چگونه رقیبان سئوی سایت خود را پیدا و آنالیز کنیم؟

14
74
20:37 1398/6/8

seo competitive analysis

 

سئوی کسب‌وکار اینترنتی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران آن است و البته کار ساده‌ای هم نیست! هر کسب‌وکاری رقیبانی دارد که با توجه به حوزه کاری تعداد آن‌ها ممکن است کم یا زیاد باشد. اگر کم باشد که به راحتی می‌توانید رتبه خوبی را کسب کنید و نیازی به انرژی و هزینه زیاد نیست! اما اگر تعداد رقیبان زیاد باشد، معمولاً تعدادی از آن سرسخت هستند و در اینجا است که نیاز به وقت، هزینه و انرژی زیادی برای جلو زدن از آن‌ها هستید. در واقع یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های روند سئوی هر وب‌سایتی، تحلیل و بررسی سئو سایت رقبا است. این فرآیند، باید اهداف سئوی شما را تعیین کرده و به شما در تدوین استراتژی‌های کلی سئوی سایت‌تان کمک کند.

بسته به نوع، حوزه و چشم‌انداز کسب و کار، این تحلیل می‌تواند بسیار پیچیده باشد. زیرا عوامل و فاکتورهای بسیاری وجود دارند که در هنگام تحلیل و بررسی سئو سایت رقیب باید در نظر گرفته شوند و اگر راستش را بخواهید در حال حاضر این فاکتورها، بیش‌تر از هر زمان دیگری هستند.

در این فرآیند، فاکتورهای متعددی از جمله شناسایی رقبا، جمع‌آوری کلیدواژه‌ها، سنجش میزان اهمیت این کلمات و انتخاب نهایی آنها لحاظ شده است. رقبای شما سایت‌هایی هستند که در کلمات کلیدی اصلی شما رتبه خوبی در نتایج جستجوی گوگل دارند یا در کلمات کلیدی چند کلمه ای و عبارات با شما به رقابت می‌پردازند. در برخی موارد و زمینه‌های کاری شناخت رقبا کار آسانی بوده و شما تنها به بررسی سئو سایت و فعالیت هایشان می‌پردازید اما همیشه شناخت رقبای اصلی به این سادگی نیست و باید زمان زیادی را برای پیدا کردن آن بگذارید. لیست رقبای شما می‌تواند بسیار طولانی باشد و امکان بررسی سئو رقبا برای این تعداد امکان‌پذیر نیست. کلمات کلیدی مورد نظرتان را در گوگل جستجو کنید و سایت‌هایی که در رتبه‌های بالا قرار گرفته‌اند را بعنوان رقبای اصلی خود برای بررسی سئو سایت آنها در نظر بگیرید. برای آسان کردن انجام فرآیند، توجه شما را به جریان کاری ارائه شده در پایین جلب می‌کنیم. در این فرآیند، فاکتورهای متعددی از جمله شناسایی رقبا، جمع‌آوری کلمات کلیدی بالقوه، سنجش میزان سختی کلمات کلیدی و انتخاب نهایی آنها لحاظ شده است.

 

چهار مرحله اصلی تحلیل و بررسی سئو سایت رقبا

تحلیل و بررسی سئو سایت‌های رقیب به 4 مرحله اصلی تقسیم می‌شود که هر یک از آن‌ها فرآیند نفس‌گیر و گاهی بسیار زمان‌بری را دارند. این چهار مرحله عبارتند از:

  • شناسایی رقبای اصلی کسب‌وکارتان
  • رقبای شما چقدر در سئو قوی هستند؟
  • سایت رقیب یا سایت خودمان؟ کدام یک برنده است؟
  • تعیین کلمات کلیدی اصلی وبسایت

