نرخ پرش (Bounce Rate) چیست؟

14
74
00:43 1398/6/12

نرخ پرش چیست و چگونه اندازه گیری می شود

 

نرخ پرش (Bounce Rate) چیست؟

نرخ پرش درصد کاربرانی است که به سایت شما آماده‌اند اما به جای مرور صفحات سایت شما، سریعا آن را ترک کرده‌اند. نرخ پرش عنصری بسیار مهم برای بسیاری از وب سایت‌هاست زیرا به نوعی دیدگاه کاربران در مورد سایت شما را نشان می‌دهد. نرخ پرش به شما می‌گوید که کاربران چه نظری درباره‌ی صفحه فرود شما دارند. اگر نرخ پرش بالا باشد، باید به دنبال یک اشتباه در سایت خود باشید.

نرخ پرش چیست

شما می‌توانید درصد نرخ پرش را از فرمول زیر محاسبه نمایید:

فرمول نرخ پرش

 

نمونه‌های بارز

1- بیایید فرض کنیم که شما مالک یک فروشگاه هستید که محصولات لازم برای صاحبان سگ‌های خانگی را به فروش می‌رسانید. شما در این سایت در حال فروش غذاهای دوست‌دار محیط زیست برای حیوانات خانگی هستید و یک صفحه‌ی فرود خاص برای یک پیشنهاد ویژه طراحی کرده‌اید.

2- شما برای این سایت خود تبلیغات می‌کنید. با هزار نفر تماس می‌گیرید و روز بعد 1000 نفر به سایت شما مراجعه می‌کنند اما با نرخ پرش 99% مواجه می‌شوید. این بدان معنی است که از هر 100 نفر بازدیدکننده 99 نفر بلادرنگ سایت شما را ترک کرده‌اند.

3- شما به صورت جدی ناامید می‌شوید، سپس مشخص می‌شود که این هزار بازدید کننده سر از یک سایت مربوط به گربه‌های خانگی در می‌آورند، چرا که شما به صورت اتفاقی در سایت خود به آن‌ها لینک داده‌اید. بدیهی است که میزان پرش شما به شدت بالاست زیرا میردم به دنبال مطالبی در مورد گربه‌های بوده اند اما به سایت شما آمده‌اند که مربوط به سگ‌هاست، لذا مشخص می‌شود که منبع ترافیک اشتباه بوده است.

صفحه فرود صحیح و غلط

4- با گذشت زمان دوباره به تبلیغ سایت خود می‌پردازید. این‌بار متن آگهی را دقیق‌تر می‌نویسید، مثلا به این شکل: "غذای سگ های خانگی دوست‌دار محیط زیست، تخفیف ویژه برای عاشقان سگ‌ها، فقط برای همین هفته".

5- اکنون در این هفته هزار بازدید کننده به سایت شما می‌آیند و نرخ پرش شما به 70% کاهش می‌یابد.

6- 70% نرخ پرش به نظر هنوز هم بالا می‌رسد، شروع به تحقیق می‌کنید و نهایتا مشخص می‌شود که در یک مقطع زمانی یکسان یکی از رقبای شما تخفیف 40% برای محصولات مشابه شما ارائه داده در حالی که شما میزان 20% تخفیف را به کاربران ارائه داده‎‌اید.

در این حالت نرخ پرش بالا رفته است زیرا مشتریان تخفیف بهتری نسبت به تخفیف شما پیدا کرده اند، لذا مشکلی در صفحه‌ی فرود وجود ندارد.

نوشتن و ارائه‌ی محتوای  بهینه د صفحات وب و صفحات فرود تاثیر به سزایی در افزایش نرخ پرش دارد. دانستن چگونگی ارائه‌ی این محتوا می‌تواند به شما در اثرگذاری هر چه بیشتر این موضوع کمک کند. برای مطالعه‌ی تخصصی در زمینه‌ی بهینه‌سازی محتوا می‌توانید مقاله‌ی " چگونه یک عنوان بهینه و جذاب برای مطالب سایت خود انتخاب کنیم؟ " را مطالعه نمایید.

 

برای جمع‌بندی:

میزان پرش بالا یعنی اینکه مشکلی در سایت خود دارید که نیاز به تحقیق دارد اما چگونه باید تحقیق کنیم؟ تست های کاربری، نقشه گرمایی، تحلیل بیشتر اطلاعات یا روش‌های دیگر. این سوال بزرگیست که در ادامه به آن می‌پردازیم.

