خطاهای رایج در سئو سایت که باید از آنها دوری کنید

14
74
10:06 1398/8/10

خطاهای رایج در سئوی سایت

به خاطر دارید که تا همین هفت یا هشت سال پیش نتایج گوگل طوری بود که نتایج زیاد به چیزی که آن را جستجو می‌کردیم نزدیک نبود؟ شما به دنبال یک عبارت جستجو می‌کردید اما به جای اینکه سایت‌های تخصصی همین حوزه نمایش داده شوند، یک سری سایت دیگه به شما نمایش داده می‌شد که اصلاً فعالیت آن‌ها ارتباطی با موضوع نداشت؛ در واقع نتایج بر اساس تعداد کلمات کلیدی بود.

اما رفته رفته وضعیت فرق کرد و امروزه سایت‌هایی به ما نشان داده می‌شوند که کاملا فعالیت در همان موضوع را دارند. اما متاسفانه همچنان برخی افراد فکر می‌کنند که با تکرار کردن کلمات کلیدی قادر به قرارگیری در نتایج گوگل هستند؛ یا اینکه به هر شکلی قصد دارند موتور جستجو را دور بزنند. در ادامه این مقاله قصد دارم به بررسی برخی خطاهای رایج در سئو سایت و طراحی سایت بپردازم که با رعایت کردن این خطاها می‌توانید اشتباهاتی که دیگران مرتکب می‌شوند را انجام نداده و تاثیر بسیار خوبی روی نتایج جستجوی خود داشته باشید.

 

چرا باید به اشتباهات رایج در سئو سایت دقت کنید؟

گوگل و کلیه موتورهای جستجو برای رتبه بندی سایت‌ها از یک سری معیار استفاده می‌کنند. سایت شما باید بر اساس این معیارها بهینه سازی شده باشد که اصطلاحاً نزدیک کردن و این بهینه‌سازی را به نام سئو یا همان Search Engine Optimization می‌شناسیم.

حال در چنین شرایطی اگر به این معیارها دقت نشود مسلماً نتیجه خوبی نخواهید گرفت و در صفحات با رتبه بسیار پایین خواهید بود. برخی افراد هستند که با این معیارها آشنایی نداشته و همین مسئله باعث می‌شود که اصلا رشد خوبی در گوگل نداشته باشند. برخی دیگر نیز با معیارها تقریبا آشنایی دارند، اما نحوه استفاده درست از آن را نمی‌دانند.

به عنوان نمونه بیشتر مدیران سایت‌ها وقتی که گفته می‌شود یک محتوا را روی کلمه کلیدی هدف سئو کنند با تکرار کردن همان کلمه کلیدی این کار را انجام می‌دهند. گاها با شرایط خاصی نتیجه گرفته و با همان کلمه هم رتبه خوبی کسب می‌کنند، اما آیا همه کسانی که به دنبال آن موضوع هستند از همان کلمه کلیدی استفاده خواهند کرد؟ قطعاً پاسخ منفی است. حال در ادامه به بررسی برخی از این اشتباهات که به وفور کاربران آن را مرتکب می‌شوند می‌پردازم و به شما کمک می‌کنم که چگونه از تکرار کردن این اشتباهات جلوگیری کنید.

 

فعالیت ماشینی د سئوی سایت

داشتن فعالیت ماشینی

وقتی صحبت از بهینه سازی و سئو سایتی می‌شود ناخودآگاه ذهن بیشتر افراد به این سمت می‌رود که حتما باید طوری رفتار کنند که توجه موتور جستجوی گوگل جذب شود. از عنوان به کلمات کلیدی مختلف، توضیحات سایت و محتوایی مملو از کلمات کلیدی استفاده می‌کنند که صرفا هدف آنها این است که گوگل به این صفحه توجه کند.

یک بار بدون اینکه فکر کنید این سایت متعلق به شماست، محتوای صفحات را مطالعه کنید. به نظر شما محتوا تا چه حد کاربر پسند است؟

در بیشتر موارد این نوع محتواها اصلا کاربرپسند نبوده و درست مانند این به نظر می‌رسد که توسط ربات نوشته شده است. خواندن این گونه محتواها  اصلاً مناسب نبوده و حس خوبی به کاربران نمی‌دهد که همه محتوا را مطالعه کنند.

