الگوریتم های رتبه بندی گوگل چیست؟ معرفی تمامی الگوریتم‌های گوگل

14
74
15:53 1398/5/22

اگر سایت داشته باشید حتما نام الگوریتم های گوگل به گوشتان خورده است. الگوریتم همانطور که از نامش مشخص است دارای یک سری قواعد و قوانین است که هر قانون دارای شرایط خاص خود بوده و به صورت کلیک هر اتفاقی که رخ دهد با انتخاب‌هایی که در هر الگوریتم وجود دارد دستخوش تغییرات خواهد شد. گوگل نیز برای رتبه‌بندی صفحات وب از الگوریتم استفاده می کند که آن را با نام الگوریتم های رتبه بندی صفحات وب می‌شناسیم.

هر یک از الگوریتم‌های رتبه بندی گوگل برای منظور خاصی ساخته شده‌اند که وظیفه تخصصی را بر عهده دارند. نامگذاری این الگوریتم‌ها بر اساس نام حیوانات بوده و به همین خاطر اگر در جایی نام باغ وحش گوگل را شنیدید اصلا تعجب نکنید؛ سریعا بدانید که منظور از باغ وحش در اینجا همان الگوریتم‌های گوگل هستند که در رتبه بندی و تعیین وضعیت سئو سایت نقش دارند. در این مقاله قصد داریم تمامی الگوریتم های رتبه بندی گوگل(حیوانات گوگل) را ملاقات کرده و با خصوصیات اخلاقی و رفتاری که با سایت ما خواهند داشت آشنا شویم.

الگوریتم گوگل چیست؟

برای اینکه موضوع رتبه بندی صفحات وب یا همان سئو چیست را توضیح دهم همیشه از یک مثال بسیار کاربردی استفاده می‌کنم که احتمالا با آن سر و کار داشته یا اگر هم نداشتید آشنایی دارید. این مثال چیزی نیست جز کنکور یا آزمون‌های ورودی که به همین شکل هستند.

به چند سال قبل برگردید که نیمه دوم مرداد سپری شده و آماده ورود به سایت آموزش سنجش برای دیدن رتبه خود در کنکور هستید. همانطور که می‌دانید، هر درس برای خود یک ضریب دارد که نشان از اهمیت آن درس در هر رشته دارد.به عنوان مثال در رشته زیست شناسی، بیشترین ضریب مربوط به خود درس زیست می‌باشد یا در رشته ریاضی خود درس ریاضی بیشترین ضریب را دارد. حال به همین شکل شما با چند نوع دروس مختلف سر و کار دارید که درس‌های تخصصی ضریب 3 و 4 هستند و درس‌های عمومی ضریب 2 دارند.

برای تعیین رتبه نهایی کنکور ابتدا نمره هر دست به دست آمده و این ضریب‌ها در آن تاثیر داده می‌شود. در نهایت بعد از اعمال ضریب روی هر درس، میانگین کلی نمرات رتبه شما حاصل خواهد شد. کسانی که در دروس تخصصی نمره بگیرند اما دروس عمومی نمره پایین باشد رتبه بالاتری نسبت به حالت عکس این قضیه دارند. چرا که هر چه نمره درسی که دارای بیشترین ضریب است بالاتر باشد، نمره بیشتری خواهید گرفت.

به همین ترتیب گوگل هم دارای یک سری دروس تخصصی و عمومی مانند کنکور است که هر یک ضریب خاصی داشته و در نهایت میانگین کلی نمرات رتبه سایت شما را برای هر کلمه تعیین می‌کند. در اینجا دروس ما همان حیوانات گوگل هستند.

الگوریتم گوگل عبارت است از مجموعه‌ای از دستور العمل‌ها و فرمول‌هایی(حیوانات) که هر کدام از آنها چند مورد خاص را بررسی می‌کنند. به عنوان مثال یک الگوریتم وظیفه دارد تا محتوای نوشته را بررسی کند(پاندا)، دیگر وظیفه دارد ببیند به چه شکلی لینک سازی انجام شده است(پنگوئن) یا الگوریتم دیگری وجود دارد که موقعیت کاربران را در هنگام جستجو در گوگل می‌سنجد(کبوتر) تا نتیجه‌ای که در موقعیت مکانی وی قرار دارد را در بالا قرار دهد.

