مهم‌ترین تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ برای رشد کسب‌وکارها

14
74
01:35 1398/9/24

اگر جزء آن دسته از کاربرانی هستید که کسب‌وکار آنلاین دارید یا در بخش دیجیتال مارکتینگ یک کسب‌وکار اینترنتی مشغول فعالیت هستید، حتماً می‌دانید که مهم‌ترین دلیل برای فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید، رشد کسب‌وکار و فروش است! در واقع هدف دیجیتال مارکتینگ استفاده از ابزارهای دیجیتال برای توسعه کسب‌وکار و افزایش فروش محصولات یا خدمات آن کسب‌وکار است.

در دیجیتال مارکتینگ تکنیک‌هایی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید فروش محصولات خود را تا حد زیادی افزایش دهید. در این مقاله قصد داریم به بررسی 10 تکنیک عالی و عملی در دیجیتال مارکتینگ بپردازیم تا بتوانید به رشد کسب‌وکار خود در طی فرآیند طراحی سایت کمک کنید.

 

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ و کاربرد آن در کسب‌وکارهای اینترنتی

پیش از آن که بخواهیم به بررسی این تکنیک‌ها بپردازیم، ابتدا باید بدانید که مفهوم دیجیتال مارکتینگ چه چیزی است و هدف استفاده از آن در مدیریت کسب‌وکار، چیست؟ بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال نسبت به روش‌های سنتی، روش جدیدی است که کسب‌وکارها از آن استفاده می‌کنند! هدف کسب‌وکارها از دیجیتال مارکتینگ، افزایش فروش و یا گسترس سهم بازار به کمک ابزارهای دیجیتال است.

اولین مسئله مهم در این مفهوم، استفاده از ابزارهای دیجیتال و جدیدی است که به‌سرعت در بین مردم فراگیر شده است. دومین مسئله مهم مربوط به دیجیتال مارکتینگ، پیدا کردن مشتریان هدفمند برای کسب‌وکارها است. تا قبل از ظهور مفهوم دیجیتال مارکتینگ، کسب‌وکارها از روش‌های سنتی استفاده می‌کردند که 3 مشکل اساسی داشت:

  1. عدم توانایی در پیدا کردن مخاطبان هدفمند متناسب با کسب‌وکار
  2. هزینه‌های سنگین روش‌های تبلیغاتی سنتی
  3. آنالیز تبلیغات به هیچ صورتی وجود نداشت و کسب‌وکارها نمی‌دانستند کدام نوع تبلیغ بازدهی خوبی برایشان داشته است!

این 3 مشکل بالا در دیجیتال مارکتینگ وجود ندارد و همه کارها به خوبی انجام می‌شود.

دیجیتال مارکتینگ امروزه بر روی ابزارهای دیجیتال جدید مانند، کامپیوترهای شخصی، لپ‌تاپ، موبایل و تبلت تاکید دارد و در طرح استراتژی آن باید بتوان از هر طریقی (متناسب با نوع کسب‌وکار) مخاطب جذب کرد. به طور کلی برای اجرای عملیات دیجیتال مارکتینگ و راه‌اندازی کمپین‌های آن باید از اینترنت استفاده کنیم. استفاده از اینترنت اولین تعریف دیجیتال مارکتینگ، یعنی بازاریابی اینترنتی را مطرح می‌کند. در واقع بازاریابی اینترنتی با بازاریابی دیجیتال فرق دارد و زیرمجموعه آن محسوب می‌شود؛ البته بازاریابی اینترنتی هم شامل زیرشاخه‌های مختلفی است که هر یک در موقعیت خود کاربرد دارد.

 

بازاریابی اینترنتی نیز به کرات در این مقاله استفاده شده است که خود دارای بحثی عظیم و تخصصی می‌باشد، ما در مقاله‌ی قبلی خود یعنی در " بازاریابی اینترنتی چیست و چرا باید در کسب‌وکارها به آن توجه شود؟ " به توضیح کامل و دقیق این مبحث پرداختیم، پیشنهاد می‌کنم این بحث مهم و حیاتی را از درست ندهید.

 

شناسایی ویژگی‌های کسب‌وکار، شناخت و آنالیز بازار و رقبا، تعیین اهداف در بازه‌های زمانی مشخص، بررسی روش ورود به فضای رقابت، رقابت کردن و… نمونه‌هایی از طرح‌هایی هستند که پیش از ورود به حوضه دیجیتال مارکتینگ باید توسط یک کسب و کار لیست شوند. البته این لیست برای هر کسب‌وکار متفاوت است و نمی‌توان برای تمام کسب‌کارها یک نوع نسخه پیچید. سپس نوبت به اجرای آن می‌رسد؛ اجرای طرح‌های بازاریابی دیجیتال نیازمند دانستن روش‌های آن بوده که در ادامه به بررسی برخی از تکنیک‌های آن می‌پردازیم.

