الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟ و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

14
74
10:55 1398/6/8

همانطور که می‌دانید گوگل برای رتبه بندی سایت‌ها از صدها الگوریتم گوناگون کمک می‌گیرد. جدا از این مسئله مواردی مثل موقعیت مکانی کاربر و ip که از طریق آن جستجو انجام می‌دهد نیز روی نمایش نتیجه مختلف است. اگر دو کشور جدا و با تنظیمات یکسان جستجویی انجام دهند، سایت‌هایی که به موقعیت هر یک نزدیک تر باشند در رتبه بالاتر قرار می‌گیرند که این مورد توسط الگوریتم کبوتر انجام می‌گیرد. اما ما در این مقاله قصد داریم به بررسی الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل پرداخته و ببینیم که این پرنده چطور سایت‌ها را رتبه‌بندی می کند. پس اگر می‌خواهید بدانید که الگوریتم مرغ مگس خوار چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟

مرغ مگس یا همان Hummingbird پرنده دقیق، سریع و جدی گوگل است. گوگل ماموریتی را به این پرنده داده تا با زیر نظر گرفتن رفتار کاربران بر اساس چیزی که جستجو کرده و نتیجه‌ای که روی آن کلیک می‌کنند در رتبه بندی به سایر حیوانات گوگل کمک کند. پس اولین نکته که در مورد این الگوریت باید به آن دقت کنید این است که تاثیر مستقیم روی رتبه بندی ندارد، بلکه به عنوان یک مکمل برای سایر الگوریتم‌ها عمل خواهد کرد تا محتوای صفحات وب بهتر درک شوند. اجازه دهید با یک مثال شروع کنم.

اگر شما هم مثل من به دنبال این باشید تا برای سایت‌تان از سایت‌های تولیدکننده محتوا سفارشی ثبت کنید معمولا عبارات زیر را جستجو می‌کنید:

  • تولید محتوا
  • سفارش تولید محتوا
  • هزینه تولید محتوا
  • تولید محتوا ارزان
  • تولید محتوا برای سایت
  • و…

در این صورت مرغ مگس خوار رفتار شما را بررسی می‌کند؛ هر چیزی که جستجو کرده و روی نتیجه‌ای کلیک کنید را در جدولی مرتب می‌کند. به همین شکل رفتار سایر کاربران را هم برای کلمات مختلف تک کلمه‌ای تا بیش از پنج کلمه‌ای بررسی خواهد کرد.

در این صورت لیستی از کلمات کلیدی بررسی خواهند شد که هر یک مربوط به موضوع خاصی از محتوا نویسی هستند. کاربری می‌خواهد بداند صرفا تولید محتوا چیست و به دنبال سفارش دادن نیست، کاربری می‌خواهد از قیمت تولید محتوا مطلع شود و فردی هم ممکن است بخواهد به دنبال کسب اطلاعات در این زمینه باشد.

وقتی چنین حالتی رخ می‌دهد مرغ مگس خوار بسته به کلمه ای که جستجو شده و سایت یا سایت‌هایی که در نتایج روی آنها کلیک شده را آنالیز خواهد کرد. بر اساس همین رفتارها خواهد دانست که محتوای صفحه در مورد چه موضوعی بوده و بهتر صفحات را درک می‌ند. نتیجه نهایت این خواهد شد که محتوای صفحه شما که به درستی توسط گوگل درک شده کلمات کلیدی که کاملا مرتبط با آن باشند، متعلق به شما بوده و در آنها رتبه بالایی کسب خواهید کرد. پس در نتیجه شما باید برای بالا بردن رتبه صفحه سایتتان روی کلمات کلیدی مختلف به مرغ مگس خوار کمک کنید.