در نهایت بعد از اینکه هر حیوان نمره خود را به ثبت رساند، میانگین این نمرات به گوگل اعطا شده و برای رتبه بندی صفحات سایت در هر کلمه کلیدی خاص اعلام خواهد شد.

مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل رتبه بندی چیست؟

حیوانات شخصیت‌های گوناگونی دارند که گوگل هر الگوریتم خود را درست بر اساس شخصیت رفتاری هر حیوان نامگذاری کرده است. به عنوان نمونه همه ما کبوتر را به عنوان نامه‌بر یا پرنده‌ای که هر جا برود، باز به محل زندگی خود برمی‌گردد می‌شناسیم. در نتیجه گوگل از نام کبوتر برای الگوریتمی که بر اساس موقعیت کاربران نتایج را نمایش می‌دهد استفاده می‌کند. یا پادا دارای شخصیتی کنجکاو و دوست داشتنی است که می‌خواهد با هر چیزی کلنجار برود.

هر یک از این الگوریتم‌ها در یک چرخه تکرارشونده مدام در حال به‌روزرسانی وظایف خود هستند که در طول یک سال ممکن است کلیه الگوریتم‌های گوگل در مجموع برای چندین هزار بار تغییر به خود گرفته باشند. علاوه بر این هر الگوریتم نیز ممکن است به چند الگوریتم کوچکتر هم تقسیم بندی شده باشد. در زیر لیستی از مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل را مشاهده می‌کنید که به معرفی وظیفه هر یک از آنها می‌پردازیم.

1- الگوریتم پاندا

گوگل پاندا حیوان آرام و کنجکاو گوگل است که دوست دارد با هر چیزی کلنجار رود. پاندا مدام در محتوای سایت‌ها سرک کشیده و آنها را بررسی می‌کند.

اگر زیاد از نگارش درست استفاده نکرده باشید و کلمات کلیدی را تکرار کنید از محتوا شما زده شده و به سراغ امتیاز دادن بالاتر به سایت دیگر می‌رود.

پاندا دوست دارد همیشه محتواهای کامل شده که از کیفیت خوبی برخوردار هستند و برای اولین بار در فضای اینترنت معرفی شده را بخواند. از محتوای کپی بیزار است و هر جا که چنین چیزی ببیند حسابی با شما برخورد می‌کند. برای اینکه پاندا سایت شما را دوست داشته باشد، می‌توانید این کارها را برای وی انجام دهید.

محتوای مرجع تهیه کنید

وقتی محتوایی بنویسید که همه زوایا و نیازهای کاربر را تحت پوشش قرار دهد در این صورت کاربر نیازی به رفتن به سایت‌های دیگر برای رسیدن به نتیجه دلخواه خود نبوده و با یک محتوای کامل سر و کار دارد. در نتیجه نیاز وی به خوبی در سایت شما رفع خواهد شد و رضایت پاندا را در پی دارد.

از تکرار کردن بپرهیزید

اگر زیاد روی کلمات کلیدی تمرکز کنید و در محتوای خود طوری بنویسید که از حالت رابط کاربری خارج شده باشد، پاندا این تصور را دارد که او را کودن فرض کرده‌اید. بنابراین از تکرار بپرهیزید و همیشه محتوایی بنویسید که برای کاربران به خوبی قابل درک باشد.

البته یادتان باشد که ظاهر توپر پاندا و اینکه کمی چاق به نظر می‌رسد به خاطر این است که داریه‌المعارفی برای خود است. هر چیزی را که از صفحات مختلف خوانده درون خود دارد و با دیدن تکرار در سایتی جریمه کردن سایت را به دنبال خواهد داشت.

از گلچین کردن محتوا دوری کنید

باز هم به همان نکته می‌رسیم که پاندا کل وب را از بر است. پس سعی نکنید که با جمع آوری چند پاراگراف از چند سایت باز هم این حیوان را کودن فرض کنید و سعی بر این داشته باشید که یک محتوای جدید خلق شده است.