 

تکنیک اول؛ داستان بگویید!

بر اساس تحقیقی که محققان انجام داده‌اند، توجه ذهن انسان به داستان نسبت به متن‌های رسمی بیشتر است. در واقع هنگامی که به کمک داستان سرایی (Story Telling) به کاربران اطلاعات می‌دهد، احساس و عواطف آن‌ها در کنار حواسشان جمع صحبت‌های شما می‌شود. به همین دلیل است که اطلاعات شما را بهتر دریافت می‌کنند و از لحاظ علم دیجیتال مارکتینگ، برند شما در ذهن آن‌ها برای مدت بیشتر ماندگار است. حال فرض کنید همیشه اطلاعات خود را به صورت داستان به کاربران ارائه کنید؛ در این صورت برای همیشه در ذهن کاربران باقی می‌مانید و می‌توانید محصولات یا خدمات خود را به آن‌ها بفروشید.

این کار به شما کمک می‌کند که کمی نسبت به رقیبان خود متفاوت باشید؛ در این صورت است که کاربران به مشتریان دائمی شما تبدیل می‌شوند. برای مدت کوتاه هم که شده، این روش را برای تولید محتوای کسب‌وکارتان تست کنید؛ نتایج آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

 

تکنیک دوم؛ استفاده از نمودارهای ستون-خوشه‌ای در محتوا

گوگل همیشه به دنبال این است که محتوای مرجع و قابل اعتماد را شناسایی کند تا اگر کاربر از او سوالی کرد، همان مرجع را نمایش دهد. به همین دلیل است که تولید محتوای باکیفیت اهمیت زیادی پیدا کرده است. یکی از راه‌هایی که گوگل برای شناسایی مطالب مرجع و قابل اعتماد استفاده می‌کند، شناسایی نمودارهای ستون خوشه‌ای در محتوا است.

اگر در مطالب خود به سوالات رایج کاربران پاسخ می‌دهید و آن را دقیقاً در بخش اصلی محتوای خود آورده‌اید، از نمودارها استفاده کنید. در این صورت است که گوگل شما را یک مرجع عالی و قابل اعتماد شناسایی می‌کند و به راحتی می‌توانید به رتبه‌های اول گوگل دست پیدا کنید!

البته باید توجه داشته باشید که نمودارهای ستون خوشه‌ای باید دارای لینک باشند که سئوی داخلی سایت شما از لحاظ لینک‌دهی داخلی بهینه‌سازی شده باشد.

 

خبرنامه ایمیلی

تکنیک سوم؛ اعضای خبرنامه ایمیلی

یکی از اطلاعات بسیار مهمی که هر کسب‌وکاری باید آن را داشته باشد، ایمیل اعضای سایت است. با استفاده از ایمیل مارکتینگ و قرار دادن فرم‌های دریافت ایمیل در سایت می‌توانید مخاطبان خود را ترغیب به ارسال ایمیل خودشان برای کسب‌وکارتان کنید! در این صورت است که می‌توانید پیشنهادهای عالی برای آن‌ها ارسال کنید و فروش خود را تا چندین برابر افزایش دهید.

 

اگر تمایل دارید تا در مورد ایمیل مارکتینگ اطلاعات بیشتری دریافت کنید، پیشنهاد اکید دارم تا مقاله‌ی " ایمیل مارکتینگ چیست و چرا در کسب و کارمان به آن نیاز داریم؟ " را مطالعه نمایید. در این مقاله سعی شده تا راهنمای جامع و دقیقی در این زمینه طراحی کنیم و با تلاش‌های فراوان به این امر مهم در یافتیم.

 

البته با وجود اهمیت آن، هنوز هم مدیران کسب‌وکارهایی وجود دارند که انجام این کار را بی‌فایده می‌دانند و به بازاریابی ایمیلی اعتقاد زیادی ندارند. به شما پیشنهاد می‌کنم حداقل برای یک بار هم که شده، امتحان کنید و از طریق ایمیل با کاربران‌تان ارتباط برقرار کنید. در این صورت است که با اهمیت ایمیل مارکتینگ آشنا می‌شوید.

توجه داشته باشید که کسانی که از شما محصولی را خریداری می‌کنند، به کسب و کار شما اعتماد کرده‌اند و علاقه‌مند به محصولات یا خدمات شما هستند. پس اگر بعد از خرید محصولی پیشنهادی به آن‌ها در قالب عضویت در خبرنامه ایمیلی و دریافت ایمیل از جانب ما دهید، مطمئننا پیشنهاد شما را رد نمی‌کنند. پس خیلی خوب است که بعد از خرید محصولات هم پیشنهاد عضویت در خبرنامه سایت را به مشتریان‌تان بدهید. در واقع این یک اصل مهم در ایمیل مارکتینگ به شمار می‌رود که پس از خرید مشتریان، آن‌ها را فراموش نکنید و همواره برای آن‌ها پیشنهادات عالی ارسال کنید.