چه شد که مرغ مگس خوار به کمک گوگل آمد؟

اگر خاطرتان باشد در گذشته وقتی جستجویی انجام می‌دادید در برخی مواقع گوگل از شما می‌پرسید که آیا منظور شما این بود؟ نهایتا شما هم با چهره ای متعجب مشخص می‌کردید که وضعیت از چه قرار است. سایت‌ها به کمک تکرار کلمات کلیدی و لینک سازی فله‌ای تلاش می‌کردند تا در هر کلمه کلیدی که حتی ممکن است ربطی به محتوا نداشته باشد در رتبه اول باشند. در نتیجه در ان زمان گوگل از خود کاربران با پرسیدن همین سوال کمک می‌گرفت تا بداند آیا محتوا واقعا همان چیزی است که به دنبال آن بوده یا چیزی غیر از این است.

رفته رفته که این راهکار پاسخ نداد گوگل فکر بهتری کرد و الگوریتمی با عنوان پاندا را معرفی کرد تا پیش از هر چیزی محتوای صفحات را بررسی کند. پاندا صفحات را بررسی می‌کرد و اگر صفحه‌ا بیش از حد روی تکرار کلمات کلیدی تمرکز کرده بود را جریمه می‌کرد؛ همینطور که زمان در حال سپری شدن بود و کمی وضعیت بهتر شد، باز هم با کمبود مواجه شد و با آنهایی که با لینک سازی اسپم سعی در گمراه کردن نتایج داشتند مواجه شد. این بار الگوریتمی به نام پنگوئن از دل قطب وارد میدان شد تا لینک‌ها را بررسی کند. این الگوریتم با بررسی انواع مختلفی از لینک‌ها که آیا با محتوای صفحه مقصد ارتباطی دارند یا نه؟ آیا از سایت مناسبی لینک داده شده است؟ و هزاران سوال دیگر را بررسی کرد تا وضعیت به حد نرمال‌تری رسید.

حالا که پاندا و پنگوئن به خوبی محتوای صفحات را درک کرده بودند نوبت این رسیده بود تا یک ساماندهی کلی روی هر کلمه کلیدی داده شود. در نتیجه الگوریتم مرغ مگس خوار را برای نتیجه گیری بهتر از کارهایی که پاندا و پنگوئن انجام داده بودند معرفی کرد.

همه ما از یک جستجوی یکسان برای یافتن موضوعی استفاده نمی‌کنیم، در نتیجه مرغ مگس خوار رفتار ما را مورد سنجش قرار داده و بر اساس کلمه‌ای که جستجو می‌کنیم و کلیکی که روی سایتی انجام می‌دهیم محتوای صفحه را این بار به صورت کلی درک می‌کند. خواهد دانست که دو عبارت«سفارش تولید محتوا» و «خدمات تولید محتوا» به هم دیگر ربط داشته و ارتباط نزدیکی دارند؛ در نتیجه سایت‌ها را بر اساس هر کلمه کلیدی بهتر رتبه بندی خواهد کرد.

حال این شما هستید که باید مثل یک معلم اخلاقی با مرغ مگس خوار رفتار کرده و محتوا تک تک صفحاتتان را بهتر به این پرنده دقیق، سریع و کنجکاو بشناسانید.

مرغ مگس خوار چه تاثیری روی رتبه بندی دارد؟

همانطور که اشاره کردیم تاثیر این الگوریتم مستقیم نیست. بلکه به عنوان یک مکمل عمل کرده و در جهت درک بهتر صفحات سایتتان از الگوریتم‌های دیگر کمک خواهد گرفت. شما می‌توانید به کمک لینک سازی کردن، تمرکز روی کلمات کلیدی مختلف و هر روشی که در بهتر شناساندن محتوا به مرغ مگس خوار کمک می‌کند کاری کنید که در بیشتری عبارات جستجو شده رتبه بگیرید.

این پرنده دو وظیفه را برعهده دارد:

  • اولا به دلیل سرعت و دقت بالایی که دارد مترادف هر کلمه کلیدی را یافته و بررسی روی محتوا و ساختار صفحات را برای مترادفات انجام می‌دهد.
  • دوما در حالی که نزدیک‌ترین نتایج را نمایش می‌دهد، صفحاتی که بیشترین تکرار را روی کلمه کلیدی و مترادفات آنها انجام داده باشند را جریمه خواهد کرد.

