راهنمای کامل استفاده از گوگل سرچ کنسول (google search console)

14
74
21:50 1398/9/24

اولین چیزی که یک کسب‌وکار اینترنتی به آن نیاز دارد، سایت است! سایتی که بتواند تمام اطلاعات، خدمات، محصولات و محتوای کسب‌وکار را به کاربران نمایش دهد. طراحی سایت کار سختی نیست اما مدیریت کسب‌وکار به کمک آن، نیازمند آنالیز است که این کار به کمک ابزارهای مختلفی انجام می‌شود. یکی از ابزارهای بسیار جامع و حرفه‌ای که کسب‌وکارهای زیادی از آن استفاده می‌کنند، ابزار گوگل سرچ کنسول است؛ البته اگر از فعالان قدیمی حوزه وب باشید، احتمالاً هنوز آن را با نام قدیمی‌اش، یعنی گوگل وبمستر تولز می‌شناسید!

با استفاده از گوگل سرچ کنسول می‌توانید تمام فعالیت‌هایی اصلی که کاربران در سایت شما انجام می‌دهند را آنالیز کنید! البته منظور ما تمام فعالیت‌های کاربران که مربوط به موتورهای جستجو می‌شود، است. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل گوگل سرچ کنسول بپردازیم که با استفاده از آن بتوانید برای آینده کسب‌وکار خود یک استراتژی دقیق و منظم تدوین کنید.

 

گوگل سرچ کنسول یا گوگل وبمستر تولز چیست؟

گوگل وبمستر تولز که در حال حاضر با نام گوگل سرچ کنسول در دسترس است، یکی از سرویس‌های عالی و البته رایگان شرکت گوگل است که به بهینه‌سازی سایت در نتایج جستجوی گوگل کاربرد دارد. در واقع اگر می‌خواهید سایت شما در نتایج جستجو نمایش داده شود، این ابزار تنها برای ثبت سایت در گوگل نیست؛ بلکه به شما کمک می‌کند تا سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی کنید! به عنوان مثال خطاهای سایت شما را می‌گوید یا نشان می‌دهد که جایگاه هر صفحه از سایت شما در کجای صفحه نتایج جستجو قرار دارد.

گوگل سایت شما را آنالیز می‌کند و به شما می‌گوید که برای بهینه‌سازی و سئو سایت خود چه مواردی را رعایت کرده‌اید و چه مواردی وجود دارند که باید رعایت کنید. به عبارت ساده‌تر، گوگل سرچ کنسول ابزار قدرتمندی است که با استفاده از مانیتورینگ سایت برای بدست آوردن نتایج بهتر در گوگل کمک می‌کند.

 

گوگل سرچ کنسول چه کمکی به شما می‌کند؟

عملکرد سایت با استفاده از گوگل وبمستر به دلایل زیر کاربرد دارد:

  • با استفاده از این ابزار می‌توانید از دسترسی کامل گوگل به سایت خود اطمینان حاصل کنید.
  • با استفاده از این ابزار محتوای جدید را در گوگل ثبت کنید و محتوایی را که نمی‌خواهید در نتایج گوگل باشند، حذف کنید.
  • محتوای سایت خود را به صورت بصری و نموداری آنالیز کنید و آن را در پنل گوگل سرچ کنسول ببینید.
  • سایت خود را از نظر موتور جستجوی گوگل، با کمترین درصد خطا و بهینه‌ترین حالت ممکن نگهداری کنید.
  • به کمک این ابزار، مشکلات امنیتی سایت خود را نظیر بدافزارها و اسپم مانیتور کنید.
  • با استفاده از کدام عبارت می‌توانید بازدید بیشتری برای سایت خود پیدا کنید.
  • با استفاده از این ابزار می‌توانید قیمت محصولات و اطلاعات تماس و اخبار سایت خود را در گوگل ثبت کنید.
  • لینک‌های ورودی یا خروجی از سایت خود را به کمک این بازار بررسی کنید.
  • سایت خود را از لحاظ واکنش‌گرا بودن برای دستگاه‌های مختلف نظیر موبایل و تبلت تست کنید.
  • این ابزار به شما در زمینه اضافه کردن نقشه سایت که یکی از ضروری‌ترین نیازهای سئو است، کمک می‌کند؛ جالب است بدانید گوگل تمام لینک‌های شما را از طریق سایت‌مپ آنالیز می‌کند و وجود آن در سایت و گوگل سرچ کنسول ضروری است.
  • لینک‌های شکسته خود را شناسایی و آن‌ها را ویرایش یا ریدایرکت کنید.

