شعار تبلیغاتی، اهمیت و نحوه نوشتن آن

14
74
22:03 1398/6/8

how select good slogan

اگر طرفدار یک کمپانی خاص باشید، حتماً می‌دانید که شعاری را از ابتدا تا همین الان داشته است. معمولاً تمام برندهای بزرگ چنین شعاری دارند، مثلاً دیزنی‌لند برای خود شعار شادترین جای دنیا را انتخاب کرده است که تا حدودی هم درست است. البته این‌ها تنها شعار نیستند و تا حدود حقایقی از کمپانی‌های بزرگ دنیا را هم در بر دارند. در این مقاله قصد داریم به شما آموزش نوشتن شعار تبلیغاتی را یاد بدهیم تا اگر برای برند خود نیاز به نوشتن شعاری دارید، یک شعار واقعی و عالی بنویسید. بسیاری از کمپانی‌ها با شعارشان شناخته می‌شود و این مسئله بسیار ارزشمند است.

 

what is slogan

شعار تبلیغات چیست؟

شعار تبلیغات به معنای ساده همان چیزی است که می‌خواهید کاربران نسبت به برند شما همچین نظری داشته باشند! در کتاب ارباب حلقه‌ها، هنگام نبرد نهایی، فرمانده‌ی نیروهای خیر، بعد از یک سخنرانی انگیزشی قوی با فریاد «برای فرودو» تمام نیروهایش را به پیش می‌برد. این فریاد ساده، هدف آن‌ها را از جنگ مشخص می‌کند ضمن این‌که باعث اتحاد اعضای گروه و تمایز آن‌ها از نیروهای دشمن می‌شود. به این فریاد در دنیای واقعی اسلوگان (slogan) می‌گویند. اسلوگان یا شعار تبلیغاتی، جمله‌ای است که شما در آن برند خودتان را به بهترین و جذاب‌ترین شکل تعریف می‌کنید. در واقع یک جمله تبلیغاتی خوب مثل یک نورافکن عمل می‌کند و شما می‌توانید به وسیله آن روی نقاط قوت و وجه تمایز برندتان تاکید کنید و کاری کنید که مشتریان از برند شما چشم برندارند. شعار تبلیغاتی باعث می‌شود نام شرکت در ذهن مخاطب حک بشود و درک درست‌تری از تجارت شما و خدماتی که از شما دریافت می‌کند، داشته باشد. اسلوگان ( یا همان شعار تبلیغاتی ) و تگ لاین هر دو جملاتی هستند که هویت برند ما را برای مخاطب شرح می‌دهند اما چند تفاوت اصلی با یکدیگر دارند. تگ لاین جمله‌ای است که معمولا ماهیت کلی شرکت را تعریف می‌کند و زیر لوگو چاپ می‌شود پس بخشی از هویت تصویری برند را می‌سازد، بنابراین خیلی به ندرت می‌توانیم تغییرش بدهیم. در گذشته قبل از شروع جنگ، مبارزان با نعره کشیدن روحیه جنگجویی خودشان را به دشمنان نشان می‌دادند. به این نعره‌ها اسلوگان (Slogan) می‌گفتند. به‌ مرور زمان این کلمه وارد تبلیغات شد. شعار تبلیغاتی یا همان Slogan یک عبارت تبلیغاتی است که یک سازمان یا محصول را معرفی می‌کند و ویـژگی‌ها و مزیـت‌های آن را توضیح می‌دهد. این عبارت معمولا در کلیه تبلیـغات سازمان تکرار می‌شود و در ذهـن مخاطـب می‌ماند.

شعار تبلیغاتی یکی از اضلاع مثلث هویت برند (لوگو، نام تجاری و شعار) است و امروز تقریبا در تمام برندهای دنیا دیده می‌شود. شعار تبلیغاتی تصویر برند (Brand Image) را توسعه می‌دهد و آن را به مخاطب می‌شناساند. یک شعار تبلیغاتی حساب شده، برند شما را در ذهن مصرف‌کننده متمایز می‌کند. همان‌طور که داشتن لوگو و نام تجاری برای یک شرکت حیاتی است، شعار تبلیغاتی نیز برای آنها معجزه می‌کند. لوگو، معرفی تصویری یک برند است و شعار، معرفی کلامی. مردم شاید نتوانند لوگوی شما را ترسیم کنند، اما می‌توانند شعار شما را به خاطر بسپارند! بخاطر سپردن شعار تبلیغاتی راحت است و بیشتر در ذهن مشتری می‌ماند. چرا شعار تبلیغاتی می‌سازیم؟ چون می‌خواهیم پیام اصلی شرکت را در ذهن مشتری حک کنیم. طوری که اگر حتی همه‌ی تبلیغاتمان را هم فراموش کرد، شعارمان را از یاد نبرد!