پس شما هم باید تلاش کنید که محتوا را به گونه‌ای بنویسید تا کاربران از خواندن آن لذت ببرند. این موضوع را به خاطر داشته باشید که تنها هدف مسئله‌ای که گوگل به آن توجه دارد رضایت کاربران است. بنابراین سعی کنید طوری بنویسید که گوگل به سایت شما توجه کند و همزمان کاربران از خواندن این محتوا لذت ببرند. اگر می‌خواهید محتوایی بنویسید که کاربران با خواندن آن لذت ببرند باید قوائد و اساس‌کار کپی‌رایتینگ را رعایت کنید. ما در مقاله‌ی " کپی‌رایتینگ چیست و چه اهمیتی در مدیریت کسب‌وکارها دارد؟ " به توضیح مفصل کپی‌رایتینگ پرداخته‌ایم.

خطای هاست ضعیف در سئوی سایت

استفاده از هاست ضعیف

یکی از مسائل مهم در راه اندازی سایت استفاده از هاست مناسب است. خیلی از مدیران سایت ها تلاش می کنند که جای ممکن هزینه‌هایی که برای سایت خرج می‌کنند را کمتر و کمتر کنند درست است که کاهش هزینه ها اهمیت بسیار بالایی دارد اما شما باید طوری هزینه‌های خود را کم کنید که باعث افت کیفیت نشود.

در یک سایت انواع مختلفی از فایل،ها تصاویر و محتوایی که از دیتابیس خوانده می شود وجود دارد برای گوگل برای کاربران این موضوع اهمیت دارد که سایت در کوتاه‌ترین زمان ممکن بارگذاری شود.

اگر سایت شما هاست خوبی نداشته باشد در نتیجه مدام از دسترس خارج شده و از طرفی به دلیل پایین بودن سرعت سایت باعث می شود که از دسترس گوگل خارج شود. نتیجه این اتفاق چیزی نیست جز این که گوگل سایت شما را یک سایت پیش پا افتاده در نظر گرفته و رتبه آن را کاهش دهد.
 

پیدا کردن و به خدمت گرفتن یک هاست مناسب و کارا، تاثیر شگرفی در سرعت، رضایت مخاطبان و نهایتا سئوی سایت شما دارد. ما در مقاله‌ی " هاست و دامنه چیست؟ چطور بهترین سرویس را انتخاب کنیم؟ " به صورت کامل به توضیح ویژگی‌های یک هاست خوب پرداخته‌ایم. اگر خواهان این هستید که از این جهت اطلاعات زیادی کسب کنید، این مقاله را از دست ندهید.

 

پایین بودن سرعت سایت

پایین بودن سرعت سایت

پایین بودن سرعت سایت مسئله ای است که به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. از هاست گرفته تا برنامه نویسی سایت!

سایت‌هایی که دارای سرعت پایین هستند برای کاربران جلوه خوبی نداشته اگر یک بازدید کننده در بازدید بعدی خود با سایتی که سرعت پایینی داشته است مواجه شود، اصلاً روی آن کلیک نخواهد کرد.

سرعت سایت برای گوگل نیز اهمیت خیلی زیادی دارد که باید همواره از تمام قابلیت‌های برنامه نویسی و استفاده کردن از شبکه توزیع محتوا برای بالا بردن سرعت سایت خود کمک بگیرید.

 

استفاده نادرست از لینک‌ها

استفاده نادرست از لینک‌ها

کاری که لینک‌سازی روی سایت انجام می‌دهند ایجاد پیوند مستحکم بین تمامی صفحات درست مثل یک زنجیر است. وقتی این پیوند به خوبی برقرار نشود و صفحاتی به صفحاتی که اصلاً ارتباطی به آن صفحه ندارند لینک دهید، نتیجه‌ای جز غیر حرفه‌ای بودن ندارد.

این موضوع هم مربوط به لینک‌سازی داخلی و هم لینک‌سازی خارجی می‌شود. برای این که بتوانید لینک‌سازی را به درستی روی سایت خود اجرا کنید باید از قابلیت‌هایی مثل استفاده از نقشه XML، استفاده از سایت‌های اشتراک‌گذاری لینک مثل بالاترین یا شبکه های اجتماعی کمک بگیرید.

 

استفاده نادرست از تگ H1

استفاده نادرست از تگ‌های H1

اگر به ساختار روزنامه دقت کنید، از نام روزنامه که مربوط به آن انتشارات است گرفته تا جزئیات بیشتر که شامل گروه های خبری، عنوان خبر و سایر اطلاعات، هر کدام اندازه خاصی دارند.