2- الگوریتم پنگوئن

پنگوئن گوگل حیوانی درون گراست، اما بر خلاف درون گرایی بودنش ارتباط خوبی با دیگران برقرار می‌کند و از تکرار کردن هم بیزار است. سعی کنید چیزهایی که این حیوان دوست دارد را در سایت خود فراهم کرده و از چیزهایی که بیزار است استفاده نکنید.

تصور کنید که باز هم به دوران مدرسه برگشته و به عنوان نامزد انتخاباتی شورای مدرسه ثبت نام کردید. برای برنده شدن در انتخابات با همکلاسی‌ها و نوچه‌های خود دست به هر کاری می‌زنید تا بیشترین رای را بگیرید. روز انتخابات فرا رسیده و همه رای خود را می‌دهند، اما بر خلاف تصور می‌بینید که بیشتر افراد رای خالی به صندوق انداخته‌اند.

وقتی لینک‌هایی با کلمات کلیدی اصلی به صفحات سایت داده شده باشد که ارتباطی با موضوع ندارند درست مانند همان داستان انتخابات مدرسه است. پنگوئن شما را جریمه خواهد کرد. اما به دلیل درونگرا بودن به شما نخواهد گفت که جریمه شده‌اید، این شما هستید که باید تشخیص دهید آیا پنگوئن با شما قهر کرده است یا خیر!

برای آشتی با پنگوئن هم نگران نباشید. اگر چنین اتفاقی رخ داد، این حیوان با شما دوست شده و ارتباط صمیمی قبل را خواهید داشت که شرط آن اصلاح لینک‌ها و کلمات کلیدی است. یعنی باید تمام لینک‌های جعلی را به کمک ابزار Disavow the links گوگل وبمستر حذف کنید. همچنین می‌توانید با تمرکز روی تولید محتوا سبز و بهینه از پاندا بخواهید که بین شما و پنگوئن وساطت کند.

3- الگوریتم مرغ مگس خوار

مرغ مگس پرنده دقیق، سریع و جدی گوگل است. گوگل ماموریتی را به این پرنده داده تا با زیر نظر گرفتن رفتار کاربران بر اساس چیزی که جستجو کرده و نتیجه‌ای که روی آن کلیک می‌کنند در رتبه بندی به سایر حیوانات کمک کند.

یعنی به عنوان نمونه اگر من به دنبال این باشم که برای سایت خودم از سایت‌های تولیدکننده محتوا سفارشی ثبت کنم به دنبال این عبارت خواهم بود:

  • تولید محتوا
  • سفارش تولید محتوا
  • هزینه تولید محتوا
  • تولید محتوا ارزان
  • تولید محتوا برای سایت
  • و…

مرغ مگس خوار رفتار من را بررسی می‌کند، هر چیزی که جستجو کرده و روی نتیجه‌ای کلیک کنم را در جدولی مرتب می‌کند. به همین شکل رفتار سایر کاربران را هم بررسی خواهد کرد و با کاربری که می‌خواهد بداند صرفا تولید محتوا چیست و به دنبال سفارش دادن نیست، نتیجه نهایی را تعیین کرده و مشخص می‌کند که یک سایت در زمینه سفارش فعالیت دارد و دیگری صرفا چیستی بودن محتوا را توضیح داده است.

پس میتوان نتیجه گرفت که این الگوریتم تاثیر مستقیمی در نتایج رتبه بندی ندارد و صرفا عباراتی را که کاربر جستجو کرده بررسی می‌کند تا به یادگیری خود برای نمایش نتایج بهتر به جستجو کننده کمک کند. در واقع مرغ مگس خوار مترادف بودن کلمات کلیدی را مورد سنجش قرار خواهد داد.

* الگوریتم تکاملی RankBrain

این مرغ مگس خوار دارای یک الگوریتم تکاملی دیگری به نام RankBrain است. در این الگوریتم سعی می‌شود که علاوه بر ایجاد ارتباط معنایی بین کلمات کلیدی، با سایت‌هایی که در آنها به اصل کاربرپسند بودن توجهی نشده است شناسایی کند.