برای استفاده از این ابزار کافی است یک سایت به همراه یک اکانت گوگل (مانند Gmail) داشته باشید و سایت خود را در این ابزار ثبت کنید. اما چگونه؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی و آموزش کامل این ابزار بپردازیم تا بتوانید سایت خود را در موتورهای جستجو بهبود ببخشید.

 

آموزش کامل گوگل سرچ کنسول

اگر مدیریت سایتی را برعهده دارید، اضافه کردن سایت به گوگل سرچ کنسول از هر چیز دیگری واجب‌تر است! در این بخش قصد داریم به بررسی و آموزش کامل بخش‌های مختلف گوگل سرچ کنسول بپردازیم که لیست این مطالب را در بخش زیر مشاهده می‌کنید:

 

1- ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول

برای ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول، ابتدا به آدرس Google Search Console بروید. ابتدا ما به یک اکانت گوگل نیاز داریم؛ البته اگر از قبل حساب کاربری گوگل یا حتی Gmail دارید، ‌می‌توانید همان اکانت را استفاده کنید. به عبارت ساده‌تر، اگر شما از خدمات ابزارهای مختلف گوگل (مانند جی‌میل، گوگل‌درایو و…) استفاده می‌کنید پس یک حساب کاربری گوگل هستید؛ زیرا گوگل حساب شما را در همه سرویس‌ها پوشش می‌دهد و نیازی به ایجاد حساب کاربری برای استفاده در یک بخش خاص نیست! در غیر این‌صورت اقدام به ساخت یک اکانت گوگل نمایید. با ورود به صفحه، تصاویری مانند عکس زیر برای شما ظاهر می‌شود:

در این صفحه کافی است بر روی Start Now کلیک کنید تا وارد بخش بعدی شوید. در صفحه بعد در صورتی که وارد حساب گوگل خود نشده باشید، باید اطلاعات خود را وارد کنید اما اگر وارد حساب خود شده‌اید، وارد محیط اصلی گوگل سرچ کنسول می‌شوید. در این بخش با کلیک بر روی Add Property می‌توانید آدرس سایت خود را وارد کنید. در واقع در این صفحه شما می‌توانید یک سایت جدید اضافه کنید و سپس از طریق گوگل سرچ کنسول، آن را مدیریت کنید:

در گذشته موقع وارد کردن آدرس سایت‌تان عباراتی نظیر https یا www با قرار ندادن آن در آدرس تفاوت داشتند. به عبارت دیگر، site.ir با www.site.ir و https://site.ir یکی نبودند. بنابراین باید یک‌بار برای همیشه باید تصمیم می‌گرفتید که در آدرس تمامی صفحات سایت‌تان از www استفاده کنید یا خیر!

اینکه کدام گزینه از نظر سئو و پارامترهای دیگر بهتر است، بحث دیگری است که در حال حاضر اکثر متخصصان سئو پیشنهاد می‌کنند که از https استفاده شود؛ زیرا این پارامتر به گوگل نشان می‌دهد که سایت شما از لحاظ امنیتی مشکلی ندارد و به سایت شما اعتبار بیشتری می‌بخشد. البته دست شما در انتخاب آدرس کاملاٌ باز است و می‌توانید تنها با در نظر گرفتن ساختار موردنظرتان ، آدرس سایت را انتخاب کنید.