در نهایت نتیجه این شد که محتواهای با کیفیت که کاملا بر اساس اصول کاربر محوری و با حفظ رعایت نکات سئو نوشته شده‌اند بهتر دیده شده و رتبه گرفتند. و در مقابل محتواهایی که روی کلمات کلیدی تمرکز کرده بودند جریمه شده و به صفحات بعدی منتقل شدند. اما کار فقط به اینجا ختم نشد.

مرغ مگس خواری که با شما شریک می‌شود!

مرغ مگس خوار صرفا کار بررسی و یافتن مترادفات را بر عهده ندارد، بالاخره باید این بررسی کردن به درد کارهای دیگر هم بخورد. به عنوان نمونه وقتی شما نام یک شخص را با هدف اینکه چند سال سن دارد را در گوگل وارد می‌کنید، در سمت راست با جزییات فرد که شامل بیوگرافی، تصاویر، اطلاعات صفحات شبکه های اجتماعی و… هستند را درست در زیر پاسخ، یعنی همان سن فرد مشاهده می‌کنید.

مرغ مگس خوار این کار را برای شما انجام می‌دهد تا اطلاعات بیشتری از نتیجه جستجو هم به شما ارائه کند. یا مثلا وقتی در جستجوی یک شرکت در زمینه چاپ کارت ویزیت هستید، گوگل سریعا دست به کار شده و اطلاعات موجود در روی Google Maps را هم وارد عمل می‌کند. در نتیجه با تصویر زیر روبه‌رو می‌شوید.

پیش از این برای رسیدن به نتیجه دلخواهتان نیاز بود با چندین عبارت مختلف جستجو کنید؛ اما حالا به لطف مرغ مگس خوار وضعیت فرق کرده و با کمک گرفتن از گراف دانش گوگل و جستجوی معنایی(Semantic search) که این پرنده فراهم می‌کند، این کار را برای شما راحت کرده است. حتی وضعیت طوری شده که در برخی موارد نیازی هم به کلیک کردن روی سایت‌ها ندارید و اطلاعات در همان صفحه نتیجه جستجو نمایش داده می‌شوند. مثلا در همین عبارت جستجو شده چاپ کارت ویزیت، می‌بینید که اطلاعات تماس و ساعات کاری نمایش داده می‌شود. برای زمانی که شما با هدف یافتن شماره جستجو انجام دادید، نیازی به کلیک روی نتیجه مورد نظر نیست.

رفتاری که مرغ مگس خوار با کاربران دارد

به عنوان مثال اگر شما همان عبارت خدمات تولید محتوا را در گوگل جستجو کنید، در صفحه اول با 10 نتیجه روبه‌رو هستید که هر کدام مربوط به سایت و آژانس تولید محتوای خاصی است. در این بین برخی سایت‌ها جدید هستند و برخی شناخته شده هستند. اگر سایت شناخته شده که متعلق به یکی از دوستان یا فرد شناخته شده در این زمینه باشد و در نتیجه پنجم قرار گرفته باشد، مطمئنا روی آن کلیک خواهید کرد. با تکرار این رویه توسط کاربران مرغ مگس خوار این برداشت را خواهد کرد که باید جای نتایج را تغییر دهد. در نتیجه به دلیل کلیکی که کاربران انجام داده‌اند رتبه بالاتر را به وی می‌دهد و این عمل ممکن است حتی تا رسیدن به رتبه اول تکرار شود.

پس به همین خاطر باید سعی کنید روی مواردی که مخاطب را جذب می‌کند تمرکز کنید. انتخاب عنوان درست، استفاده از ریچ اسنیپت‌هایی مثل امتیاز ستاره‌ای و نوشتن توضیحات متا که در صفحه نتایج نمایش داده می‌شوند باعث می‌شوند کلیک بیشتری صورت گرفته و در جابجاییِ مثبت نتایج تاثیر گذار باشد.

چطور با الگوریتم مرغ مگس خوار طرح دوستی بریزیم؟

کارهایی وجود دارد که در دوستی و درک بهتر صفحات توسط این پرنده کمک می‌کند. در ادامه به معرفی برخی از این راهکارها می‌پردازیم.

