سئوی کلاه سیاه چیست و چگونه از آن دوری کنیم؟

14
74
11:57 1398/6/9

سئوی کلاه سیاه

سئو و بهینه سازی سایت شامل تمامی کارهایی است که برای بالا بردن رتبه سایت در گوگل می‌کنید. این کارها به چندین بخش مختلف تقسیم بندی می‌شوند و هر یک نیز بر اساس الگوریتم خاصی انجام می‌گیرند که این الگوریتم‌ها را با نام حیوانات می‌شناسیم. مجموعه الگوریتم‌های گوگل را می‌توان به سه روش اجرا کرد که آنها را با نام کلاه در سه رنگ می‌شناسیم. در این مقاله قصد داریم به بررسی یکی از این گروه‌ها که خطرناک‌ترین نوع آن است بپردازیم و آن چیزی نیست جز سئو کلاه سیاه! پس اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که سئوی کلاه سیاه چیست و چگونه از آن دوری کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

 

انواع سئو کلاه رنگی کدام‌ها هستند؟

همانطور که گفتیم سئو از نظر گروه‌بندی به سه دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  1. سئو کلاه سفید: این نوع همانطور که از نامش مشخص است پاک است. کلیه روش‌هایی که به این طریق انجام می‌گیرد در حد استاندارد بوده و تلاش می‌شود که بدون زیاده روی در روش‌های بهینه سازی سایت، یک سایت را بهینه کنیم.
  2. سئو کلاه سیاه: این روش به منظور گول زدن موتورهای جستجو صورت می‌گیرد و از کلیه روش‌هایی که برای سئو سایت وجود دارد به شکل فریبنده و بیش از حد استفاده می‌شود. اگر گوگل متوجه این مسئله شود شدیدا سایت را جریمه می‌کند.
  3. سئو کلاه خاکستری: این نوع هم حالت میانه بین دو نوع قبلی را دارد. سعی می‌شود تا در حد تعادل از همه چیز استفاده شود.

رفتاری که کلاه سیاه‌ها در زمینه سئو دارند درست مانند فیلم‌های گنگستری است. آنها بدون اینکه تابع قوانین باشند کار خودشان را انجام می‌دهند و بر این باورند که مسیر را به درستی طی می‌کنند. در اینکه سریعا رتبه سایت آنها در موتور جستجو افزایش پیدا کند عجله دارند و تمام تلاششان این است که بدون رعایت حد اعتدال در قوانین راه چند ساله را یک شبه فتح کنند.

 

سئوی کلاه سیاه چیست؟ و شامل چه چیزهایی می‌شود؟

کلاه سیاه‌ها گویی که به آخر خط رسیده و آب از سرشان گذشته است؛ برای آنها اصلا مهم نیست که نتیجه چه باشد، خواهند گفت که یا از پل رد خواهیم شد یا اینکه پل شکسته و به قعر نتایج جستجو سقوط خواهیم کرد. با این وجود که می‌دانند مسیر غلطی را در پیش دارند اما باز هم بر آن اصرار می‌ورزند. البته گروه دیگری هم تحت سلطه آنها وجود دارند که فقط کورکورانه از آنها پیروی می‌کنند. این گروه بدون اینکه بدانند و به درستی فکر کرده باشند همان مسیر را طی می‌کنند و آخر شکست خواهند خورد.

حال بیایید ببینیم که این افراد از چه تکنیک‌هایی برای دور زدن موتورهای جستجو و طی کردن یک شبه راه چند ساله را در پیش می‌گیرند. پیش از بررسی تنها یک نکته را ذکر کنیم که همه این راه‌ها مربوط به الگوریتم‌های رتبه بندی سایت می‌شود که در سئو کلاه سفید نیز انجام می‌گیرد؛ تفاوت تنها در شدت و میزان استفاده از آن است که کلاه سیاه‌ها بیش از حد به استفاده از آنها اصرار دارند.

 

محتوای بی کیفیت

1. تولید محتوا بی‌کیفیت

تلاش گوگل و تمام موتورهای جستجو این است که محتوای مناسب به کاربر نمایش دهند. اینکه شما در گوگل به دنبال کسب کردن اطلاعاتی در زمینه فواید یک گیاه باشید و اما سر از صفحه‌ای در بیاورید که دانلود فیلم باشد اصلا مناسب نیست. یکی از روش‌های مرسوم این است که از سایت‌های مختلف برای کپی کردن مطالب استفاده می‌شود به این خیال که گوگل متوجه این مسئله نخواهد شد. اما بیایید کمی فنی به این قضیه نگاه کنیم.