البته پس از این که گوگل متوجه چنین مسئله‌ای شد که سوالات زیادی برای وبمستران در این زمینه بوجود می‌آمد، به تازگی قابلیتی را اضافه کرده است که شما می‌توانید تمام فقط نام دامنه خود را وارد کنید و تمام ساختارهای مربوط به آن را خود گوگل مربوط به یک سایت (یعنی سایت خودتان) بدانید و هیچ مشکلی در آینده از لحاظ سئو بوجود نمی‌آید. بنابراین کافی است آدرس سایت خود را به صورت Site.ir وارد کنید تا گوگل تمام آدرس‌های زیر را متعلق به شما بدانید و تاثیری در سئوی سایتتان نداشته باشد:

  • site.ir
  • www.site.ir
  • http://site.ir
  • https://site.ir

برای این کار کافی است در تصویر زیر، گزینه Domain را به جای URL prefix انتخاب کنید. البته اگر می‌خواهید آدرس موردنظر خود را وارد کنید، باز هم ایرادی ندارد! کافی است گزینه URL prefix را انتخاب کنید و نوع خاصی از آدرس سایت خود را وارد کنید تا گوگل تمام فعالیت‌های شما را بر اساس همان آنالیز کند.

پس از نوشتن دامنه سایت خود روی دکمه ADD PROPERTY کلیک کنید! در صفحه بعد، با بخش تایید وبسایت ظاهر می‌شود. وریفای سایت به این دلیل است که گوگل سرچ کنسول مطمئن باشد که شما مدیر وبسایت وارد شده هستید؛ زیرا برای هر سایتی اهمیت دارد که شخص دیگری به این صفحه خصوصی دسترسی نداشته باشد و نتواند کار منفی بر روی سئو سایت شما انجام دهد.

همچنین بدون انجام این تایید، نمی‌توانید سایت خود را از طریق گوگل سرچ کنسول مدیریت کنید و باید این کار را انجام دهید. جالب است بدانید نحوه تایید کردن سایت دارای چند گزینه می‌باشد که می‌توانیم هر یک از آن‌ها را که مایل بودیم انتخاب و ادامه دهیم. البته برای تمام این روش‌های باید به پنل مدیریتی یا هاست خود دسترسی داشته باشید.

در اینجا ابتدا مرسوم‌ترین نوع تایید را توضیح می‌دهم؛ پس بر روی لینک  this HTML verification file که در تصویر زیر، گزینه شماره یک می‌باشد کلیک کنید. با کلیک بر روی این لینک یک فایل کوچک HTML برای شما دانلود خواهد شد. آن را در کامپیوتر خود ذخیره نمایید.

  • HTML file: اولین روش برای تاییدیه گوگل، استفاده از فایل HTMLای است که گوگل در اختیار شما قرار می‌دهد. برای تایید با این روش کافی است فایل HTML را دانلود کنید و در بخش اصلی هاست خود، یعنی Public_html و بدون هیچ تغییری آپلود کنید. گوگل این فایل را شناسایی می‌کند و متوجه می‌شود که شما مدیر یا مسئول آن سایت هستید.
  • HTML tag: این روش هم مانند روش قبلی است، با این تفاوت که در این روش شما تنها یک تکه کد به جای فایل دارید! کافی است این کد را در بخش Header قالب سایت خود قرار دهید. معمولاً فایل هدر با کد <head> شروع می‌شود و با </head> پایان می‌یابد. شما می‌توانید این کد را بعد از کد اول یا قبل از کد دوم قرار دهید؛ به عبارت دیگر، کدی که توسط گوگل دریافت می‌کنید باید بین این دو تکه کد قرار بگیرد.
  • Google Analytics: اگر برای سایت خود سرویس گوگل آنالیتیکس را فعال کرده‌اید، نیازی به قرار دادن کدهای HTML بالا در سایت یا قالب خود ندارید! تنها کافی است کد مربوط به گوگل آنالیتیکس را در این بخش قرار دهید تا گوگل شما را شناسایی کند. زیرا با این کار شما قبلاً تاییده را به کمک قرار دادن کد گوگل آنالیتیکس یا نصب افزونه در سایت خود کرده‌اید و نیازی به تایید دوباره ندارید.
  • Google Tag Manager: یکی دیگر از روش‌های تایید سایت توسط گوگل، استفاده از سرویس تگ منیجر گوگل است.
  • Domain name Provider: شما با استفاده از نام ثبت‌کننده دامنه هم می‌توانید تاییده خود را بگیرید و اگر نمی‌خواهید کدی در سایت خود قرار دهید و از ابزارهای گوگل آنالیتیکس و گوگل تگ منیجر هم استفاده نمی‌کنید، این روش مخصوص شما است و هیچ تفاوتی با روش‌های قبلی ندارد. زیرا هدف گوگل فقط تاییده است و نیازی به قرار دادن کد در سایت شما ندارد. البته این سرویس را با گوگل آنالیتیکس اشتباه نگیرید! این ابزار اطلاعات موتور جستجوی گوگل را در اختیارتان قرار می‌دهد اما گوگل آنالیتیکس اطلاعات مربوط به سایت شما را تحلیل می‌کند و نیاز به قرار دادن کد در سایت دارد.