 

seo competitive

1. شناسایی رقبای اصلی کسب‌وکارتان

شناسایی، اولین قدم برای آنالیز سایت رقبا است. در واقع، این فاز اولیه بسیار مهم است. مخصوصاً اگر قصد شروع سئو و بهینه‌سازی سایت برای یک شخص یا سازمانی را دارید که چندان با فعالیتش آشنایی ندارید. به همین دلیل، مجبورید روند شناسایی رقبای خود را از مرحله صفر مطلق آغاز کنید. بخش تحلیل رقبا در طرح کسب و کار یکی از بخش‌های کلیدی و جالب توجه طرح است. به دو دلیل کلی این بخش برای مطالعه‌کنندگان بیرونی جالب توجه است. اول اینکه اگر این بخش به خوبی کار شده باشد، نشان می‌دهد که شما با آگاهی از بازار، وارد بازار می‌شوید. دوما نشان دهنده تفاوت شما نسبت به رقبا است. در نتیجه تمام نوآوری‌ها و مزیت‌های رقابتی در این بخش به سرمایه‌گذار چشمک می‌زند. اولین مرحله تحلیل رقبا شناسایی کسب و کارهای فعال بازار مورد نظر شماست. نگران نباشید کار سختی پیش رو ندارید.

شاید ساده‌ترین کار جست و جو در گوگل باشد. اگر فرصت دارید بد نیست به نمایشگاه‌های تخصصی صنعت خود هم سر بزنید و از نزدیک با رقبای بالقوه آشنا بشوید. بازدید از شهرک‌های صنعتی هم در صورت امکان می‌تواند راهکار مناسبی باشد. سعی کنید به عنوان مشتری، با رقبا تماس بگیرید و ببینید چگونه با شما برخورد می‌کنند. آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید. وب‌سایت‌شان را بررسی کنید. حتی بهتر است با مشتریان آن‌ها هم در ارتباط باشید و از نقاط ضعف‌شان از دید مشتری آگاه شوید. مهم است به این نکته اشاره کنیم که رقبای شما تنها وب‌سایت‌ها یا سازمان‌هایی نیستند که این نوع خدمات، محتوا یا کالا را عرضه می‌کنند، بلکه هر وب‌سایتی که با کلمات کلیدی مشابه در نتایج جستجو قرار دارد، رقیب شما محسوب می‌شود. نکته مهم این است که رقبا را صحیح شناسایی کنید. بعضی رقبا شاید در محل فعالیت شما خودشان حضور متمرکز نداشته باشند. یا اینترنتی کار می‌کنند یا از طریق نمایندگان و همکاران فروششان در بازار مورد نظر شما فعال هستند. به هر حال باید رد پای هر نوع رقیبی را در بازار هدف خود بررسی کنید و برای هر کدام پروفایلی داشته باشید.

برای مطالعه‌ی بیشتر در این زمینه، می‌توانید مقاله‌ی " چگونه رقبای خود را آنالیز کنیم؟ + معرفی ابزار آنالیز رقبا " را مطالعه نمایید. در این مقاله به نحوه‌ی کامل آنالیز و شناسایی رقبا پرداخته‌ایم، لذا پیشنهاد می‌کنم این مقاله را از دست ندهید.

 

compare seo competitive

2. رقبای شما چقدر در سئو قوی هستند؟

رقبای شما ممکن است تنها در یک حوزه از کسب‌وکارتان واقعا قدرت زیادی داشته باشند. همین که رقبای بالقوه خود را شناسایی کردید، زمان آن است که ببینید کدام یکی واقعاً رقیب شماست و کدام یکی نیست. برای انجام این کار شما می‌توانید آن دسته از وب‌سایت‌هایی که برای کلمات کلیدی هدف شما رتبه گرفته‌اند، فیلتر کرده و در نهایت، آن‌ها را شناسایی کنید. حال که کسب و کارهای فعال و رقیب را شناختید، به اطلاعات اولیه‌ای نیاز دارید تا تحلیلشان کنید. دستیابی به اطلاعات صحیح و معتبر بخش چالشی این مرحله است(چرا که مبنای تحلیل شماست). متاسفانه در کشور ما چندان اطلاعات معتبر در دسترس نیست. حتی کسب و کارها خودشان هم از اطلاعات حیاتی مثل سهم بازارشان بی‌خبر هستند.

به هر حال دلیل نمی‌شود از این موضوع دست بکشید چرا که بدون تحلیل رقبا طرح کسب و کار شما مفهومی ندارد. علاوه بر این، در این مرحله خواهید توانست با تحقیق کلمات کلیدی، فهرست کلمات کلیدی مطلوب خود را طولانی‌تر کنید. برای انجام این تحقیق، باید از منابعی فراتر از رقبای خود و داده‌های حاصل از جستجوی طبیعی‌ استفاده کنید. برای مثال منابع و کلمات کلیدی که شما و رقبای‌تان هیچ کدام برای‌شان رتبه‌ای به دست نیاورده‌اید، می‌توانند فرصت‌هایی استثنایی برای بهبود وضعیت سئو شما باشند.

