتاه است.

زمانی که از Short Keywords استفاده می‌‎کنید کلمات یک یا دو بخشی هستند اما کلمات کلیدی طولانی چندین بخشی هستند و استفاده از آنها به صورتی که طبیعی به‌نظر برسد سخت است. برای استفاده از این کلمات باید خلاقیت زیادی داشته باشید و فکر نکنید کلمات را دقیقا همان‌طور که هست باید مورد استفاده قرار دهید. اگر بتوانید در یک پست برای چند کلمه کلیدی طولانی رتبه خوبی در نتایج جستجو به دست آورید در مراحل کار، پیشرفت بسیاری خواهید داشت. پیدا کردن چند کلمه کلیدی طولانی برای کلید واژه کانونی پست تان می تواند استراتژی بسیار خوبی برای سئو سایت تان باشد. بهینه سازی یک پست برای انواع مختلفی از کلمات کلیدی طولانی می تواند به سایت شما کمک کند تا در نتایج جستجوی متعددی مشاهده شود.

از عبارات کلیدی مشابه هم استفاده کنید!

کاربران نه تنها کلمات کلیدی را جستجو می‌کنند، بلکه گاهی هم به دنبال کلمات کلیدی مشابه هستند! مثلاً یک کاربر ممکن است به جای عبارت "روغن‌گیری کنجد" عبارت "چگونه از کنجد روغن بگیریم؟" را جستجو کند! بناراین شما باید محتوای خود را به گونه‌ای با کلمات کلیدی بنویسید که کاربر هر کدام را جستجو کرد، به سراغ صفحات سایت شما بیاید. اگر کاربران به دنبال موارد خاص باشند از جملات و عبارات کلیدی استفاده خواهند کرد. گاهی اوقات ترتیب کلمات در عبارات و جملات کلیدی بسیار مهم خواهد بود.

اگر ترتیب کلمات و استفاده از Stopword در متن‌تان اهمیت دارد، توصیه می کنیم که پست تان را برای انواع مختلفی از کلمات کلیدی بهینه‌سازی کنید. یا مثلاً ممکن است گوگل عبارت کلیدی سفر به شمال با خودرو را با عبارت با خودرو به شمال سفر کنید، یکسان بداند و نتایج مشابهی را برایشان ارائه دهد. در این مورد ترتیب کلمات برای موتور جستجوی گوگل اهمیت ندارد. گرچه ممکن است که گوگل به ترتیب دیگر عبارات کلیدی اهمیت دهد. بهتر است که پست های خود را برای عبارات و جملات کلیدی متفاوت بهینه سازی کنید و ترتیب کلمات در آنها را رعایت کنید.

استفاده از کلمات کلیدی متعدد در محتوای سئو شده

به دنبال ایجاد پست‌های سئو شده هستید؟ استفاده از کلمات کلیدی متعدد را فراموش نکنید! بهینه‌سازی پست برای کلیدواژه‌های کانونی متعدد، ساده است. این کار را می‌توانید از طریق تگ‌های پست، تگ های HTML موجود و حتی محتوای داخل متن ها این کار را انجام دهید. استفاده از کلمات کلیدی درون متن می تواند راهنمای خوبی برای موتورهای جستجو باشد.





0 دیدگاه شما هم میتوانید دراین بحث شرکت کنید!
آخرین مقالات