اکنون بعد از کلیک بر روی دکمه Done که در تک تک گزینه‌های ثبت سایت وجود دارد، وارد صفحه موفقیت آمیز بودن ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول می‌شویم. در این صفحه بر روی لینک GO TO PROPERTY کلیک کنید.

 

امروزه اهمیت ابزار گوگل آنالیتیکس بر هیچ‌کس پوشیده نیست. ما نیز در مدیاتک سعی داشته‌ایم تا این ابزار فوق‌العاده را به شما معرفی کنیم و این تلاش‌ها را در مقاله‌ی " راهنمای جامع سرویس گوگل آنالیتیکس " گردآوری کرده‌ایم. این مقاله را حتما مطالعه کنید.

 

سایت شما با موفقیت به ثبت رسیده است، اکنون می‌توانید از خدمات گوگل در این سرویس بسیار ارزشمند، نهایت استفاده را برای بهبود سایت خود ببرید. البته در ابتدای کار هیچ آمار و نشانی از سایت شما در دسترس نیست که اصلاً جای نگرانی هم وجود ندارد! کافی است مدت زمانی را صبر کنید تا گوگل دیتای مربوط به سایت شما را در این ابزار نمایش دهد. به مرور زمان آماری دقیق که از طرف موتور جستجوی گوگل ارسال می‌شود قابل مشاهده و بررسی می‌باشد. البته برای توضیح ما در اینجا بخش‌های مختلف و اصلی آن را توضیح می‌دهیم تا از آن استفاده کنید.

بخش اولی که با ورود به گوگل سرچ کنسول با آن مواجه می‌شوید، داشبورد این ابزار است که یک آمار کلی از سایت‌تان را در اختیار می‌گذارد. این اطلاعات کاملاً کلی هستند و برای دسترسی به اطلاعات جزئی‌تر می‌توانید روی هر بخش از آن کلیک کنید. همانطور که مشاهده می‌کنید داشبورد کنسول جستجوی شما از چندین بخش تشکیل شده است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

Performance: این بخش آمار مربوط به عملکرد سایت شما در موتور جستجوی گوگل طی بازه زمانی از ابتدا تا همین امروز را نشان می‌دهد. در اینجا میزان نمایش سایت شما در نتایج جستجوی گوگل و همچنین تعداد کلیک‌های کاربران برروی سایت قابل مشاهده است! البته اگر نیاز به تعداد کلیک کاربران در یک روز یا بازه زمانی خاص را دارید، کافی است بر روی آن کلیک کنید و بازه زمانی موردنظرتان را انتخاب کنید.

Coverage: این قسمت مربوط به آمار ایندکس صفحات سایت شما توسط گوگل را نشان می‌دهد. در این بخش تعداد صفحاتی که از طریق سایت‌مپ یا به صورت دستی برای گوگل ارسال شده‌اند اما گوگل نتوانسته به آن‌ها دسترسی داشته باشد را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر، صفحاتی که بنا به هر دلیلی مثل خطا گوگل نتوانسته است ایندکس کند، موجود است که می‌توانید آن‌ها را ببینید و مشکل عدم دسترسی را به کمک راهنمایی گوگل در همان صفحه برطرف کنید.

Enhancements: این قسمت مربوط به عملکرد تنظیمات پیشرفته سایت شما مثل استفاده از فریمورک AMP، قابلیت استفاده سایت شما در موبایل و داده‎های ساختاربندی شده است. این قسمت اهمیت زیادی برای شما خواهد داشت! زیرا اکثر کاربران از طریق موبایل از سایت شما بازدید می‌کنند و در این بخش می‌توانید مشکلات مربوط به نسخه ریسپانسیو سایت خود را مشاهده کنید.

