ایمیل مارکتینگ چیست و چرا در کسب و کارمان به آن نیاز داریم؟

14
74
15:10 1398/6/17

ایمیل مارکتینگ چیست

این روزها ایمیل مارکتینگ تبدیل به یک اصطلاح روزمره در بین کاربران اینترنت شده است. اما معنای دقیق این اصطلاح چیست؟ در همین ابتدای مقاله اجازه دهید تا این نکته را متذکر شوم که بین دو موضوع ایمیل مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی تفوات‌هایی وجود دارد و این دو موضوع یکسان نیستند. شما عزیزان برای مطالعه‌ی دقیق‌تر این مبحث می‌توانید مقاله‌ی " بازاریابی اینترنتی چیست و چرا باید در کسب‌وکارها به آن توجه شود؟ " را مطالعه نمایید.

با ما همراه باشید تا ایمیل مارکتینگ را به صورت کامل به شما معرفی کنیم.

 

ایمیل مارکتینگ چیست؟

در ساده ترین تعریف، ایمیل مارکتینگ یعنی استفاده از ایمیل برای تبلیغ، رشد و معرفی کسب و کار شماست. شما با اتکا به ایمیل مارکتینگ، می‌توانید مشتریان بالقوه را تبدیل به مشتریان بالفعل کنید. ایمیل مارکتینگ به نوعی یک بازاریابی مستقیم است که بسیار هم مفید واقع شده است. بعضی‌ها فکر می‌کنند که بازاریابی با استفاده از ایمیل قدیمی شده است و کارایی چندانی ندارد، اما باید بگویم که سخت در اشتباهند، ایمیل مارکتینگ تقریبا همزمان با راه‌اندازی اینترنت شروع شد و از آن زمان تاکنون به صورت قابل ملاحظه‌ای پیشرفت کرده است و هم اکنون نیز یک روش بازاریابی فوق‌العاده است.

بسیاری از کارآفرینان اعتقاد دارند که ایمیل مارکتینگ در زمان کنونی اهمیت بیشتری دارد، برای مثال 85% خرده‌فروشان در ایالات متحده آمریکا، ایمیل مارکتینگ را به عنوان یکی از موثرترین روش‌های ترغیب کاربران به خرید می‌دانند.

نمودار زیر صحبت‌های من را تایید می‌کند:

نمودار خرده فروشی در آمریکا

 

ایمیل مارکتینگ برای چه کارهایی استفاده می‌شود؟

یکی از تاثیرهای ایمیل مارکتینگ اعتمادسازی در مشتریان است. ایمیل مارکتینگ می‌تواند به عنوان ابزاری برای معرفی برند و محصولات شما مورد استفاده قرار گیرد.

طبق آمار چیزی حدود 28% خریداران آنلاین آمریکایی محصولات مورد نظرشان را از طریق ایمیل دریافت می‌کنند.

 

از چه نرم‌افزارهایی برای ایمیل مارکتینگ استفاده می‌شود؟

ایمیل مارکتینگ به واسطه‌ی صدها نرم‌افزار و ابزار خود به مانند آب خوردن است. نرم‌افزارهای فراگیری مانند MailChimp و Contact Constant می‌توانند به ارسال ایمیل پرداخته و بواسطه‌ی همین ایمیل‌ها اطلاعاتی از مشتریان جمع آوری کنند. شما می‌توانید از این نرم‌افزارها برای تجزیه و تحلیل داده‌ها همچون نرخ کلیک، نرخ پرش نیز بهره جویید. توجه داشته باشید که همه ی کسب و کارهای بزرگ و کوچک برای رشد خود به ایمیل مارکتینگ نیاز دارند تا از مزیت ارزان بودن و تاثیرگذاری آن بهره بگیرند.

نرم افزارهای بازاریابی

 

مزیت‌های ایمیل مارکتینگ نسبت به روش‌های سنتی

94% از کاربران اینترنت از ایمیل استفاده می‌کنند حتی اگر در شبکه‌های اجتماعی نباشند بازهم به طیف گسترده‌ای از کاربران دسترسی خواهید داشت. طبق آماری دیگر مشخص شده که 75% از کاربران بزرگسال اینترنت ایمیل مارکتینگ را به روش‌های سنتی دیگر ترجیح می‌دهند. در حوزه ایمیل مارکتینگ همه چیز به طرز فوق العاده‌ای قابل ردگیری است، لذا شما می‌توانید با استفاده از نرم‌افزارهای ایمیل مارکتینگ متوجه شوید که چه کسی ایمیل‌های شما را باز کرده و چه تعداد از این طریق وارد وب‌سایت شما شده‌اند.

مزایای بازاریابی

از جنبه‌ی بازدهی، ایمیل مارکتینگ حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. شما برای شناسایی و ارسال به مخاطبان هدف خود، نیازی به هزینه نخواهید داشت. شما ایمیل را صرفا برای مخاطبان هدف خود ارسال می‌کنید که با کمال اختیار ایمیل خود را در اختیار شما داده‌اند. از این رو ایمیل مارکتینگ به یکی از ارزان‌ترین روش‌های بازاریابی تبدیل شده است. آمار جالب دیگری وجود دارد که نشان می‌دهد 66% از ایمیل‌ها در آمریکا روی گوشی و تبلت باز می‌شوند و از همین جهت برتری قابل توجهی نسبت به بازاریابی پیامکی دارد.

