راهنمای جامع سرویس گوگل آنالیتیکس

14
74
22:56 1398/7/3

راهنمای جامع سرویس گوگل آنالیتیکس

 

قطعا تاکنون درباره‌ی تجزیه و تحلیل داده‌های وب سایت خود به تحقیق پرداخته‌اید و حتما به نام گوگل آنالیتیکس برخورده‌اید. گوگل آنالیتیکس سرویس آنلاینی است که توسط شرکت گوگل عرضه شده است. شما با استفاده از این ابزار می‌توانید آمارها و تحلیل‌های خاص و دقیق را از وب سایت خود مشاهده کنید. شما می‌توانید بازدیدکنندگان وب سایت خود را در دسته‌بندی کنید. در ادامه می‌توانید سرویس‌هایی مانند تبلیغات و کنسول سرچ گوگل را نیز به سرویس خود اضافه کنید تا بتوانید راحت به آمارها دست یابید. حتی می‌توانید از امکانی به نام "کدهای پیگیری تگ" استفاده کنید و آمارهای مربوط به تبلیغ، شبکه‌های اجتماعی، کمپین PR یا هر چیز دیگری را روی وب سایت خود مشاهده کنید. برای اینکار لازم است تا روی تمامی صفحات وب سایت خود چند کد رهیگیری بیفزایید.

 

چگونگی پیگیری داده‌ها توسط گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس می‌تواند به واسطه‌ی کدهای رهگیری که قبلا روی صفحات وب سایت خود قرار داده‌اید، داده‌ها را پیگیری کند. کد زیر یک کد جاوااسکریپت است که هنگام بازدید مخاطبین از صفحه، روی مرورگرشان اجرا می‌شود.

کدهای رهگیری در گوگل آنالیتیکس

با هر بار بازدید مخاطبان از سایت، این کد اطلاعات آن‌ها را پیگیری می‌کند. کد بالا یک کوکی روی مرورگر بازدیدکننده بارگزاری می‌کند تا بتواند اطلاعات زیادی در مورد وی بدست آورد و در هنگام مراجعات بعدی ، بتواند تکرار یا غیرتکراری بودن وی را مشخص کند. برای کسب اطلاعات بیشتر از کاربر می‌توانید از پارامترهایی نظیر UTM استفاده کنید، UTM تگی است که به انتهای آدرس خود اضافه می‌کنید تا اطلاعات بیشتری درباره‌ی لینک‌های خود در اختیار گوگل آنالیتیکس قرار دهید.

 

گوگل آنالیتیکس چه چیزهایی را اندازه می‌گیرد

پایه اساسی داده‌های گوگل آنالیتیکس روی ابعاد و معیار قرار دارد. ابعاد یا Dimension، مشخصات داده‌های شماست. مانند شهری که از آن ترافیک دریافت می‌کنید یا کانال شبکه‌های اجتماعی که در حال بررسی آن هستید.

معیارها یا Metrics، اندازه‌ای آماری ابعاد داده‌های شما هستند. برای مثال، به نحوه‌ی کارکرد تبلیغات در پاریس نگاه کنید (تصویر زیر)، معیار ثبت شده برای paid sessions این شهر عدد 2000 را نشان می‌دهد.

Dimension تب

 

با گوگل آنالیتیکس چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

به طور کلی گوگل آنالیتیکس به شما در اتخاذ تصمیم‌گیری مناسب کمک خواهد کرد. شما با داشتن داده‌های دقیق از بازدیدکنندگان، می‌توانید بفهمید که کجا باید بیشتر هزینه کنید و کجا کمتر، کجا نیاز به تغییرات دارد و کجا خیر، محتوای مناسب است یا خیر؟

گوگل آنالیتیکس داده‌ها را به سه دسته تقسیم‌بندی می‌کند:

  1. Acquisition (اکتساب)
  2. Behavior (رفتار)
  3. Conversions (تبدیل‌ها)

کارکرد دیگر گوگل آنالیتیکس تجزیه و تحلیل مخاطبان و ترافیک مربوط به آن‌هاست.