 

seo competitive site

3. سایت رقیب یا سایت خودمان؟ کدام یک برنده است؟

حال که رقبای خود را شناسایی کرده‌اید و کلمات کلیدی اصلی خود را می‌شناسید، زمان آن رسیده که سایت‌تان را با سایت‌های رقیب مقایسه کنید. اصولا رقبای شما هر کدام بخشی از بازار را بهتر می‌توانند متقاعد به خرید کنند. پس برای راحت‌تر پاسخ دادن سوال بالا باید بدانید آن‌ها کدام بخش‌های بازار را بیشتر هدف گرفته‌اند؟ فرض کنید شما کسب و کاری دارید که خدمات شبکه به شرکت‌ها ارائه می‌کند. خوب است بدانید رقبای شما چه پروژه‌هایی می‌گیرند و بیشتر به کدام نوع شرکت‌ها خدمات ارائه می‌کنند. چه خدماتی ارائه می‌کنند که مشتریان راضی هستند و در چه زمینه‌هایی مشتریان از آنها ناراضی هستند؟ برای این کار شما باید تمامی داده‌های موجود را جمع‌آوری کرده و کلمات کلیدی خود را بر اساس اولویت دسته‌بندی کنید.

 

keywords

4. تعیین کلمات کلیدی اصلی وبسایت

کلمات کلیدی همواره مهم‌ترین فاکتور برای موفقیت در سئو به شمار آمده‌اند. به همین دلیل اگر رقبای شما کلمات کلیدی مناسبی به کار برده باشند رتبه بهتری در نتایج جستجو خواهند داشت. گاهی اوقات در آنالیز رقبا در یافتن کلمات کلیدی آنها به مشکل می‌خوریم در این حالت با توجه به محتوای سایتشان بررسی کنید که آیا آن‌ها کلمات کلیدی شما را بکار برده اند یا خیر؟ سرانجام زمان آن است که داده‌های جمع‌آوری شده‌ی خود و رقبایتان را بررسی کنید، به صورتی که بهترین کلمه کلیدی برای فرآیند سئو در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت پیدا شود. کلمات کلیدی شما باید بیشترین محبوبیت، حجم جستجو و سودآوری را داشته باشند. بهترین نقطه شروع کلماتی هستند که برایشان رتبه خوبی را به دست آورده‌اید زیرا این کلمات کلیدی نقاط قوت شما هستند. فرآیند کار شامل بررسی چگالی کلمات کلیدی، ارتباط کلمات کلیدی با موضوع، رتبه فعلی، میزان جستجوی کلمات کلیدی، صفحات رتبه‌بندی شده، میزان محبوبیت لینک‌ها، بهینه‌سازی محتوا و مشخصات صفحات است. ابزارهای مختلفی در این زمینه به شما کمک می‌کنند تا بتوانید سایت خود را آنالیز کنید. البته باید توجه داشته باشید که تمام ابزارها خارجی در بالا از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کنند. همچنین، تعداد کمی از ابزارهای معرفی شده رایگان هستند. برای مثال امکان استفاده از ابزارهای بی‌نظیری مانند KWFinder به رایگان وجود ندارد. برای استفاده از این ابزار باید یکی از پلن‌های موجود آن را خریداری کنید.

همانطور که بیان شد، کلمات کلیدی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند، لذا در مقاله‌های " کلید واژگان چیستند؟ "  و " چه کلمات کلیدی برای وب‌سایت‌مان انتخاب کنیم؟ " به توضیح کامل این موضوع پرداخته‌ایم. با مطالعه‌ی این مقاله‌ها خواهید توانست از مبحث کلید واژگان بهتر و کاربردی‌تر استفاده کنید.

در ادامه به بررسی برخی از این ابزارها می‌پردازیم.

