دامنه چیست؟ چگونه یک دامنه مناسب انتخاب کنیم؟

14
74
23:56 1398/4/17

دامنه چیست

دامنه‌ها، نام‌های منحصر به فرد یک وب سایت و  قابل خواندن توسط انسان هستند. دامنه از سه قسمت ساخته شده‌اند. از یک دامنه‌ی پسوند، از یک نام دامنه (یا آدرس IP) و یک ساب‌دامین اختیاری.

 

نام دامنه

 

به ترکیب نام دامنه و دامنه‌ی پسوند، ریشه‌ی دامنه یا Root Domain می‌گویند. HTTPS:// قسمتی از URL است و به آن "پروتکل" می‌گویند. اجازه دهید تا بیشتر با هر یک از این قسمت‌ها آشنا شویم:

 

پسوند دامنه‌ها

پسوند دامنه‎ها یا TLD (مخفف عبارت Top-level domain) یک اصطلاح رسمی برای پسوند است که در انتهای دامنه ظاهر می‌شود. چند نمونه از آن‌ها شامل com، net، ir، org هستند. پسوندها همانند موارد بالا هستند و تعدادشان تا 1000 هم می‌رسد که حتی شامل دامنه‌هایی مانند book، clothes، shop و غیره نیز می‌شوند. گاها این TLDها اثبات کننده‌ی نام یک کشور هستند مانند ir برای ایران، us برای ایالات متحده یا fr برای فرانسه. این دامنه‌ها را به اصطلاح CC-TLD می‌نامند.

 

نام دامنه

نام دامنه دومین مرحله از ساختار دامنه است. نام دامنه الزاما باید منحصر به فرد باشد که توسط شخص حقیقی یا حقوقی (شرکت ها و موسسات) ثبت شوند که این خود شامل هزینه می‌شود. در مثال‌های زیر نام دامنه‌های مختلف بولد شده است.

  • www.mediatech.ir
  • www.example.org
  • https://aftab.cc
  • www.blogspot.com

 

موتورهای جستجو از کلید واژگان موجود در نام دامنه به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی استفاده می‌کنند. مانند این دامنه "where-to-buy-the-best-donuts-in-Seattle.com"

اما کم کم و هنگام فکر کردن به بهینه‌سازی ریشه‌ی دامنه برای موتورهای جستجو به این نیز توجه کنید که یکی از ویژگی‌های بارز الگوریتم گوگل، مقابله با دامنه‌هایی است که با کلمات کلیدی اشباع شده‌اند.

 

ریشه‌ی دامنه (Root Domain)

ریشه‌ی دامنه معمولا ترکیبی از یک دامنه‌ی پسوند و یک نام منحصر به فرد است تا در کنار هم یک آدرس وب کامل را تشکیل دهند. اصولا صفحه‌ای که با ریشه‌ی دامنه‌ی شما بارگزاری می‌شود به عنوان صفحه‌ی اصلی شناخته می‌شود. دیگر صفحات نیز از همین ریشه دامنه استفاده می‌کنند، البته با افزودن یک نام به انتهای آن.

چند مثال از ریشه دامنه را مشاهده می‌کنید:

  • mediatecch.ir
  • moz.com
  • Ilovedogs.net
  • PawneeIN.gov

 

هر سایت و یا صفحه‌ای دامنه ی منحصر به فرد خود را دارد و هیچ کدام نمی‌توانند دامنه‌ی یکسانی داشته باشند، حتما تفاوت‌هایی وجود دارد حتی در حد یک حرف.

ابزارهایی مانند Link Explorer یا Majestic می‌توانند به شما در پیدا کردن تمام دامنه‌های متصل به سایت‌تان کمک کنند.

 

ساب‌دامین

ساب‌دامین‌ها (Subdomain) سومین سطح از ساختار دامنه‌ها هستند و بخش‌هایی از دامنه پسوند می‌باشند. ساب‌دامین‌ها در ابتدای ریشه دامنه افزوده می‌شوند و با یک نقطه از ریشه دامنه‌ی جدا می‌شوند، برای مثال blog.mediatech.ir یا seo.mediatech.ir ساب دامین‌های دامنه mediatech هستند،

 افزودن ساب‌دامین به دامنه رایگان است و وب‌مسترها می‌توانند تعداد زیادی از آن‌ها را به دامنه اضافه کنند.

 

بهترین شیوه‌های سئو برای دامنه‌ها

برای به حداکثر رساندن ترافیک مربوط به موتورهای جستجو، مهم است که موارد زیر را اعمال کنید:

  1. دامنه‌ی به یاد ماندنی انتخاب کنید

سعی کنید دامنه‌های کوتاه و با تلفظ آسان را انتخاب کنید. انتخاب یک نام شیوا و روان می‌تواند به تبلیغات دهان به دهان و ماندگاری هر چه بیشتر دامنه در ذهن کاربران کمک شایانی کند. این یک امر روان‌شناختی است که کاربران با یک دامنه‌ی رسا و شیوا ارتباط بهتری برقرار می‌کنند. به راحتی آن را به خاطر می‌سپارند و آن را به دیگران منتقل می‌کنند بنابراین سعی کنید تا از دامنه‌هایی با نوشتار یا تلفظ غیر عادی اجتناب کنید و تعداد حروف را حداکثر در 15 کارکتر نگه دارید. موتورهای جستجو به قابلیت دسترسی (Accessibility) دامنه اهمیت زیادی می‌دهند و آن را به عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی تلقی می‌کنند.