 

اکتساب

اکتساب (یا Acquisition) به نحوه‌ی دریافت ترافیک وب سایت شما می‌پردازد. به تصویر زیر نگاه کنید، در منوی سمت چپ و زیرمنوی Acquisition گزینه‌ی Overview قرار دارد که در واقع یک دید کلی از هر سه دسته‌ی مذکور برای referral، Direct، Organic Search و Social نشان می‌دهد.

تب اکتساب در گوگل آنالیتیکس

این تب مهم‌ترین داده‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد، مانند تعداد جلسات به دست آمده، نرخ پرش بازدیدکننده‌ها و تبدیلات موجود در موثرترین کانال‌های شما. در واقع روشی ساده برای این است که نحوه عملکرد کانال‌های برتر خود را ببینید.

تب اکتساب در گوگل آنالیتیکس

نگاه به گزارش‌های قسمت Acquisition  روش خوبی برای تعیین بهترین مسیرها جهت کشاندن ترافیک به سمت سایت شما و دریافت بازخورد مناسب از بازدید کننده است. استفاده از سایر نماها به شما اجازه می‌دهد انواع مختلف ترافیک را از نظر بگذرانید.

 

برای مثال، می‌خواهید بدانید کدام موتور جستجو بیشترین ترافیک ارگانیک را به سوی سایت شما روانه می‌کند. با استفاده از نمای Source/Medium می‌توانید منابع منفرد و واسطه‌هایی (مانند google/organic در مقایسه با bing/organic) که باعث جذب بیشترین مشتری شده را مشاهده و بررسی کنید.

تب اکتساب در گوگل آنالیتیکس

 

همچنین می‌توانید با استفاده از Referral ببینید که کدام منابع ارجاعی  (یا Referral) بیشترین ترافیک را برای سایت خود جذب کرده اند. شما با استفاده از این داده‌ها می‌توانید به صفحاتی دست یابید که باید محتوای آن‌ها را ارتقا دهید. مثلا اگر انتشار محتوا در اینستاگرام افراد زیادی را از این پلتفرم به سایت شما می آورد، پس باید روی انتشار مطالب‌تان روی این پلتفرم بیشتر کار کنید.

تب اکتساب در گوگل آنالیتیکس

 

اگر می‌خواهید صرفا مراجعات از طریق شبکه‌های اجتماعی را ببینید، باید به تب Social مراجعه کنید. با استفاده از داده های این تب متوجه خواهید شد که مطالب شما در کدام پلتفرم مشتری بیشتری دارد.

تب اکتساب در گوگل آنالیتیکس

مسئله خوبی که درباره گوگل آنالیتیکس وجود دارد این است که قابلیت ادغام شدن با سایر ابزار را نیز در خود دارد. بخش Acquisition می‌تواند با حساب تبلیغات شما ادغام شود به این ترتیب می‌توانید پیگیری کنید که کسب مشتری و عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی شما به چه صورت پیش می‌رود.

عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی گوگل آنالیتیکس

در این تب امکان ادغام گوگل آنالیتیکس با گوگل ادوردز نیز وجود دارد. شما با اتکا به آمارهای ارائه شده توسط این بخش می‌توانید تبلیغات را به شکل هوشمند‌تری اجرا کنید. سرویس گوگل ادوردز یا همان گوگل ادز سابق، در واقع سرویس تبلیغات گوگل است که بخش اعظمی از تبلیغات فضای وب را به خود اختصاص داده است. اگر مایلید تا بیشتر در مورد این سرویس گوگل بدانید، مقاله‌ی " راهنمای جامع گوگل ادز برای سال 2019 " را مطالعه نمایید.