 

google keyword planner

ابزار Keyword Planner

زمانی که گوگل نام گوگل ادوردز را به گوگل ادز تغییر داد، نسخه جدیدی از Keyword Planner نیز در اختیار کاربران قرار داده شد. این ابزار جدید که دارای قابلیت‌های جدید با تجربه کاربری بهتر است، به کاربران این فرصت را می‌دهد که کلمه کلیدی مناسب را برای سئو و تبلیغات گوگل ارزان انتخاب کنند. با این وجود بسیاری از تبلیغ‌کنندگان از امکانات منحصر به فرد این ابزار آگاهی ندارند و از آن برای داشتن استراتژی درست تبلیغات آنلاین و تبلیغ در گوگل استفاده نمی‌کنند. این ابزار بخشی از پلتفرم تبلیغات Google AdWords است. این ابزار برای افرادی که قصد تولید محتوا و یا بازاریابی آنلاین دارند، بسیار مفید است. هدف اصلی Google Planner این است که شما با استفاده از آن تحقیقات پایه‌ای انجام دهید. شما می‌توانید از این ابزار برای یافتن کلمات کلیدی جدید یا کلمات کلیدی بیشتری برای محتوای فعلی خود استفاده کنید. در صورت استفاده از درست از این ابزار است که شما می‌توانید ترافیک ورودی سایت‌تان را افزایش دهید.

یکی دیگر از ابزارهای محبوب گوگل برای سئو، ابزار گوگل وبمستر تولز است، ما در مقاله‌ی "گوگل وبمستر تولز چیست؟ چه‌طور ی یک سایت را در گوگل وبمستر تولز ثبت کنیم؟" به صورت مفصل به این ابزار پرداخته‌ایم.

 

kwfinder homepage

ابزار KWFinder

KWFinder یک ابزار تحقیق کلمه کلیدی است که به شما کمک خواهد کرد تا بهترین کلمات کلیدی طولانی را برای هدفتان شناسایی کنید، کلمات کلیدی که حجم جستجوی بالا و رقابت کمی را دارند. این ابزار همچنین یک جایگزین عالی برای Google Keyword Planner است. این ابزار رابط کاربری بسیار مناسبی دارد و معیارهای بسیار مناسبی را برای جستجوی کلیدواژه‌ها داراست. تمام این ویژگی‌ها می‌توانند برای بهبود سئو سایت به شما کمک بسیاری کنند. نکته دیگر در مورد این ابزار این است که شما می‌توانید برای ده روز به صورت کاملا رایگان از اکانت آزمایشی آن استفاده کنید. در نتیجه، ابزار KWFinder را می‌توان یکی از بهترین ابزارهای رایگان جستجوی کلیدواژه‌ها برای سئو سایت دانست. نسخه پولی این ابزار نیز امکانات بسیار گسترده‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

ahrefs homepage

ابزار Ahrefs

یکی از مهم‌ترین ابزارها برای سئو، وب‌سایت ahrefs است، خدماتی که این وب‌سایت ارائه می‌دهد باعث شده تا اکثر وبمستران حرفه‌ای و کارشناسان سئو یکی از اولین کارهایشان ثبت‌نام در ahrefs باشد. با استفاده از این وبسایت می‌توانید به راحتی در عرض یک ماه از ۹۰ درصد رقبا جلو بزنید. این وب‌سایت مخصوص آنالیز وب‌سایت‌های رقیب است و تقریباً در این زمینه رقیبی ندارد. کار اصلی این سایت چک کردن بک لینک‌هاست،  اما Ahrefs بسیار فراتر از یک ابزار بررسی بک لینک‌ها است. این وب‌سایت حاوی ابزارها و ویژگی‌های سئوی بسیار زیادی از جمله رنک‌ها و کلیدواژه‌ها می‌باشد. به بیانی دیگر، Ahrefs ابزار خارق‌العاده‌ای برای ایده گرفتن از تکنیک‌های استفاده شده در بزرگ‌ترین و بهترین سایت‌ها و اجرایی کردن آن‌ها بر روی وب‌سایت خود می‌باشد.

به کمک این ابزارها به راحتی می‌توانید سایت خود را از رقیبان جلوتر بیندازید و فروش کسب‌وکارتان را افزایش دهید.





0 دیدگاه شما هم میتوانید دراین بحث شرکت کنید!
آخرین مقالات