 

 

نرخ پرش خوب و بد


نرخ پرش خوب یا بد چیست؟

برای پاسخ صحیح به این سوال باید برداشت‌های غلط رایج درباره‌ی میزان نرخ پرش را بازگو کنیم.


تصور غلط 1#: نرخ پرش به عنوان زمان صرف شده در صفحه تعریف می‌شود.

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که نرخ پرش به نوعی با زمان سپری شده کاربر در صفحه ارتباط دارد اما این درست نیست. مهم نیست که کاربر 3 ثانیه یا 3 ساعت در صفحه شما بماند، اگر از صفحات دیگر شما دیدن نکند، نرخ پرش شما افزایش خواهد یافت، به همین سادگی.


تصور غلط 2#: این نرخ پرش خوب یا بد است.

نرخ پرش بهینه به چیزهای زیادی بستگی دارد، برای مثال اگر شما یک وبلاگ دارید احتمالا گاربر در هر بازدید یک مقاله را خواهد خواند که این بدین معنی است که کاربر فقط به یکی دو صفحه خواهد رفت، لذا نرخ پرش 80% نرخ خوبی برای اینگونه موارد است. در طرف دیگر اگر یک فروشگاه لوازم الکترونیک داشته باشید انتظار می‌رود که کاربران به دسته‌بندی محصولات و صفحات دیگر وب سایت شما مراجعه کنند و لذا همین نرخ پرش 80% که برای وبلاگ خوب بود، برای فروشگاه‌های اینترنتی بسیار بد تلقی می‌شود.


این دو مثال تنها و نمونه‌ی کوچکی از موضوع نرخ پرش بودند. اما میزان نرخ پرش وب سایت شما به چیزهای زیادی بستگی دارد مانند:

  • نوع وب سایت (وبلاگ، فروشگاه، خبری یا ...)
  • نوع کسب و کار
  • آگاهی از برند شما
  • نوع بازدید کنندگان
  • رقبا
  • قیمت‌گذاری
  • نوع محصول
  • و غیره...

شما باید نرخ پرش خود را با آمارهای گذشته (مثلا سال گذشته، ماه گذشته) مقایسه کنید نه با معیارهای گمراه‌کننده.

در بین همه‌ی مسائلی که در بالا ذکر شد، کاملا مشهود است که داشتن و وجود یک وب‌سایت بهینه شده می‌تواند نقش به سزایی در افزایش نرخ پرش ایفا کند. بهینه‌سازی یک وب‌سایت به عوامل و فاکتورهای زیادی بستگی دارد. شما عزیزان می‌توانید با مطالعه مقاله‌ی " فاکتورهای اساسی سئو چیست و چگونه می‌توان یک سایت بهینه‌شده داشت؟ " با تمام این فاکتورهای تاثیرگذار آشنا شده و در برنامه‌ریزی‌های آینده به کار گیرید.

 

اندازه گیری نرخ پرش

چگونه میزان نرخ پرش را اندازه بگیریم؟

ابزارهای بسیاری برای آنالیز وب‌سایت‌ها وجود دارند مانند گوگل آنالیتیکس و گوگل وبمستر  که قطعا یکی از بهترین‌ها هستند. شما همچنین می‌توانید از آمارهای دیتابیس وب سایت خود، این میزان را اندازه‌گیری کنید.

 

ابزار استثنایی مثل گوگل وبمستر قطعا بهترین انتخاب برای اندازه‌گیری نرخ پرش است. این ابزار فوق‌العاده دارای امکاناتی نامحدود و تخصصی است که با ارائه‌ی گزارش‌های دقیق و کاربردی، می‌تواند بهترین گزینه برای برنامه‌ریزی و اتخاذ استراتژی‌های سئو باشد. ما در مقاله‌ی " گوگل وبمستر تولز چیست؟ چه طور ی یک سایت را در گوگل وبمستر تولز ثبت کنیم؟ " به طور مفصل به ابزار گوگل وبمستر پرداخته‌ایم.

 

 

 

 





0 دیدگاه شما هم میتوانید دراین بحث شرکت کنید!
آخرین مقالات