وقتی گوگل در حال بررسی سایت شماست در واقع نسخه‌ای از سایت را درون خود دارد و بر اساس آن کاربران را به سایت شما هدایت می‌کند. اثبات وجود چنین چیزی می‌تواند همان دکمه مشاهده نسخه کش شده در نتایج باشد. وقتی شما کپی می‌کنید گوگل با داشتن آن محتوا درون خود کاملا این موضوع را درک کرده و خواهد دانست که محتوای شما کپی شده است.

نوع دیگر این محتوا هم به مخفی کردن کلمات کلیدی بر می‌گردد. برخی در گذشته برای اینکه محتوایشان رتبه اول را بگیرد، در انتهای نوشته کلی کلمه کلیدی درج می‌کردند و نهایتا رنگ آنها را به پس زمینه سایت تغییر می‌دادند که برای کاربران قابل مشاهده نباشد. در این صورت فضای خالی به ما نمایش داده میشد اما اگر اشتباها دکمه select all را انتخاب می‌کردید با هایلایت شدن کل سایت می‌توانستید این محتوا را ببینید.

 

کلمات کلیدی بیش از حد

2. تکرار بیش از حد کلمات کلیدی

در این روش کلاه سیاه‌ها سعی می‌کنند روی کلمه کلیدی ترند تمرکز کنند. همانطور که می‌دانید کلمات کلیدی این روزها طوری هستند که برای یک دوره زمانی بین 3 تا 6 ماه در ترند قرار می‌گیرند و کاربران عینا همان عبارت را جستجو می‌کنند. در نتیجه ملاه سیاه‌ها بر این عقیده هستند که با استفاده دوره‌ای از این کلمات می‌توان رتبه یک را برای همیشه داشت.

کاری که می‌کنند این است که در عنوان صفحه، توضیحات متا، محتوای نوشته، لینک سازی و خلاصه هر بخشی روی یک یا نهایتا دو کلمه کلیدی ترند تمرکز کنند تا بیشترین بازدید و رتبه را داشته باشند. همین که احساس کردند بازدیدها در حال کمتر شدن است به سراغ کلمه کلیدی بعدی خواهند رفت و همین قضیه را تکرار می کنند.

شاید بگویید خب اینکه خوب است، اما در دراز مدت که مدام در حال تغییر هستید و با هدف گول زدن موتور جستجو جذب بازدید بیشتر را دنبال می‌کنید گوگل به این موضوع شک کرده و در نهایت متوجه مسئله شده و جریمه می‌شوید.

 

تکرار کلمات کلیدی یا Keyword Stuffing باعث جریمه سایت در گوگل توسط الگوریتم پنگوئن می‌شود، از این رو این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است. در مقاله‌ی " چرا تکرار کلمه کلیدی اشتباه است؟ +الگوریتم گوگل پاندا چیست؟ " به صورت مفصل در این مورد صحبت کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنم این مقاله را از دست ندهید.

 

مخفی کاری محتوا

3. مخفی کاری و نمایش دو نوع محتوا

در این روش دو نوع محتوا نمایش داده می‌شود. یکی به این صورت است که به کاربران نمایش داده می‌شود و شرایط کاملا عادی است؛ اما در روش دیگر محتوای نمایش داده شده به موتور جستجو با چیزی که به کاربر نمایش داده می‌شود متفاوت است.

به عنوان نمونه از تگ‌های css برای مخفی کردن بخشی از محتوا از دید کاربر استفاده می‌کنند اما چون موتور جستجو این محتوا را می‌بیند دوگانگی ایجاد می‌شود. اما این نوید را بدهیم که امروزه این روش هم سازگار نبوده و گوگل کاملا می‌تواند مثل یک انسان محتوای شما را ببیند.

 

بک لینک

4. خرید و فروش بک‌لینک

گوگل شدیدا با خرید و فروش بک لینک مخالف است. بسیاری از افراد به محض این که سایت را تاسیس کردن شروع به خرید انواع بک لینک از سایت‌های مختلف می‌کنند و سعی در جلب توجه کردن موتور جستجو به سایت خود دارند.

خرید و فروش بک لینک به این روش در روزهای آغازین که هنوز همه لینک‌ها بررسی نشده کاملا خوب جواب می‌دهد اما رفته رفته که تعداد زیاد می‌شود و اینکه لینک‌ها هم به سایت معتبر هستند یا نه بررسی می‌شوند، نتیجه عکس داده و گوگل سایت را جریمه خواهد کرد.