 

بررسی کامل بخش عملکرد سایت (Performance)

در بخش بالا به بررسی کلی این قسمت پرداختیم اما چگونه می‌توان به اطلاعات جزئی‌تر این بخش دسترسی پیدا کرد؟ در این بخش به بررسی آن می‌پردازیم.

برای دسترسی به اطلاعات کامل این بخش، کافی است با کلیک روی منوی performance گزارش گوگل در خصوص حضور صفحات مختلف ایندکس‌شده‌ی سایت در نتایج جستجو را ببینیم. شما می‌توانید با استفاده از فیلترهای مختلف و داده‌های طبقه‌بندی شده، برخی اطلاعات را ببینید که به‌وسیله آن‌ها می‌توانید به بهبود وضعیت سایت خود در ترافیک ورودی گوگل اقدام کنید؛ در واقع این بخش می‌تواند به شما کمک کند که ببینید کدام صفحات سایت شما در نتایج جستجو رتبه بهتری دارند و از طریق آن‌ها بازدید خوبی می‌گیرید.

همچنین می‌توانید صفحاتی بازدید زیادی ندارند را پیدا کنید و دلیل آن را بررسی کنید! برای مثال ببنید کاربران در طول یک بازه زمانی به چه تعداد و از طریق چه کلماتی، با چه دستگاه‌هایی در گوگل به صفحات سایت شما رسیده‌اند و چندبار روی آن کلیک کرده‌اند. این اطلاعات بسیار مفید هستند! فرض کنید سایت شما ریسپانسیو نباشد اما اکثر کاربران با موبایل از سایت شما بازدید کنند؛ در صورتی که کاربران با موبایل وارد سایت شما شوند اما سایت نتواند متناسب با دستگاه آن‌ها سازگار شود، سایت شما را ترک می‌کنند و این مسئله تاثیر منفی زیادی بر روی سایت شما خواهد داشت.

پس از ورود به قسمت performance با صفحه‌ای مانند تصویر زیر مواجه می‌شوید. نمای پیش فرض نمودار به گزارش کلیک‌های کاربرانی که در سه ماه گذشته از طریق سرچ گوگل به سایت شما رسیده‌اند، اختصاص دارد. در نوار بالایی می‌توانید از قسمت Date این بازه زمانی را تغییر دهید؛ مثلاً برای ماه اخیر تنظیم کنید تا ببینید در آن ماه، کدام صفحات شما ورودی و ترافیک بیشتری داشته‌اند.

در نسخه جدید گوگل سرچ کنسول این آمار تا 16 ماه گذشته در دسترس خواهد بود. در حالی که در نسخه قدیمی تنها می‌توانستید اطلاعات سرچ سه ماهه گذشته خود را ببینید. شاید فکر کنید اطلاعات 16 ماه گذشته به درد شما نمی‌خورد اما در برخی موارد، نیاز است که اطلاعات یک سال قبل خود را با دیتای فعلی مقایسه کنید و دلایل رشد یا حتی افت خود را پیدا کنید.

Impressions: این قسمت تعداد نمایش صفحات سایت شما به کاربران در همان صفحه نتایج جستجو را نشان می‌دهد. یعنی مثلاً کاربران 100 بار کلمه کلیدی خاصی را جستجو کرده‌اند و شما در صفحات جستجویی که آن کاربر دیده است، حضور داشته‌اید. این مسئله امیدوارکننده است؛ زیرا شما می‌دانید که دیده می‌شوید!

اما اگر کلیک شما خیلی کمتر از تعداد نمایش باشد، این مسئله می‌تواند نگران‌کننده باشد. نکته بسیار مهمی وجود دارد این است که جایگاه سایت شما با ارزیابی فاکتورهای مهم سئو برای رتبه‌بندی و در مقایسه با رقبا توسط گوگل انجام می‌شود. بنابراین هر چه بیشتر این معیارها را رعایت کنید یا به بهبود سئوی سایت خود بپردازید، شانس دیده شدن‌تان بیشتر است.