اسلوگان یا شعار تبلیغاتی همان‌طور که گفتیم بخشی از هویت کلامی برند است و البته می‌تواند برای محصولات مختلف یک کمپانی متفاوت باشد، ضمن این‌که از اسلوگان در راهپیمایی‌های سیاسی و مذهبی هم استفاده می‌شود. یکی دیگر از نکات مهم در رابطه با اسلوگان  استفاده از آن در کمپین‌های تبلیغاتی است. در واقع بیشتر کمپین‌های تبلیغاتی موفق بر پایه یک شعار تبلیغاتی قوی شکل گرفته‌اند.

اهمیت تولید محتوا با نحوه‌ی ارائه‌ی آن در هم آمیخته، برای اینکه بتوانید با یک محتوا را به بهترین روش ممکن ارائه دهید مقاله‌ی " رپورتاژ آگهی چیست؟ چگونه بهترین سایت برای رپورتاژ خبری را انتخاب کنیم؟ " را مطالع نمایید. در این مقاله به موضوع ارائه‌ی محتوا به کاربران و جذب مخاطبان پرداخته‌ایم.

 

slogan effect

شعار تبلیغاتی چه تاثیری روی بازاریابی کسب‌وکارها دارد؟

یکی از دلایل انتخاب شعار تبلیغاتی تاثیر آن بر روی بازاریابی است. در حقیقت شعار تبلیغاتی اهداف و مزایای زیادی دارد و تنها یک شعار خالی نیست. اگر اهل گشت و گذار در شهر باشید حتما این‌جا و آن‌جا چشمتان به بنرها و تبلیغات مختلف خورده‌ است. طبیعتا صاحبان کسب و کار نمی‌توانند همه مزایای محصولشان را در یک بنر توضیح بدهند، اگر در محال‌ترین شکل ممکن هم موفق به انجام این کار بشوند من و شما حوصله خواندن چندین خط نوشته را درحالی‌که وسط خیابان ایستاده‌ایم نداریم، پس برای معرفی بهتر محصول باید چه کار کنیم؟ خیلی ساده از یک جمله تبلیغاتی استفاده می‌کنیم. جمله‌ای که جذاب، غنی و کاربردی باشد و به خاص‌ترین شکل ممکن، محصول ما را در ذهن مخاطب حک کند. جملات تبلیغاتی علاوه بر اینکه باعث می‌شوند بین رسانه‌ها، مخاطب و برند یک ارتباط درست شکل بگیرد، به مخاطب این امکان را می‌دهند که با دید باز و صحیحی به سراغ برند بروند و انتظاراتش از برند کاملا واقعی و بر پایه اعتماد شکل بگیرد، از طرفی یک شعار تبلیغاتی خوب می‌تواند روند بازاریابی ویروسی و تبلیغات دهان به دهان را تسریع و همچنین جایگاه مشتری را در شرکت مشخص کند. اهمیت شعار تبلیغاتی وقتی مشخص می‌شود که می‌بینیم شعار تبلیغاتی نه تنها باعث جذب بیشتر مشتری می‌شود بلکه چشم انداز کلی شرکت را هم برای کارمندان مشخص می‌کند و به آن‌ها انگیزه می‌دهد.

تصورکنید همان‌طور ‌که به جمله « غیر ممکن وجود ندارد» خیره شده‌اید، کارتان را شروع می‌کنید، در این صورت قطعا برای شما غیرممکنی وجود نخواهد داشت. شعار تبلیغاتی خوب می‌تواند سهم زیادی در موفقیت کسب و کار ما داشته باشد، بنابراین باید در انتخاب آن نهایت دقت را به کار ببریم. شعار تبلیغاتی فقط یک جمله ساده نیست که هر وقت از آن دلزده شدیم به راحتی فراموشش کنیم و به فکر یک جمله تبلیغاتی جدید باشیم بلکه بخش مهمی از هویت برند ما است که روی کارت ویزیت، محصولات و هر چیزی که به نوعی به شرکت ما ربط دارد، چاپ می‌شود بنابراین باید سعی کنیم یک شعار تبلیغاتی خوب با ویژگی‌هایی که در ادامه آورده شده است، طراحی کنیم.