به عنوان مثال اگر شما تخفیفی برای محصولات خود در نظر بگیرید و در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنید، طبق آمار فیسبوک چیزی حدود 1% از کل فالوورهای شما آن را خواهند دید، اما اگر خواهان آماری بیش از این هستید باید بابت تبلیغات به فیسبوک پولی پرداخت کنید، به اینکار تبلیغات اینترنتی گفته می‌شود. اما در ایمیل مارکتینگ هنگامی که در مورد تخفیفات به کاربران ایمیل می‌زنید، تقریبا همه‌ی آنها خوانده می‌شوند. دلیل دیگر این است که کاربران واقعا دوست دارند ایمیل‌های ارسالی از طرف شما را باز کنند.

هنگامی که کسی ایمیل خود را در اختیار کسب می‌گذارد، قطعا به نام تجاری علاقه‌مند است و رویدادهای شما را دنبال خواهد کرد. در مقابل کسب که برای چک کردن اکانت خود به فیسبوک می آید، شاید اصلا تبلیغ شما را نبییند، زیرا به دنبال چیزهای دیگری است. برای حفظ و ترغیب مشترکان ایمیل خود می‌توانید از کوپن‌های تخفیف استفاده کنید.

 

ترکیب ایمیل مارکتینگ با روش‌های دیگر بازاریابی

همانطور که قبلا نیز گفته شد، ایمیل مارکتینگ کارایی خوبی در کنار شبکه‌های اجتماعی دارد. شما می‌توانید آدرس شبکه‌های اجتماعی خود را در ایمیل‌های ارسالی قرار دهید تا با این طریق آن‌ها را جذب کنید. همچنین این امکان وجود دارد که در رسانه‌های اجتماعی خود برای جمع‌آوری ایمیل کاربران استفاده کنید. شما می‌توانید در بدو ورود کاربران به شبکه‌های اجتماعی خود، ایمیل آنها را دریافت کنید یا با راه‌اندازی کمپینی ایمیل کاربران را جمع‌آوری کنید و نهایتا از این ایمیل‌ها برای کسب و کار خود استفاده کنید.

جذب کاربران فعال در شبکه‌های اجتماعی همواره یکی از اساسی‌ترین و اولین برنامه‌های هر استراتژی بازاریابی است. با توجه به گستره‌ی بسیار زیاد شبکه‌های اجتماعی و گوناگونی آن‌ها، برای عملکرد هرچه بهتر و سیاست‌گذاری تاثیرگذارتر در این زمینه، می‌طلبد که تخصص و آشنایی وسیعی با این مبحث داشته باشید. ما در مقاله‌ی " چگونه ترافیک ورودی از شبکه‌های اجتماعی را افزایش دهیم؟ " به طور مفصل به این موضوع پرداخته‌ایم. لذا اگر تمایل دارید تا اطلاعات تخصصی خود را بالا برده و به صورت حرفه‌ای وارد مبحث شوید، این مقاله را از دست ندهید.

ترکیب بازاریابی مدرن و سنتی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، گونه‌ای دیگر از بازاریابی‌هاست که البته نمی‌خواهیم در این بخش به آن بپردازیم. به همین جهت اگر تمایل به مطالعه‌ی بیشتر در این مورد دارید می‌توانید مقاله‌ی " بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیست؟ " را مطالعه نمایید.

 

راه‌اندازی یک کمپین ایمیل مارکتینگ

با استفاده از نرم‌افزارهای بازاریابی می‌توانید ایمیل‌های ارسالی به کاربران را شخصی‌سازی کنید. مثلا روز تولدشان را تبریک بگویید یا پیشنهادات مورد علاقه‌ی آن‌ها را برایشان ارسال کنید و غیره.

اولین گام برای راه‌اندازی یک ایمیل مارکتینگ، جمع‌آوری ایمیل کاربران است. کاربران می‌خواهند از بابت چند چیز خیالشان راحت شود، تا ایمیل خود را در اختیارتان بگذارند. اول اینکه آیا برایشان اسپم می‌فرستید؟ چه چیزی را در قالب ایمیل از شما دریافت خواهند کرد؟ آیا در ایمیل‌های خود تخفیف هم خواهید داشت؟

شما باید به هر نحو، تردید کاربران را رفع و به آن‌ها اطمینان دهید ایمیل‌های‌تان مفید خواهد بود. روش‌های زیادی برای بدست آوردن ایمیل کاربران وجود دارد. یکی از آنها فرم‌های ثبت نام در سایت‌تان است. به این ترتیب که شما در ازای دریافت آدرس ایمیل کاربران، اطلاعات مفیدی را در اختیارشان قرار خواهید داد.

 

محتوای ایمیل مارکتینگ

زمانی که یک لیست کامل از ایمیل‌ها را بدست آوردید، نوبت به ارسال ایمیل‌هاست. محتوای ارسالی ایمیل‌ها می‌توانند بسیار گسترده باشند. برخی از این محتوا می‌توانند لینک به مقالات وب‌سایت‌تان باشد یا می‌توانید کوپن‌های تخفیف را از این طریق ارسال کنید.

ارائه کوپن تخفیف

گاهی ارسال کوپن تخفیف همراه ایمیل می‌تواند بهترین راه برای آگاه‌سازی کاربران از محصولات شما باشد.

 





0 دیدگاه شما هم میتوانید دراین بحث شرکت کنید!
آخرین مقالات