Clicks: تعداد کاربرانی که از نتایج جستجوی گوگل وارد صفحات سایت شما شده‌اند. هر چقدر این تعداد بیشتر باشد، برای کسب‌وکار و حتی سئوی سایت شما بهتر است! البته مسئله مهم دیگری هم به نام بانس‌ریت یا نرخ پرش وجود دارد! هر چقدر کاربران در سایت شما بیش بمانند، یعنی محتوای آن سایت شما عالی بوده است و هر چقدر کمتر در صفحه شما بمانند، به این معنا است که سایت شما مفید نیست و به مرور زمان، از لیست نتایج گوگل محو می‌شوید.

ما در مقاله‌ی " نرخ پرش (Bounce Rate) چیست؟ " به طور مفصل به این موضوع بسیار پراهمیت در زمینه‌ی سئو پرداخته‌ایم. پیشنهاد اکید دارم تا این مقاله رو مطالعه نمایید.

 

CTR: نرخ کلیک نسبت به تعداد نمایش سایت شما در صفحات نتایج جستجو به کاربران را نمایش می‌دهد. این آمار از نسبت تعداد کلیک کاربران به تعداد دفعات نمایش آدرس سایت در نتایج جستجو بدست می‌آید. برای مثال اگر با عبارت بازاریابی یکی از صفحات شما در صفحه اول در رتبه پنجم باشد، و آن عبارت در روز 20 بار جستجو شود، سایت شما از طریق گوگل در آن عبارت روزانه 5 کلیک بخورد، مقدار CTR شما برای آن عبارت برابر با 40 درصد خواهد بود.

هرچه مقدار CTR  صفحات شما بیشتر باشد بیانگر آن است که نتایج نشان داده شده برای کاربران مطلوب تر بوده است. البته این آمار در نمودار فوق به‌صورت مقایسه‌ای نشان داده می‌شوند. مسئله CTR تاثیر بسیار زیادی بر روی سئو و حتی فروش کسب‌وکارتان دارد! در واقع اگر نرخ کلیک شما زیاد باشد، به این معنی است که کاربران به دلیل مشخصی نظیر شهرت برند، جذاب بودن عنوان سایت و... شما را بیشتر دوست دارند.

Position: میانگین جایگاهی که سایت شما در نتایج جستجو دارد؛ این مسئله را باید بگوییم که جایگاه سایت برای هر کاربر متفاوت است! مثلاً ممکن است در یک کلمه کلیدی رتبه سایت برای من 5 و برای شما 7 باشد. این رتبه صفحات شما را به صورت میانگین نمایش می‌دهد و هر چقدر عدد آن کمتر باشد، به معنای بهتر بودن رتبه است.

وقتی که وارد قسمت Performance گوگل کنسول می‌شوید، اطلاعات فوق در رابطه با کل سایت برای شما به نمایش داده می‌شوند. شما می‌توانید با استفاده از فیلترهای موجود داده‌های خود را بر اساس کلمات کلیدی مختلف، صفحات، دستگاه‌ها و ... طبقه‌بندی کنید و از جزئیات بیشتری با خبر شوید. در برخی کسب‌وکارها برخی کلمات کلیدی اهمیت بسیار زیادی دارند و با وجود آن که برای برخی کلمات ارزش زیادی قائل نیستند، اما از طریق آن ورودی دارند. شما می‌توانید تنها کلمات کلیدی موردنظر خود را انتخاب کنید و آن را آنالیز کنید. برای اینکار کافی است روی گزینه + NEW کلیک کنید و یکی از فیلترها را انتخاب نمایید.

Queries: کلمات کلیدی‌ای هستند که که باعث ورود کاربر به سایت شما شده‌ است. اگر کلمات کلیدی که انتظار دارید در این بخش وجود ندارند، احتمالن محتوای مفیدی برای آن‌ها وجود ندارد و باید بیشتر کار کنید. البته شاید لینک‌سازی شما بر روی آن کلمات کلیدی خوب نبوده باشد! بنابراین ده‌ها دلیل ممکن است وجود داشته باشد.