همچنین می‌توانید گوگل آنالیتیکس را با ابزار سرچ کنسول (Search Console) ادغام کنید و ببینید صفحات فرود شما چگونه عمل می‌کنند. آیا صفحات خاصی وجود دارند که افراد زیادی را به سایت شما هدایت کرده اما در نتایج جستجوی گوگل رتبه پایینی دارند؟ آیا کلیدواژه‌های معینی وجود دارد که باعث ظاهر شدن سایت شما در نتایج جستجو می‌شوند اما نرخ کلیک بسیار پایینی دارند؟ به کمک ادغام داده‌های سرچ کنسول با گوگل آنالیتیکس می‌توانید تمام این داده‌ها را مشاهده کرده و سایت خود را برای افزایش نرخ کلیک بهینه‌سازی کنید.

عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی گوگل آنالیتیکس

نهایتا می‌توانید از بخش Campaign برای پیگیری بازدیدکنندگان که از طریق کمپین‌ها با سایت شما می‌آیند استفاده کنید.

 

رفتـار

این بخش مربوط به بازدیدکنندگانی است که کار خاصی در وب سایت‌تان انجام می‌دهند. با استناد به این گزارش‌ها می‌توانید بفهمید که آیا رفتاری که از بازدیدکنندگان انتظار داشته‌اید را انجام داده‌اند یا خیر. در این تب نیز یک بخش Overview وجود دارد. در این تب میزان ترافیک دریافتی شما در طی یک دوره‌ی خاص زمانی نمایش داده می‌شود.

تب رفتار در گوگل آنالیتیکس

 

همچنین در این تب شاهد گزینه‌های دیگری نیز هستیم، مانند:

  • pageviews: بازدیدهای صفحه
  • unique pageviews: بازدید یکتای صفحات
  • average time on page: میانگین زمان صرف شده در صفحات
  • Bounce rate: نرخ پرش
  • exit: درصد خروج

 

با بررسی این معیارها شاهد چگونگی رفتار بازدیدکنندگان با سایت شما خواهیم بود. بعد از تب Overview، به نمای Behavior Flow می‌پردازیم. این نما مسیر مشترکی که بازدید کنندگان در هنگام بازدید از سایت داشته‌اند را نمایش می‌دهد. این مسیر از لحظه ورود تا خروج کاربران را شامل می‌شود. به کمک این نما میتوانید ببینید کاربران بیشتر ترجیح ‌می‌دهند از چه مسیری وارد و خارج شوند.

تب رفتار در گوگل آنالیتیکس

 

بخش محتوا

به تب Site Content می‌رسیم، در این بخش چگونگی تعامل کاربران با وب سایت‌تان نمایش داده شده است. خود این بخش نیز چند گزینه دارد، مانند:

  • All Pages: تمام صفحات
  • Content Drilldown: بررسی عمیق محتوا
  • Landing Pages: صفحات فرود
  • Exit Pages: صفحات خروج

 

در بخش All Pages صفحاتی از وب سایت شما نمایش داده می‌شود که دارای بیشترین ترافیک است، لذا با کمک این بخش می‌توانید متوحه شوید که کدام محتوا عملکرد بهتری داشته است.

بخش محتوا در گوگل آنالیتیکس

از Content Drilldown می‌توانید برای حوزه‌های پوشه‌دار سایت خود مانند /blog و /news استفاده کنید. این گزارش پرونده‌های برتر محتوای موجود روی سایت و در کنار آن بهترین محتواهای موجود در آن پرونده‌ها را نمایش می‌دهد. شما به سادگی می‌توانید در این بخش به بررسی پرونده‌ها و عملکرد منفرد آنها بپردازید. به این ترتیب دیدی کلی از این امر پیدا می‌کنید که بخش‌های مختلف محتوا روی سایت شما چه عملکردی دارند.

 

بخش محتوا در گوگل آنالیتیکس

 

Landing Pages به شما این امکان را می‌دهد تا صفحات فرود برتر که بازدید کننده از آن طریق وارد شده را مشاهده کنید. این گزارش، تبدیلات را براساس اهداف شما نشان می‌دهد که موجب می‌گردد ببینید کدام صفحات احتمال و پتانسیل تبدیل بیشتری را در خود دارند. از این اطلاعات میتوانید برای بهینه‌سازی کمپین و هدایت ترافیک بیشتر به سوی صفحات دارای نرخ تبدیل بالا استفاده کنید.