 

پست های قدیمی وبلاگ

تکنیک چهارم؛ توجه به پست‌ها قدیمی

یکی از مسائل مهمی که از پس از بررسی شرکت‌های فعال در زمینه دیجیتال مارکتینگ مشخص شد، این بود که معمولاً بیشتر ترافیک سایت‌ها از طریق محتوایی بود که پیش از ماه فعلی منتشر شده بود. به عنوان مثال اگر گزارش ترافیک مربوط به آذر 98 را بررسی کنید، مطمئناً بیشتر ترافیک شما مربوط به ماه‌های آبان یا حتی ماه‌های قبل از آن است. در واقع 76 درصد از ترافیک شما مربوط به محتوای قدیمی (ماه‌های قبلی) است. بنابراین باید به آن‌ها اهمیت زیادی بدهید.

توجه داشته باشید که گوگل اهمیت بسیار زیادی به محتوای پرترافیک شما می‌دهد و انتظار دارد که آن را در بازه‌های زمانی مختلف بروزرسانی کنید. به همین دلیل است که شما می‌توانید بخشی از متن یا محتوای بصری محتوای خود را بروزرسانی کنید تا گوگل هم شما را در رتبه‌های بالا قرار دهد.

 

پادکست

تکنیک پنجم؛ استفاده از پادکست

پیش از آن که بخواهیم به اهمیت پادکست بپردازیم، اجازه بدهید که آمار خیره‌کننده‌ای به شما ارائه کنیم؛ بر اساس گزارش‌ها و تحقیقات، افراد 12 سال به بالا از پادکست استفاده می‌کنند و جالب است بدانید، به صورت میانگین افراد 17 ساعت در هفته را صرف گوش دادن به پادکست می‌کنند. همچنین در سال 2019، حدود 14 میلیون نفر به تعداد افرادی که به پادکست گوش می‌دهند، اضافه شده است.

این آمار نشان می‌دهد که افراد زیادی به پادکست علاقه دارند و همین مسئله باعث بیشتر شدن اهمیت پادکست شده است. اگر کسب‌وکاری دارید و می‌خواهید علاقه مخاطبان خود را نسبت به کسب‌وکارتان افزایش دهید، از پادکست استفاده کنید. به عنوان مثال می‌توانید محتوای متنی خود را به پادکست تبدیل کنید و آن را در اختیار کاربران خود قرار دهید.

توجه داشته باشید که افراد گاهی برای سرگرمی پادکست گوش می‌دهد و اگر پادکست شما سرگرم‌کننده (در عین این‌که آموزنده و مفید هم هست!) نباشد، ممکن است کاربر پس از چند ثانیه پادکست شما را رد کند. بنابراین ابتدای پادکست خود را کاملاً جذاب و طوفانی شروع کنید و در ادامه هم کاربران را سرگرم نگه دارید. اصلاً اگر پادکست شما جذاب و آموزنده نباشد، دلیلی برای تولید آن وجود ندارد! البته اگر در ابتدای کار نمی‌توانید محتوای صوتی جذابی تولید کنید، مشکلی ندارد و فقط باید سعی کنید که به مرور زمان، پادکست‌های شما جذاب‌تر و آموزنده‌تر شوند.

 

لینک سازی برای سایت

تکنیک ششم؛ لینک‌سازی برای سایت

لینک‌سازی به معنای لینک دادن از یک صفحه با اعتبار بالا به سایت خود است که شامل دو نوع لینک‌سازی خارجی و لینک‌سازی داخلی می‌شود. لینک‌سازی داخلی نوعی لینک‌سازی است که از داخل سایت به دیگر صفحات سایت خودتان لینک می‌دهید. لینک های داخلی آدرسی مشابه آدرس اصلی سایت دارند که ادامه ی مسیر به آدرس اصلی سایت اضافه شده و گوگل به همین ترتیب متوجه می شود که لینک، از نوع لینک داخلی است. بنابراین گوگل به آن صفحه هم اعتبار می‌دهد؛ زیرا با این کار به گوگل می‌فهمانید که این دو یا چند صفحه به هم مرتبط هستند.

جالب است بدانید هر چقدر از صفحاتی با قدرت بیشتر به صفحات دیگر لینک بدهید، آن صفحات هم رشد بهتری پیدا می‌کنند! از طرفی باید بدانید که هر صفحه از سایت قدرت خاص خود را دارد و این مسئله اصلاً به دامین اتوریتی یا قدرت دامنه مربوط نمی‌شود. در حالت کلی می‌توان گفت یکی از پایه‌های اصلی سئو، لینک‌سازی یا لینک‌ بیلدینگ است.