Pages: صفحاتی از سایت‌تان را که در نتایج موتور جستجوی گوگل سرچ شده‌اند، نمایش داده می‌شود. در این بخش می‌توانید صفحات مهم سایت خود را پیدا کنید!

Country: با این گزینه می‌توانید کاربران‌تان را بر اساس کشورها فیلتر کنید. Device: از این بخش می‌توانید کاربران را بر اساس دسکتاپ، تبلت یا موبایل فیلتر نمایید. برای مثال در نمودار با فیلتر کردن کاربران موبایل ببنید کسانی که با تلفن همراه خود وارد سایت شما شده‌اند، با چه کلمات کلیدی به سایت شما رسیده‌اند.

Search Type: فیلتر یا مقایسه بر اساس نوع جستجوی کاربران که می‌تواند شامل وب، تصاویر، ویدئو و... باشد. معمولاً محتوای متنی برای کسب‌وکارها در این بخش اهمیت دارد اما اگر محتوای ویدئویی هم تولید می‌کنید، این بخش اهمیت زیادی خواهد داشت.

Data: با این فیلتر می‌توانید به جستجوی کاربران در یک بازه معین دسترسی داشته باشید تا بدانید کاربران به دنبال چه کلمات کلیدی‌ای هستند.

Search Appearance: در صورتی که سایت شما در نتایج جستجوی خاص باشدT این فیلتر برای شما فعال خواهد بود. البته اگر به تازگی سایت خود را اضافه کرده‌اید، این بخش در دسترس نیست!

 

نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول

یکی از بخش‌های بسیار مهم که برای سئو هم اهمیت زیادی دارد، بخش نقشه سایت است. نقشه سایت، همان بخشی است که تمام لینک‌های سایت در آن قرار می‌گیرد و گوگل را برای ایندکس لینک‌های مربوط به صفحات مختلف سایت راهنمایی می‌کند. شما می‌توانید با کمک سایت‌مپ ساختار کلی سایت خود را به گوگل اطلاع دهید. گوگل هم با این کار بررسی هوشمندانه‌تری در وبسایت شما انجام می‌دهد و صفحات جدید شما را هر چه سریع‌تر ایندکس کند.

بدون نقشه سایت هم صفحات شما ایندکس می‌شوند اما زمان زیادی طول می‌کشد! بنابراین باید توجه داشته باشید که نقشه سایت شما درست باشد و آن را در گوگل ثبت کرده باشید. در این بخش قصد داریم آموزش اضافه کردن نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول را به شما یاد بدهیم.

بعد از ساخت سایت مپ شما باید با استفاده از یک ابزار اعتبار سنجی مثل ابزار Sitemaps report گوگل سرچ کنسول به‌صورت مداوم نحوه عملکرد نقشه سایت خود را بررسی کنید. برای این کار وارد بخش Sitemaps شوید و بر روی Add a new sitemap کلیک کنید.

در فیلد بالا آدرس سایت‌مپ خود را به صورت دقیق وارد کنید و سپس بر روی Submit کلیک کنید. در بخش Submitted sitemaps هم می‌توانید دیتای مربوط به سایت‌مپ خود و تعداد صفحاتی که از روی این سایت‌مپ ایندکس‌ شده‌اند را بررسی کنید.

 

بررسی واکنش‌گرا بودن سایت برای موبایل و تبلت‌

یکی از قابلیت‌های بسیار عالی در گوگل سرچ کنسول، قابلیت بررسی واکنش‌گرا بودن یک سایت برای دستگاه‌های مختلفی نظیر موبایل و تبلت است. واکنش‌گرا بودن سایت شما به این دلیل اهمیت زیادی دارد که طی چند سال گذشته، هنوز که هنوزه ترافیک وبسایت‌ها از طریق موبایل در حال رشد است؛ در حال حاضر هم اکثر ترافیک سایت‌ها از طریق موبایل است؛ زیرا کاربران همیشه به موبایل دسترسی دارند اما شاید زمان محدودی از روز را به کامپیوتر دسترسی داشته باشند.