تب صفحه فرود در گوگل آنالیتیکس

Exit Pages در مورد خروج بازدیدکنندگان از سایت شما است. برای مشاهده‌ی نقاط خروج از سایت استفاده می‌شود. در این بخش می‌توانید ببینید که آیا فرصتی برای جلوگیری از خارج شدن بازدیدکنندگان از سایت وجود دارد یا خیر.

تب صفحه فرود در گوگل آنالیتیکس

 

سرعت سایت

این بخش مربوط به سرعت سایت است. از گزارش‌های این بخش می‌توانید برای بهینه‌سازی بخشی از سایتتان که باعث کندی سرعت می‌شوند بهره بگیرید. در بخش overview یک دید کلی از سرعت و میانگین بارگزاری سایتتان وجود دارد که برای مرورگرهای مختلف ذکر شده است.

در این بخش چند گزینه وجود دارد که به تشریح آن‌ها می‌پردازیم:

  • Average page load time: میانگین مدت زمانی که طول میبرد تا صفحه‌ی حاضر بارگزاری شود.
  • Average redirection time: میانگین زمانی که در ریدایرکت‌ها قبل از بارگزاری صفحه صرف می‌شود.
  • Average domain lookup time: میانگین زمانی که در DNS برای جستجوی یک صفحه صرف می‌شود.
  • Average server connection time: میانگین زمانی که صرف برقراری اتصال یک TCP برای یک صفحه می‌شود.
  • Average server response time: میانگین زمانی که سرور برای پاسخ‌گویی به درخواست کاربر صرف می‌کند.
  •  Average page download time: میانگین زمانی که طول می‌کشد تا یک صفحه دانلود شود.

در گذشته و به صورت دائم در مورد اهمیت سرعت سایت در سئو و بهینه‌سازی سایت گفته‌ایم و شما نیز از این مهم غافل نیستید. اساسی‌ترین عوامل موثر در سرعت سایت را در مقاله‌ی " هاست و دامنه چیست؟ چطور بهترین سرویس را انتخاب کنیم؟ " گردآوری کرده و آورده‌ایم. در این مقاله ضمن اشاره به هاست و دامنه، به نکات اساسی دیگری نیز پرداخته‌ایم.

 

در تب Page Timing نیز زمان بارگزاری صفحات بیان شده است. گزینه بعدی Speed Suggestions است که توصیه‌های گوگل برای بهینه سازی سرعت یک سری از صفحات خاص شماست.

تب Page Timing در گوگل آنلیتیکس

آخرین بخش مربوط به User Timing یا زمان‌بندی کاربر است. با کمک این قسمت می‌توانید متوجه شوید که سرعت بارگزاری یک المان خاص مانند ویدئو یا عکس چقدر است، البته برای بهره از این بخش باید کد خاصی را روی وب سایت خود قرار دهید. گزارش‌های این بخش برای بهبود تجربه‌ی کاربری بسیار مفید خواهد بود.

 

بخش جستجوی سایت

این بخش به شما نشان خواهد داد که کاربران چگونه از ابزار جستجوی سایت شما استفاده می‌کنند. در تب Overview می‌توانید دید کلی از این بخش داشته باشید، اینکه چه کلماتی جستجو شده اند و یا صفحه‌ی فرود آن‌ها چه بوده است. تب Usage گزارش مقایسه تعداد بازدیدهایی را ارائه می‌کند که کاربران در آن از باکس جستجو استفاده کرده‌اند یا نکرده‌اند.

بخش واژه‌های جستجو (Search Terms) اطلاعات عمیقی درباره واژههایی به شما می‌دهد که افراد از آن روی سایت شما استفاده می‌کنند. مثلا نشان می‌دهد هر واژه چند بار جستجو شده، چه تعداد از صفحات سایت شما در نتایج جستجوی کاربر ظاهر شده‌اند و درصد خروج و اصلاحات جستجو چقدر بوده است. می‌توانید از این داده‌ها برای تعیین میزان سهولت دستیابی به اطلاعات روی سایت خود استفاده کرده و ببینید مردم در جستجوی چه مواردی بوده‌اند. در نتیجه آن می‌توانید تبلیغاتی ایجاد کنید که کاربران مستقیما پس از جستجو به سمت آن هدایت شوند.