 

ساختار لینک استاندارد

 

  1. در دامنه‌ی خود از کلمات کلیدی در حد معقول استفاده کنید

دامنه‌ی شما باید به نوعی کسب و کار شما را نشان دهد. انتخاب یک دامنه‌ی جذاب و منحصر به فرد می‌تواند برند شما را تا حد زیادی معروف و مشهور کند اما سعی کنید از دامنه‌هایی که از کلید واژگان اشباع شده‌اند دور بمانید مانند: such as best-pancake-pans-for-pancakes.com یا senior-eldercare-retirement-home-finder.com

ما این مورد را قبلا ذکر کرده‌ایم که نام دامنه تاثیر به سزایی روی رتبه‌بندی سایت دارد اما این موضوع را نیز در نظر بگیرید که با استفاده بیش از اندازه از کلید واژگان، یک دیدگاه منفی به موتورهای جستجو می‌دهید که شاید محتوای این سایت کیفیت بالایی نداشته باشد.

گوگل در چند سال اخیر بارها تغییرات در اولویت‌بندی سایت‌هایی با کلید واژگان اشباع شده را انجام داده اما هنوز هم انتخاب یک دامنه با کلید واژگان معقول یک نکته‌ی مثبت برای افزایش رتبه‌ی سایت است.

  1.  حد‌الامکان از خط فاصله اجتناب کنید

اگر دامنه‌ی شما از دو کلمه تشکیل شده باشد مانند Media و Tech، شاید بخواهید تا در بین این دو کلمه از خط فاصله استفاده کنید که می‌شود Media-tech.ir

اما به این نکته توجه کنید که این خط فاصله می‌تواند تاثیر بسیار منفی روی قابلیت خواندن یا به خاطر سپردن کاربران داشته باشد. به همین دلیل تا جایی که امکان دارد از خط فاصله استفاده نکنید، اگر هم مجبور شدید فقط یک بار.

  1. دامنه‌ی پسوندی خوب انتخاب کنید

وب مسترها هنگامی که می‌خواهند سایتی را ثبت کنند، انتخاب‌های فراوانی برای پسوند دامنه‌ دارند، توجه داشته باشید که گزینه‌هایی مانند .com جزو بیشترین انتخاب‌ها هستند اگر این گزینه به اضافه نام دامنه‌ی شما در دسترس نبود می‌توانید روی net ، cc و یا غیره حساب کنید. علاوه بر این توصیه نمی‌شود تا از دامنه‌هایی مانند ws، biz یا غیره استفاده کنید، به این دلیل که این دامنه‌ها کمتر شناخته شده‌اند و نهایتا ترافیک کمتری را به سمت سایت شما هدایت خواهند کرد.

  1. حدالامکان فولدرها را به عنوان ساب دامین قرار ندهید

موتورهای جستو معیارهای مختلفی برای دامنه و زیردامنه (ساب‌دامین‌ها) دارند. گوگل اظهار داشته که محتوای ساب‌دامین‌ها و ساب فولدرها را به یک اندازه مورد بررسی قرار می‌دهد. اما به شدت توصیه می‌کنم  حدالامکان از ساب فولدرها برای ارائه‌ی محتوا استفاده کنید تا ساب‌دامین. مثلا Mediatexh.ir/blog به جای blog.mediatech.ir

البته استثنائاتی نیز برای زبان سایت مانند en.mediatech.ir یا fa.mediatech.ir وجود دارد.

  1. زیاد به سن دامنه توجه نکنید

تصوری در دنیای سئو وجود دارد که سن دامنه روی سئو تاثیر دارد. اما هنگامی که از "مت کوتس" (Matt Cutts) مهندس گوگل در این باره سوال شد، او در جواب گفت: "طبق دانش و تجربه‌ی من هیچ موتور جستجویی تاکنون تایید نکرده که از سن دامنه به عنوان یک فاکتور امتیازدهی استفاده می‌کند و اگر شرکتی این موضوع را تایید می‌کرد به نظرم یک مشکل بزرگ بود. اولین مشکل زمانی خواهد بود که کاربری قصد داشته باشد دامنه‌ی خود را عوض کند، پس دامنه‌ی جدید، او را خیلی عقب‌تر از بقیه نگه می‌دارد. چیزی که برای گوگل مهم است این است که اولین بار چه زمانی سایت شما ایندکس شده است، با این حال مت کوتس اطمینان می‌دهد که گوگل هیچ اهمیتی به دامنه‌ی یک ساله و شش ماهه نمی‌دهد."

  1. انتقال دامنه

اگر یک کاربر تصمیم داشته باشد تا یک دامنه عوض کند، باید فاکتورهای بسیاری را در نظر بگیرد، از جمله ایجاد تغییرات در دامنه‌ی پوشه‌ها، صفحات و غیره که باید به صورت متناظر به آدرس جدید انتقال یابد.





0 دیدگاه شما هم میتوانید دراین بحث شرکت کنید!
آخرین مقالات