در استفاده از بک لینک باید نهایت دقت را داشته باشید و اگر قرار است که لینکی خریداری کنید به دو نکته زیر همیشه توجه داشته باشید.

  • اولا لینک‌های دریافتی از داخل نوشته باشند. یعنی از لینک‌های تبلیغ متنی که در فوتر و سایدبار سایت‌ها درج شده و در تمامی صفحات نمایش داده می‌شود دوری کنید. به بیان دیگر از رپورتاژ آگهی استفاده کنید.
  • دوما خرید لینکی که به سبک رپورتاژ آگهی انجام می‌دهد هر دو ماه یک بار باشد. اینطور نباشد که یک کمپین خیلی بزرگ از رپورتاژ ایجاد کرده و به صورت همزمان در بیش از ده‌ها سایت محتوای آگهی خود را منتشر کنید. فرصت دادن دو ماهه باعث طبیعی‌تر جلوه دادن لینک خواهد شد. برای اینکه بهتر از این قضیه استفاده کنید پیشنهاد می کنیم مقاله رپورتاژ آگهی چیست و چگونه بهترین سایت برای رپورتاژ را انتخاب کنیم؟ را مطالعه کنید.

 

ما همواره بر اهمیت و تاثیر عظیم بک‌لینک‌ها در سئوی سایت تاکید کرده‌ایم. شما عزیزان می‌توانید با مطالعه‌ی مقاله‌ی " بک لینک چیست و چه کاربردی دارد؟ " در مورد بک‌لینک‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

لینک بد

5. موش دواندن کاربران

خواسته یا ناخواسته ممکن است کاربران را از صفحات مختلف به جای دیگری هدایت کنید. به عنوان نمونه به دنبال جستجوی یک فیلم در موتور جستجو هستید تا آخر هفته‌ای لذت بخش را با جدیدترین فیلم سپری کنید؛ روی یکی از نتایج کلیک می کنید و می‌بینید که آدرس صفحه مرورگر همینطور در حال تغییر است و خلاصه از این سایت به آن سایت و از این صفحه به این صفحه هدایت شدن‌های مکرر سر از سایت خرید یک وسیله در می‌آورید.

برخی دیگر هم به روش دیگری عمل می‌کنند و با گول زدن کاربران این کار را انجام می‌دهند. مدت‌ها برای منتشر شدن فیلم مورد نظر مانده و شما هم از این قضیه کاملا بی اطلاع هستید، اما در کنار عنوان استفاده کردن از عباراتی مثل دانلود نسخه با کیفیت و… شما را جذب خواهد کرد. وقتی هم که وارد صفحه می‌شوید می‌بینید که هنوز چند ماهی به انتشار فیلم مانده و این سایت صرفا در تلاش است که چون اولین بار نوشته را منتشر کرده پس در زمان انتشار هم باید در نتیجه اول بماند. این مدل کلیک‌ها هم توسط کاربران باعث گمراه شدن موتور جستجو می‌شود. اما نهایتا متوجه مسئله شده و سایت را جریمه خواهد کرد.

 

ریچ اسنیپت

6. استفاده نادرست از ریچ اسنیپت‌ها

ریچ اسنیپت‌ها همان اطلاعات اضافی در نتایج جستجو هستند که باعث می‌شوند ما بدون رفتن به صفحه سایت نیز برخی اطلاعات مورد نیاز را به دست آوریم یا اینکه مطلع شویم که آیا نتیجه مورد نظر برای ما مناسب است یا خیر! به عنوان نمونه همه سایت‌های فارسی زبان در تلاش هستند تا از اسنیپت review یا همان نمایش امتیاز ستاره‌ای شانس خود را برای دریافت کلیک بیشتر کنند. چون نتیجه نمایش داده شده با سایر سایت‌ها مختلف است به ایجاد ارتباط چشمی سریعا کاربر این نتیجه را دیده و روی آن کلیک می‌کند.

 

ریچ اسنیپت به عنوان یکی از بازوهای ارائه‌ی محتوا به کاربران فعالیت می‌کند و امروزه نقش مهمی در موتورهای جستجو ایفا می‌کند. برای آگاهی بیشتر از این ابزار می‌توانید مقاله‌ی " ریچ اسنیپت چیست؟ 8 نوع Rich Snippets معروف را بشناسید " را مطالعه‌ نمایید.

 

تکرار این کلیک‌ها باعث می‌شود که گوگل به سایت مورد نظر بها داده و رتبه آن را به این خاطر که کاربران بیشتر به این نتیجه علاقه‌مند هستند افزایش دهد. بعد از مدتی ورق برگشته و بخاطر زیاده روی و همخوانی نداشتن داده‌ها افت رتبه پیدا خواهید کرد.