آخرین گزینه گزارش Pages است. در این مورد شاهد نسخه‌ای از گزارش جستجوی واژه هستید اما به جای تمرکز روی واژه، بیشتر به صفحاتی پرداخته شده که جستجوها از آنجا شروع شده است.

 

بخش رویدادها

بخش رویدادها یا Events، مروبط به پیگیری یک سری از تعاملات خاص کاربران با سایت شماست، مثلا کلیک روی یک لینک خاص، اجرای ویدئو، دانلود یک فایل خاص یا وارد کردن ایمیل در خبرنامه و ...

برای اجرای این بخش نیز به کد رهگیری نیاز خواهید داشت. همچنین می‌توانید از پلاگین MonsterInsights استفاده کنید. گزینه Overview خلاصه‌ای از تعاملات را که بر اساس کد پیگیری تنظیم کرده‌اید، به شما نشان خواهد داد.

تب events در گوگل آنلیتیکس

 

گزارش Top Events تماما درباره رویدادهایی است که بیشترین تعاملات را داشته است. مثلا میگوید یک ویدئو چندین بار دانلود شده است. از این بخش بیشتر برای مشاهده تعداد دانلود ویدیوها استفاده می‌شود و به شما نشان میدهد مخاطب شما به چه چیزی بیشتر علاقه دارد، سپس می‌توانید محتوای بیشتری از این نوع تولید کنید.

تب events در گوگل آنلیتیکس

همانطور که گفته شد، در این تب می‌توانید سلیقه‌ی کاربر را درک کرده و سپس با توجه به آن شروع به تولید محتوا برای کاربران‌تان کنید. اما این تمام ماجرا نیست و تولید محتوای حرفه‌ای و درخور توجه نیاز به اقدامات اولیه و اتخاذ استراتژی‌های خاص است. ما تمام این اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها را در مقاله‌ی " 5 روش یادگیری و بازاریابی محتوا " به صورت کامل آورده‌ایم. لذا اگر خواهان ایجاد محتوای حرفه‌ای و تاثیرگذار هستید، این مقاله را از دست ندهید.

 

گزینه Pages در زیر بخش Events صفحات برتری را نشان می‌دهد که در آن بازدیدکننده‌ها با رویدادهای شما تعامل داشته‌اند. بنابراین اگر روی چندین صفحه سرمایه‌گذاری کرده باشید، هم می‌توانید ببینید چه رویدادهایی در آن بیشترین عملکرد را داشته و هم خواهید دید کدام صفحات بیشترین تراکنش رویداد را داشته است. این به شما کمک میکند صفحات خود را بهینه‌سازی کرده و تلاشهایتان را متوجه صفحات و رویدادهایی کنید که عملکرد بهتری دارند.

تب events در گوگل آنلیتیکس

 

تبدیل‌ها

این بخش از گوگل آنالیتیکس به چگونگی تبدیل بازدیدکنندگان روی سایت شما می‌پردازد. گزارش‌های مربوط به تبدیل‌ها به 4 قسمت تقسیم می‌شوند:

  • هدف‌ها (Goals)
  • تجارت الکترونیک (eCommerce)
  • قیف‌های چندکاناله (Multi-channel funnels)
  • تخصیص (Attribution)

 

بخش اهداف

در این بخش نیز تب Overview در ابتدای کار است که خلاصه‌ای از تمام اهداف تحقق یافته (Goal Completion) را به شما نشان می‌دهد.