 

شبکه های اجتماعی

تکنیک هفتم؛ ایجاد تعامل در شبکه‌های اجتماعی

مردم روزانه بیش از 30 درصد زمان اتصال به اینترنت خود را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنند! به همین دلیل است که شبکه‌های اجتماعی یکی از بخش‌های دیجیتال مارکتینگ کسب‌وکارها محسوب می‌شود و با فعالیت در آن می‌توانید بخش بزرگی از فروش خود را از طریق سوشال مارکتینگ تجربه کنید.

شبکه‌های اجتماعی تاثیر بسیار زیادی در بخش برندسازی و فروش کسب‌وکارها دارند. یکی از تکنیک‌های مهم در دیجیتال مارکتینگ، فعالیت مستمر در شبکه‌های اجتماعی است؛ اینستاگرام در ایران پرمخاطب‌ترین و مهم‌ترین شبکه اجتماعی به حساب می‌آید که با فعالیت در آن، دستاوردهای مهمی را تجربه می‌کنید.

البته فعالیت در این شبکه اجتماعی هم نیازمند استراتژی و تولید محتوای خاص خود است! شما باید به گونه‌ای محتوای خود را تولید کنید و آن را به اشتراک بگذارید که نظر مخاطبان زیادی را جلب کند. هر چقدر محتوای شما جذاب‌تر باشد، کاربران بیشتری شما را دنبال می‌کنند و هر چقدر محتوای شما به کسب‌وکارتان ارتباط بیشتری داشته باشد، فروش بیشتری را تجربه می‌کنید. در کلام ساده‌تر به اقداماتی که جهت بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی گفته می‌شود که ما در مقاله‌ی " بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیست؟ " به صورت مفصل به توضیح آن پرداخته‌ایم.

 

تکنیک هشتم؛ تقسیم‌بندی مخاطبان کسب‌وکار

یکی از مسائلی که در کسب‌وکارها اهمیت زیادی دارد، مخاطبان آن کسب‌وکار هستند. در دنیای امروز هیچ مخاطبی از محتوای غیرمرتبط با کسب‌وکار خوشش نمی‌آید و اگر بخواهید در یک کسب‌وکار رسمی صرفاً کاربران را سرگرم کنید، خیلی زود با شکست مواجه می‌شوید. برای داشتن یک کسب‌وکار بهتر، کافی است مخاطبان خود را بر اساس معیارهای مختلفی نظیر جنسیت، شهر و... دسته‌بندی کرده تا خدمات بهتری را به آن‌ها ارائه کنید.

 

نام دامنه

تکنیک نهم؛ پسوند تجاری

یکی از راه‌های افزایش درآمد کسب‌وکارها و شرکت‌های مختلف، ارائه محصولات و خدمات جدید است! به عنوان مثال برند Gerber در حال حاضر محصولات مختلفی دارد و به دنبال پسوند تجاری خود، روز به روز در حال ارائه محصولات جدید است. هدف نهایی این کار افزایش درآمد و فروش است! شما هم می‌توانید محصولات جدیدی ارائه کنید و پسوند تجاری خود را گسترش دهید.

 

تست a-b

تکنیک دهم؛ تست A/B

هدف ما از ارسال ایمیل‌های ارزشمند یا طراحی صفحات مختلف سایت نظیر صفحات فرود، کاربران هستند! بنابراین آن‌ها باید رضایت کافی را داشته باشند تا نرخ تبدیل خوبی را تجربه کنیم. با استفاده از تست A/B می‌توانیم متوجه شویم که کاربران ما کدام صفحات فرود یا ایمیل‌های ارسالی را بیشتر دوست دارند.

زیرا هر چقدر کاربران نسبت به چیزی علاقه بیشتری داشته باشند، نرخ تبدیل و فروش بیشتر می‌شود و این دقیقاً همان چیزی است که کسب‌وکارها به آن نیاز دارند. شما هم می‌توانید برای ایمیل مارکتینگ یا صفحات فرود یا هر چیز دیگری، از نظر کاربران استفاده کنید و این کار به کمک تست A/B انجام می‌شود.

 

نتیجه‌گیری

استفاده از تکنیک‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ می‌تواند اثر مثبت یا حتی در صورت استفاده نادرست و نابه‌جا، اثر منفی بر روی کسب‌وکار ما داشته باشد. در این مقاله ما سعی کردیم به بررسی 10 تکنیک عالی بپردازیم که با استفاده از آن می‌توانید به رشد و افزایش فروش کسب‌وکارتان کمک کنید.





0 دیدگاه شما هم میتوانید دراین بحث شرکت کنید!
آخرین مقالات