به عبارت دیگر این الگوریتم تکاملی سعی دارد که جزئیات بیشتری از رفتار کاربر را زیر نظر بگیرد و سپس با کمک این داده‌ها مسیر و الگوی رتبه بندی را به شکل پیچیده‌تری انجام دهد.

4- الگوریتم گورخر

گورخر گوگل کمی زودرنج است و اگر با آن شوخی بی موردی کنید، کارتان را با لگد زدن، یکسره می‌کند، طوری که پاندا، مرغ مگس خوار، پنگوئن، کبوتر که هیچ، حتی اگر کل حیوانات گوگل هم وساطت کنند باز هم بی فایده است. این حیوان به خیال خود رازی را در خود دارد، در صورتی که برای همه آشکار است و این راز چیزی نیست جز اینکه به خرید اینترنتی علاقه زیادی دارد.

بنابراین این الگوریتم وظیفه بررسی کیفیت فروشگاه‌های اینترنتی را دارد که قرار است جلوی ترویج و گسترش فروشگاه‌های اینترنتی تقلبی و کلاه برداری را بگیرد. درست مثل خطوط سیاه و سفید گورخر که حشرات را از خود دور می‌کند.

این الگوریتم وظیفه دارد که ساختار سایت، امنیت فروشگاه، طی کردن مراحل خرید در فروشگاه، اطلاعات آدرس فیزیکی و ارتباط با فروشگاه و هر چیزی که منجر به ایجاد اعتماد مشتری به فروشگاه‌های اینترنتی شامل موارد زیر را بررسی کند.

  • استفاده از گواهینامه امنیتی SSL
  • بررسی صفحات تماس، آدرس فیزیکی فروشگاه و اطلاعات هویتی
  • بررسی برچسب اصالت و ضمانت کالا
  • بررسی رسیدن کالا به دست مشتری
  • داشتن پشتیبانی آنلاین
  • و…

اگر همه مواردی که باعث شود اعتماد گورخر را جلب کنید رعایت شده باشند امتیاز خوبی به شما داده و مدام از سایت شما خرید خواهد کرد. منتها خرید این گورخر با چیزی که مشتریان شما خرید می‌کنند تفاوت است. خرید این حیوان از فروشگاه شما با همکاری سایر حیوانات است که به سایر حیوانات اطلاع داده و پارتی بازی می‌کند.

6- الگوریتم کبوتر

کبوتر گوگل اصلا اهل مسافرت دور و دراز نیست و اگر هم بر حسب اتفاق جای دوری برود، دوباره به خانه برمی‌گردد. این پرنده به مکان‌های آشنا و محلی علاقمند است و تب و تاب داشتن سفر خارجی و دور دست را ندارد. پس با این الگوریتم باید رفتاری داشته باشید که دلش را در همین وطن خود شاد کنید تا خیال مهاجرت را در سر نداشته باشد.

کبوتر به دنبال این است تا به هموطنان خود کمک کند، یعنی وقتی دو کاربر(یکی در ایران و دیگری در کشوری دوردست مثل کانادا) به دنبال یه عبارت یکسان با همان زبان فارسی باشند، نتایج سرچ گوگل برای دو کاربر متفاوت است. کبوتر سعی می‌کند برای هر کاربر نتیجه‌ای را که مربوط به محله وی است و نزدیکی بیشتری با وی دارد را در رتبه بالاتر قرار دهد.

در این حالت اگر شما آن شخصی باشید که به کانادا مهاجرت کرده و سایتی فارسی زبان راه‌اندازی کرده، ممکن است بگویید کبوتر حیوانی بی وفا بوده و به قول سهراب راست است که می‌گویند اسب حیوان نجیبی است!

بهتر است از کبوتر خرده نگیرید، چرا که با همه یک رفتار یکسان دارد. یعنی در شرایط برعکس وقتی ایرانیان مقیم کانادا جستجویی انجام دهند این بار وفاداریش را به شما ثابت خواهد کرد.





0 دیدگاه شما هم میتوانید دراین بحث شرکت کنید!
آخرین مقالات