در استفاده از اسنیپت شما باید کاملا این فرصت را به عهده مرغ مگس خوار بگذارید که به نمایش این موارد بپردازد. اینکه گوگل را گول زده و مجبور کنید که اطلاعات را نمایش دهد روزی دستتان به خون آغشته شده برملا شده و محکوم خواهید شد.

 

در اینجا خیلی کوتاه از کاربرد مرغ مگس‌خوار گوگل گفتیم، اما اگر خواهان اطلاعات بیشتری در رابطه با این ابزار گوگل هستید می‌توانید مقاله‌ی " الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟ و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟ " را مطالعه نمایید.

 

 

لینک های زیادی

7. ساخت مزرعه‌ای از لینک‌ها

خیلی از افراد برای اینکه در هزینه‌های خرید لینک و… به اصطلاح صرفه جویی کرده باشند از مزرعه لینک استفاده می‌کنند. این افراد با ساختن انواع وبلاگ و وب سایت که محتوای بیشتر آنها مرتبط به سایت نبوده و همچنین کپی شده است شروع به لینک کردن به سایت خود می‌کنند.

برای اینکه تاثیر لینک‌ها بیشتر شوند از حالت لینک دهی pbn استفاده می‌کنند. یعنی وب‌سایت‌هایی که برای لینک دادن دارند را به دو یا سه گروه مختلف بر اساس ارزش و اتوریتی که دارند تقسیم می‌کنند. به عنوان نمونه اگر دارای 300 وبلاگ مختلف باشند، 50 تای آن را در دسته اول قرار می‌دهند که ارزش بالایی دارد. از این 50 وبلاگ به سایت و صفحات خود لینک می‌دهند تا رتبه سایت اصلی را بالا ببرند.

ولی برای اینکه ارزش 50 سایت بیشتر شود، در گروه دوم که به 100 سایت تقسیم کرده‌اند این بار به آن گروه اول 50 تایی لینک می‌دهند؛ بدون اینکه به سایت اصلی لینک داده باشند. در مرحله بعد هم برای 150 وبلاگ باقی مانده این کار را برای گروه دوم تکرار می‌کنند. در نتیجه یک شبکه از لینک‌ها ایجاد می‌شود که ارزش تقریبا زیادی دارند. اما گوگل این روزها متوجه این مسئله هم شده و سایت‌هایی که از لینک دهی pbn و مزرعه لینک، اقدام به دریافت بک لینک کرده باشند را جریمه می‌کند.

 

لینک‌ها نقش ویژه‌ای در سایت‌ها دارند. در این مقاله نیز مختصر در این رابطه صحبت شد. برای آگاهی بیشتر در مورد لینک‌های داخلی می‌توانید مقاله‌ی " لینک‌ داخلی چیست؟ تاثیر لینک های داخلی بر سئو " را مطالعه نمایید.

 

کامنت اسپم

8. کامنت‌های اسپم

بالاخره یکی دیگر از محبوب‌ترین روش‌ها هم آفت جانی است که همه ما با آن سر و کار داریم. در این روش از ربات‌ها و برنامه‌های آنلاین برای درج نظر در سایت‌های مختلف استفاده می‌شود. نام، ایمیل، آدرس سایت و در نهایت یک متن برای نظر دادن را به برنامه می‌دهند. برنامه هم شروع به ارسال لینک به سایت‌هایی که در خود دارد کرده و یک باره حجم بزرگی از نظرات به سایت‌های مختلف با لینک هدف ارسال می‌شود.

بسیاری این نظرات را مثل یک نظر عادی بررسی کرده و تایید می‌کنند که باعث لینک دادن به سایت مورد نظر می‌شود. هر چند که لینک‌ها نوفالو هستند، اما باز هم ارزشی برای خود دارند. در دراز مدت که این کار تکرار شود باعث جریمه سایت از سمت موتور جستجو خواهد شد.

ما در این مقاله سعی کردیم بیشتر روی مواردی که بیشترین استفاده را به روش کلاه سیاه دارد بپردازیم. روش‌های مورد استفاده در سئوی کلاه سیاه خیلی فراتر از این‌هاست که باید روی تک‌تک آنها مطالعه دقیق داشته باشید که دانسته یا نادانسته مرتکب این خطاها نشوید.





0 دیدگاه شما هم میتوانید دراین بحث شرکت کنید!
آخرین مقالات