بخش اهداف در گوگل آنلیتیکس

گفتنی است که برای موفق شدن باید اهداف خوب، متناسب با عملکرد و مشخصی داشته باشید. مثلا برای تجارت الکترونیک بهتر است خریدها را پیگیری کنید یا کارت‌های پرداخت کننده را؟

گزینه‌ی بعدی Goal URL است. در این قسمت آدرس اینترنتی (یا URL) صفحه‌ای را نشان می‌دهد که بازدیدکننده در آن تبدیل به خریدار شده است.

تب بعدی گزینه‌ی Reverse Goal Path است که یه مرحله قبل از تحقق اهداف را به شما نشان می‌دهد. در این بخش می‌توانید فرآیند تبدیل شدن بازدیدکنندگان را مشاهده کنید و ببینید که چند مرحله لازم است تا یک بازدید کننده تبدیل به خریدار یا هر آنچه که انتظار دارید شود.

Reverse Goal Path

 

مورد بعدی Funnel Visualizations است. این مورد تنها در صورتی کار می‌کند که شما هدف مقصد (Destination Goal) را برای پیگیری مراحل چندگانه در فرایند تبدیل تنظیم کرده باشید. در این قسمت مسیر معمول تبدیلات را خواهید دید و متوجه می‌شوید کاربران در چه قسمتی از فرایند از ادامه راه منصرف می‌شوند. این امر به شما کمک می‌کند موانع تبدیل را شناسایی کنید، مثلا یک فرایند پیچیده تایید مشخصات کاربر (وریفای) یا صفحه پرداختی که کار نمی‌کند.

تب Funnel Visualizations

 

بخش تجارت الکترونیک

بخش تجارت الکترونیک ( یا Ecommerce) مخصوص سایت‌های فروش کالا و خدمات است. در بخش Overview، می‌توانید نرخ تبدیل تجارت الکترونیک (ecommerce conversion rate)، میانگین ارزش سفارش (average order value)، خریدهای یکتا (unique perchases) و حتی تعداد محصولات فروخته شده (quantity of products sold) را مشاهده کنید.

 

این بخش نیز شامل چند گزینه است. در تب Product Performance عملکرد محصولات پرفروش را خواهید دید. این گزارش می‌تواند برتری محصولات نسبت به دیگر محصولات را نشان دهد.

در گزارش Sales Performance نیز کل درآمد را مشاهده خواهید کرد که به صورت روزانه نمایش داده می‌شود.

در گزارش Transactions  نیز می‌توانید کدت زمانی که یک کاربر به سایت شما وارد شده و اقدام به خرید کرده را مشاهده نمایید. از این گزارش برای پیدا کردن موانع خرید توسط کاربر استفاده می‌شود.

 

بخش قیف‌های چند کاناله

از Multi-Channel Funnel برای دست یافتن به نمای کامل ماجراجویی یک مشتری بر روی سایت خود استفاده کنید. به جای تخصیص تبدیل به آخرین ارجاع (همانطور که گوگل این کار را انجام می‌‌دهد) این بخش به شما کمک می‌کند ببینید سایر اعمالی که به تبدیل کاربر کمک کرده چه مواردی بوده است، برای مثال یک پست وبلاگ، دانلود یک راهنما یا ثبت نام در خبرنامه.

گزارش Overview خلاصه‌ای از هر کانال بازاریابی که در تبدیلات سایت به شما کمک کرده را نشان می‌‌دهد. از این مورد برای شناسایی کانال‌هایی استفاده کنید که ترافیک تبدیلی بیشتری را روانه‌ی سایت شما کرده است. اگر مربوط به شبکه اجتماعی است، شاید بخواهید تمرکز بیشتری روی تلاش خود در آن داشته باشید.

تب Ecommerce

 

گزارش بعدی Assisted Conversion است. این بخش تعداد تبدیلاتی را نشان می‌دهد که به طور غیرمستقیم از یک کانال تاثیر گرفته‌اند. برای مثال شاید وبلاگ شما ۵۰ مورد تبدیل با واسطه داشته باشد. و ممکن است ۵۰ بازدید از مجموع ۱۰۰ بازدیدی که فرد از وبلاگ شما داشته روی او این تاثیر را ایجاد کرده که در نهایت دست به خرید از شما زده است.