1. بهینه سازی سایت برای کلمات کلیدی مختلف

در قدم اول باید سعی کنید که برای کاربر بنویسید. پس همیشه روی کلمات کلیدی مختلف تمرکز داشته باشید. سعی نکنید که روی کلمات کلیدی خاصی مانور داده و توجه گوگل را به خود جلب کنید. شما باید از عبارات هم معنی به جای تکرار چند کلمه استفاده کنید.

به عنوان نمونه وقتی قرار است از تولید محتوا بنویسید می‌توانید از عبارات هم معنی و مترادف مانند نوشتن محتوا، محتوا نویسی تخصصی، تولید محتوای ویدئویی، نوشتن پست برای سایت و… استفاده کنید. استفاده از این کلمات در ساختارهای مختلفی مثل Heading های H2 تا H6 هم بسیار کمک کننده است.

2. استفاده از انکرتکست با کلمات گوناگون

انکرتکست‌ها همان مواردی هستند که یک صفحه را به آن لینک می‌کنید. انکرتکست می‌تواند در حالت متنی بوده و کلمات کلیدی را شامل شود یا اینکه از تصویر برای آن استفاده شده باشد. بنابراین باید سعی کنید از انکرتکست‌های مختلف با کلمات مختلف که در ارتباط معنایی هستند استفاده کنید.

اگر از تصویر برای لینک دادن استفاده می‌کنید بهتر است که alt تصاویر را حتما با کلمات هم معنی و کلمه کلیدی انتخاب کنید. در این صورت بهینه سازی جستجوی تصاویر نیز انجام گرفته و از طریق این بخش هم بازدید خواهید گرفت. نمایش ندادن مستقیم تصویر برای ذخیره در نتایج جستجو خود دلیلی بر این شده تا روی بهینه کردن تصاویر هم تمرکز کنید.

3. استفاده از انواع محتوا

باید از انواع محتوای چند رسانه‌ای و ساختار محتوایی استفاده کنید. منظور ما در اینجا شامل انواع ویدئو، پادکست، تصویر، اینفوگرافیک، لیست بندی و… است که هم روی خواندن بهتر متن و هم بهینه کردن صفحه برای گوگل اثربخش است. استفاده از این موارد تاثیر مستقیم روی مرغ مگس خوار ندارد؛ اما چون باعث بهبود رتبه بندی می‌شود مرغ مگس خوار بهتر سایت شما را درک کرده و در کنار عوامل دیگر می تواند کمک کننده باشد.

4. نوشتن محتوا با حجم مختلف

نوشتن محتوای جامع و کامل برای گوگل از دوست داشتنی‌ترین چیزهاست. اما در این بین هستند خوانندگانی که حوصله خواندن این نوع محتوا را ندارند. در این صورت برای اینکه هر دو نوع خواننده‌ها را حفظ کنید بهتر است که هر از گاهی محتوای خلاصه و کوتاه هم تولید کنید.

این نوع محتوا می‌تواند در قالب پست‌های گفتگویی باشد که از نقل قول و مثال زدن استفاده کنید. دقت کرده باشید برخی قالب‌های سایت‌ها امکان انتخاب نوع محتوا را دارند که هم باعث چیدمان بهتر مطالب در صفحه اصلی می‌شود و هم اینکه به دلیل ظاهر متفاوت کلیک بیشتری خواهد خورد. پس روی هر نوع سلیقه‌ای کار کنید.

5. استفاده از اسکیما

داده های اسکیما مثل امتیاز ستاره‌ای، موجود بودن محصول و نمایش قیمت و… در نتایج جستجو باعث متفاوت نشان دادن نتایج شده و شانس کلیک روی سایت شما را افزایش خواهند داد. در نتیجه با استفاده کردن از این قابلیت به دلیل اینکه با تعداد کلیک بیشتر رتبه شما افزایش پیدا خواهد کرد به مرور در نتایج بهتری توسط الگوریتم مرغ مگس خوار قرار می‌گیرید.





0 دیدگاه شما هم میتوانید دراین بحث شرکت کنید!
آخرین مقالات