 

Apple Think Different

Nike Just Do It

شعارهای تبلیغاتی فراوانی وجود دارند که سال‌ها در یاد و خاطر مردم باقی مانده و به پایه و اساس کمپین‌های تبلیغاتی و بازاریابی بی‌شماری تبدیل شده‌اند؛ به‌عنوان نمونه می‌توان به شعار تبلیغاتی نایکی با عنوان Just Do It (فقط انجامش بده) یا شعار تبلیغاتی اپل با عنوان Think Different (متفاوت فکر کنید) اشاره کرد.

برخی از شرکت‌ها بیشتر از یک شعار تبلیغاتی دارند و شعار تبلیغاتی برای بسیاری از شرکت‌ها جایگاهی به اهمیت نام برندشان پیدا کرده است. داشتن یک شعار تبلیغاتی تأثیرگذار و به‌یادماندنی مزایای متعددی دارد. به‌عنوان مثال، یک شعار تبلیغاتی مختصر و مفید و خوش آهنگ را می‌توان در هر تبلیغاتی به کار برد و به کمک آن، فضای هماهنگ‌تر و پخته‌تری را در کمپین‌های تبلیغاتی به وجود آورد. به علاوه، می‌توانید از شعارهای تبلیغاتی (به‌تنهایی یا در کنار لوگوی کسب‌وکار) به‌عنوان نوع ظریفی از تبلیغات در هر کجا که بخواهید استفاده کنید. در مجموع، شعار تبلیغاتی یک راهکار کم هزینه و در عین حال بسیار مؤثر برای تبلیغات و گسترش دامنه دسترسی به مشتریان هدف است.

Property of good slogar

ویژگی‌های شعار تبلیغاتی خوب چیست؟

برای نوشتن یک شعار تبلیغاتی مناسب شما باید ویژگی‌های مختلفی را رعایت کنید! برخی از این ویژگی‌ها حاصل سال‌ها تحقیقات بوده‌اند که اکنون می‌توانند تاثیر خوبی روی مخاطب بگذارند. شعار تبلیغاتی، مانند لوگو و نام تجاری، یک چیز خیلی حیاتی برای بقای برند شماست، اما چرا؟ اگر یک نگاه به موبایلتان بیندازید متوجه می‌شوید. روزانه چند پیام در تلگرام دریافت می‌کنید؟ در واتساپ چطور؟ چند پست در اینستاگرام می‌بینید؟ پیامک تبلیغاتی هم که غیر قابل انکار است. باید قبول کنیم امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که با سرعت نور و از همه جا مورد بمباران اطلاعات قرار می‌گیریم. وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، تلویزیون و... ما را متقاعد می‌کنند که انگار در حال غرق شدن در گرداب اطلاعات هستیم. حالا در این شلوغی، آن برندی گوی رقابت را از دیگران می‌رباید که زحمت ما را کم بکند و تنها با یک جمله به هدف بزند. نقش خیره‌کننده شعار تبلیغاتی در رشد کسب و کارها اینجا مشخص می‌شود. یک شعار یا یک شعر تبلیغاتی در شلوغی به راحتی به ذهن سپرده می‌شود و مردم تا سال‌ها آن را به خاطر می‌آورند.

در ادامه می‌خواهیم ویژگی‌های یک شعار تبلیغاتی خوب را توضیح دهیم، اما ابتدا اجازه دهید تا نگاهی تیتروار به این ویزگی‌ها داشته باشیم:

  • یک شعار خوب، به یاد ماندنی است.
  • یک شعار خوب، سریعاً مفهوم را به مخاطب منتقل می‌کند.
  • یک شعار خوب، ثابت می‌کند که بهترین هستید.
  • یک شعار خوب، شما را از رقیبان متمایز می‌کند.

 

brand remember

شعار خوب به یاد ماندنی است. اولین ویژگی یک شعار خوب این است که به یاد می‌ماند، حتی تا صد سال. یک شعار تبلیغاتی خوب، باید ارزش تکرار کردن در طی سال‌ها را داشته باشد. اگر به دوران کودکی خودمان فکر کنیم، حتما تعدادی پیام‌ بازرگانی به یاد می‌آوریم که در ذهنمان مانده باشد. مثل همان آشپز گوگولی که می‌خواند: می‌خوام سالاد درست کنم... بعد از گذشت 20 سال، هنوز هم می‌توانم شعرش را کامل بخوانم. هر چیزی که حالت شعر داشته باشد بهتر در ذهن شنونده می‌ماند. شعارهای ماندگار جهان بیشتر از یک جمله نیستند. هرچه شعار کوتاه‌تر باشد، راحت‌تر به خاطر سپرده می‌شود.