تب Assisted Conversion

 

اگر می‌خواهید مسیر تبدیلات را ببینید از گزارش Top Conversion Paths استفاده کنید. این مورد معمول‌ترین مسیرهایی که کاربران تبدیل شده طی کرده‌اند را به شما نشان می‌دهد. برای مثال شاید متوجه شوید اکثر کاربران شما را در جستجوی ارگانیک پیدا کرده‌‌اند و سپس مستقیما برای خرید یک محصول از شما به سایتتان بازگشته‌اند.

تب Top Conversion Paths

 

اگر می‌خواهید مدت زمان لازم برای تبدیل شدن یک بازدیدکننده به یک خریدار را ببینید، می‌توانید از بخش Time Log بهره بگیرید. این بخش به شما نشان خواهد داد که یک کاربر چند روز پس از اولین مراجعه به سایت شما اقدام به خرید کرده است.

Time Log تب

 

بخش تخصیص

بخش تخصیص (Attribution) در ابزار گوگل آنالیتیکس تنها یک گزارش دارد: Model Comparison Tool

 شما با استفاده از آن می‌توانید تفاوت تبدیلات را در هنگام تغییر تخصیص بشناسید. برای مثال فکر میکنید یک تبلیغ که برای بار اول کاربر آن را دیده باید تبدیل به دست بیاورد. با تغییر تخصیص تبدیل به اولین تعامل خواهید دید که ارقام تبدیل آن چقدر تغییر می‌کند.

این به شما کمک می‌کند میزان تفاوت بازاریابی‌های مختلف مانند تبلیغات اینترنتی، ایمیل و بازاریابی محتوا و تاثیر آن روی تبدیلات کلی را مشاهده کنید.

 

مخـاطب

بخش مخاطب (Audience) به شما اجازه می‌دهد درباره چگونگی دریافت ترافیک وب‌سایت خود اطلاعات بیشتری به دست بیاورید. این بخش روی ویژگی‌‌های جمعیت‌شناسی تمرکز دارد که با ترافیک وب‌سایت شما در ارتباط است. اکثر این بخش‌ها در خود، توضیحات خودشان را دارند اما گزارش‌های Mobile و Geographic قطعا مفیدترین موارد آن محسوب می‌شوند.

تب Audience

 

تب Audience

 

حل مشکل با استفاده گوگل آنالیتیکس

در پایان باید گفت گوگل آنالیتیکس  واقعا یک ابزار مشکل‌گشا است. شما برای استفاده مفید از گوگل آنالیتیکس  باید به دنبال مشکل در سایت خود بگردید. آیا بارگزاری صفحات سرعت خیلی کندی دارد؟ آیا بازدیدکنندگان در یک صفحه‌ی خاص از سایت خارج می‌شوند؟ همه این موارد مسائلی هستند که با استفاده از گوگل آنالیتیکس  قابل شناسایی می‌باشند. تنها در صورت یافتن مشکل است است که می‌توانید در صدد ریشه‌یابی مشکل و برنامه ریختن برای رفع آن برآیید.

 

دوم اینکه، گوگل آنالیتیکس  ابزاری است که میتواند اشتباه کند. باید بدانید اسپم گوگل آنالیتیکس  از کجا نشات میگیرد و در مقابل آن چه کاری باید انجام دهید. شناخت روشهای طبقه بندی اطلاعات بیاهمیت (یا غلط) هم میتواند این شانس را به شما بدهد که تنها درگیر اطلاعات مهم مربوط به سایت شوید.

اکنون که با گوگل آنالیتیکس  آشنا شدید نوبت به استفاده از آن رسیده است. ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که گوگل آنالیتیکس  به صورت درستی پیاده‌سازی شده است. برای صحت‌سنجی این موضوع می‌توانید از ابزار Google Tag Assistant استفاده کنید.

  

 





0 دیدگاه شما هم میتوانید دراین بحث شرکت کنید!
آخرین مقالات