بر اساس گزارش‌ها، در بسیاری از کشورها میزان بازدید سایت‌ها در موبایل، از کامپیوتر بیشتر است! در بخش mobile usability به راحتی می‌توانید متوجه شوید که کدام صفحات سایت شما واکنش‌گرا نیستند!

در این بخش گوگل در عرض کمتر از یک دقیقه، نتیجه آزمایش واکنش‌گرایی صفحات سایت شما در دستگاه‌های مختلف را به شما نمایش می‌دهد. نتیجه این تست از دو حالت خارج نیست. در این صفحه شما با دو نتیجه Valid یا Error مواجه می‌شوید! در صورت Valid بودن صفحات سایت شما واکنش‌گرا هستند اما اگر با ارور مواجه شوید، آن صفحه با مشکل ریسپانسیو مواجه است که در این صورت باید مشکل آن صفحه را که معمولاً به کدنویسی صفحات شما برمی‌گردد، رفع کنید. خطاها معمولاً شامل دو مورد زیر می‌شوند.

Uses incompatible plugins: در صورت مواجه شدن با این خطا، احتمالاً سایت شما پلاگین‌هایی مثل فلش استفاده می‌کند و این نوع پلاگین در اکثر مرورگرها موبایل اجرا نیستند. گوگل به شما پیشنهاد می‌دهد از فن‌آوری‌های جدیدتر طراحی وب مثل HTML5 استفاده کنید تا علاوه بر نمایش صحیح، سرعت بارگذاری سایت شما هم که یکی از فاکتورهای اساسی در سئو است، افزایش پیدا کند.

Viewport not set: برخی از طراحان برای واکنش‌گرا کردن سایت خود از متاتگ viewport استفاده می‌کنند تا صفحه سایت متناسب با نوع سیستم کاربر، تغییر کند. استفاده از این متاتگ برای واکنش‌گرا کردن یک سایت کافی نیست اما استفاده از آن برای حفظ نسبت تناسب بین مانیتورها بزرگ و کوچک الزامی است. بنابراین باید در سایت فعال باشد و در صورت فعال نبودن، با این خطا مواجه می‌شوید!

مشکلات دیگری هم وجود دارند که اغلب مربوط به کدنویسی سایت می‌شوند و لازم است تا از یک متخصص برای رفع آن کمک بگیرید. شاید از نظر برخی افراد خطاهای گوگل گاهی اهمیت زیادی نداشته باشند، اما توجه داشته باشید که رقیبان شما ممکن است چنین خطاهایی را در سایت خود رفع کرده باشند و بر اساس فاکتورهای سئو، نتوانید در رقابت موفق باشید. بنابراین پیشنهاد می‌کنم هر چه سریع‌تر خطاهایی که گوگل به شما می‌گوید را رفع کنید.

 

بررسی ایندکس صفحات سایت

یکی دیگر از بخش‌های بسیار مهم در گوگل سرچ کنسول، بخش ایندکس‌های سایت است. با ورود به بخش index coverage می‌توانید صفحاتی از سایتتان که ایندکس شده را ببینید و صفحاتی که ایندکس نشده‌اند را بررسی کنید. گاهی اوقات یک صفحه به دلیل اشتباه کوچک ایندکس نمی‌شود که گوگل آن را به شما اخطار می‌کند!

در این صفحه می‌توانید لینک‌های خود را ببینید و مشکلات مربوط به ایندکس را رفع کنید.

 

نتیجه‌گیری

مسئله سئو برای هر کسب‌وکاری اهمیت زیادی دارد و بدون آن نمی‌توان از طریق موتورهای جستجو ترافیک جذب کرد. گوگل بیشترین و سخت‌ترین فاکتورها را برای بهینه‌سازی سایت دارد و با رعایت آن، می‌توانید در سایر موتورهای جستجو هم حرفی برای گفتن داشته باشید. البته مسئله مهم این است که اکثر کاربران از گوگل برای جستجو استفاده می‌کنند و ابزارهای گوگل به کمک شما می‌آیند. در این مقاله به بررسی ابزار Goole Search Console پرداختیم تا بتوانید سئوی سایت خود را از طریق آن بهبود ببخشید.





0 دیدگاه شما هم میتوانید دراین بحث شرکت کنید!
آخرین مقالات