 

Transferring the consept

یک شعار خوب، سریعاً مفهوم را به مخاطب منتقل می‌کند. یک شعار بی‌نقص به سرعت قابل تشخیص است و مخاطبان به راحتی منظور آن را می‌فهمند. یک شعار باید چندکلمه‌ای، مختصر و گیرا باشد تا بتواند در تبلیغات نقش مؤثری ایفا کند. شعار کمپانی نیکون را گوش کنید: در قلب تصویر. با چند کلمه ساده حرف خود را می‌گوید و جایگاه دوربین نیکون را در عکاسی مشخص می‌کند.این شعار تبلیغاتی بر قدرت لنز دوربین‌های نیکون نیز اشاره می‌کند؛ دقیقا در قلب تصویر. شما برای آن‌که توجه مخاطب را جلب کنید تنها چند ثانیه فرصت دارید پس سعی کنید در عین سادگی مفهوم را به مخاطب منتقل کنید. قرار نیست مخاطب شما معما حل کند یا به دنبال یافتن معنی اصطلاحات عجیب باشد بلکه باید در همان نگاه اول معنی شعار تبلیغاتی شما را متوجه شود.

برای اینکه بتوانید مخاطبان را به واسطه‌ی محتوا به سمت خود جذب کنید، باید با استراتژی‌های بازاریابی محتوا آشنا باشید، برای این منظور می‌توانید مقاله‌ی " 5 روش یادگیری و بازاریابی محتوا " را مطالعه نمایید.

 

you are the best

یک شعار خوب، ثابت می‌کند که بهترین هستید. شما نمی‌توانید دست مشتری را بگیرید و به او ثابت کنید که بهترین هستید. بلکه باید درچند جمله کوتاه این بهترین بودن و وجه تمایز با سایر رقبا را به مشری‌هایتان نشان بدهید، مثلا اگر برند شما سعی می‌کند محصولاتی سازگار با محیط زیست تولید کند، بهتر است این وجه تمایز را در شعار تبلیغاتی نیز نشان بدهید. تاکید روی ویژگی‌های  برند و عوامل متمایز کننده آن از سایر برندها، به شکلی که برای مخاطب جذاب باشد، قطعا یکی از اولین کارهایی است که در طراحی اسلوگان باید انجام بدهید. در شعارهای تبلیغاتی برندهای بزرگ، هیچ شعاری وجود ندارد که معنای بدی داشته باشد یا کلمات بدبینانه در آن استفاده شده باشد. بهترین شعارها آنهایی هستند که انرژی مثبت منتقل می‌کنند و بر مخاطب تاثیر می‌گذارند. استون مارتین می‌گوید: قدرت، زیبایی، روح. این کمپانی با یک موج مثبت سه کلمه‌ای، ارزش‌های خود را به ما یادآوری می‌کند.

 

different

یک شعار خوب، شما را از رقیبان متمایز می‌کند. رقبای شما در بازار زیاد هستند. برتری شما نسبت به آنها چیست؟ آن را در شعار خود برجسته کنید. یک شعار منحصر بفرد بسازید تا از دیگر رقبا تشخیص داده شوید. چرا شبیه دیگران باشید؟ یک هویت منحصر بفرد بیشتر در ذهن مخاطبان شما می‌ماند. شعارهای تبلیغاتی شرکت‌های بزرگ ، هیچکدام شبیه یکدیگر نیست، چون هرکدام ارزشی متفاوت برای مشتری ایجاد می‌کنند. یک شعار تبلیغاتی خوب مثل لباسی که فقط برای برند شما دوخته شده است، عمل می‌کند. شما نمی‌توانید این شعار تبلیغاتی را در هیچ کجای دیگر و برای هیچ برند دیگری تصور کنید. بنابراین باید عبارت‌های کوتاه و ساده انتخاب کنید و سعی کنید متفاوت‌ترین ویژگی کسب‌وکارتان را به بهترین شکل ممکن بیان کنید.

برای پیشی گرفتن از رقبا نیاز است تا آنها را در مرحله‌ی اول بشناسید و در مرحله‌ی دوم با استفاده از استراتژی‌های مختلف از آنها پیشی بگیرید، برای آشنایی با نحوره آنالیز و شناسایی رقبایتان می‌توانید مقاله‌ی " چگونه رقبای خود را آنالیز کنیم؟ + معرفی ابزار آنالیز رقبا " مطالعه نمایید.

 

با رعایت نکات بالا به راحتی می‌توانید یک شعار ارزشمند و حرفه‌ای خلق کنید و تا زمانی که کسب‌وکارتان پایدار است، آن را در ذهن مشتریان خود تثبیت کنید.





0 دیدگاه شما هم میتوانید دراین بحث شرکت کنید!
آخرین مقالات