این اندازه ها با نام تگهای heading شناخته می شوند. تگ H1 از اهمیت بالایی برخوردار است. لازم است که از این تگ در هر صفحه فقط یک بار استفاده کنید. اما سایر تگ‌ها این محدودیت را ندارند.

بزرگترین اشتباهی که مدیران سایت ها مرتکب می شوند، استفاده نادرست از تگ‌های هدینگ است. در برخی سایت ها دیده شده است که در یک صفحه بیش از چندین تگ h1 استفاده شده است.

برای اینکه بدانید چگونه به درستی این موضوع را رعایت کنید بهتر است که چیدمان سایت خود را درست مانند یک روزنامه در نظر بگیرید. عنوان نوشته روی تگ h2 قرار داشته باشد. در داخل نوشته نیز می توانید از این تگ استفاده کنید. سپس به دنبال این از تگ‌های h3، h4 و… استفاده کنید.

 

کلمات کلیدی

تمرکز روی کلمات کلیدی

همانطور که در بالا اشاره کردم خیلی از مدیران سایت ها وقتی قصد دارند سایت خود را سئو کنند روی استفاده از کلمات کلیدی اصرار دارند. اما برخی واقعاً این ساختار را زیر سوال برده و به قدری روی این موضوع تمرکز می‌کنند که نه تنها باعث ماشینی شدن محتوا می‌شود، بلکه از سوی دیگر باعث می‌شود که با موضوع تکرار کلمات کلیدی مواجه شوید.

اگر برای سایت این اتفاق رخ دهد بزرگترین تجربه بدی خواهد شد که حتی ممکن است به پنالتی شدن سایت ختم شود. اگر نمی‌دانید گوگل پنالتی چیست، مقاله‌ی " پنالتی گوگل چیست؟ تشخیص و رفع پنالتی گوگل چگونه است؟ " را از دست ندهید. در این راهنمای جامع به توضیح کامل این قسمت از گوگل پرداخته‌ایم.

 

کپی نبودی محتوا

کپی کردن و نبود محتوای تخصصی

کپی کردن از محتوای سایت های دیگر بلای جان وب فارسی تبدیل شده است. مدیران سایت ها به جای اینکه برای فعالیتی که دارند محتوای تخصصی تولید کنند، از محتوای رقبای خود کپی کرده و هیچ چیزی برای ارائه دادن ندارند.

این نوع سایت ها بهتر است که اصلاً فعالیتی نداشته باشند، چرا که طبق آخرین تغییرات گوگل مهمترین مسئله برای دادن اعتبار به سایت استفاده از محتوای اختصاصی و در بهترین حالت ممکن است.

اهمیت محتوا به قدری زیاد شده که برای سایتی که اصلاً لینک سازی روی آن انجام نگرفته شده باشد و اعتبار بالایی هم نداشته باشد، یا حتی این طور فکر کنید که سایت به تازگی راه اندازی شده است. اما چون محتوای تخصصی و قوی دارد حتی از سایت هایی که چندین سال است فعالیت دارند و حسابی به یک برند تبدیل شده‌اند، رتبه بهتری در گوگل دارد.

 

به روز نبودن سایت

به روز نبودن سایت

به روز بودن سایت به شما کمک می کند تا به گوگل اعلام کنید حرفی برای گفتن دارید و قرار است در جنگی که بین تمامی سایت‌ها اتفاق می‌افتد پیروز میدان نبرد باشید. تنها توصیه ای که در زمینه درست کردن سایت به شما پیشنهاد می کنم، این است که بر اساس یک ساعت مشخص و به صورت مرتب در سایت خود محتوا درج کنید.

طبق تجربه ای که در راه اندازی سایت مختلف برای مشتریان و حتی خودم داشتم، در نمونه کارهایی که یک زمان مشخص برای انتشار نوشته در نظر گرفته بودند سایت سریع رشد کرده و رتبه خوبی در گوگل می‌گرفت. به عنوان نمونه در هر روز و درست از ساعت ۹ صبح و ۳ بعد از ظهر یک محتوا در سایت منتشر می شد. این موضوع به گوگل اعلام می‌کرد که این سایت به صورت روزانه و در این ساعت مشخص شده دارای محتوای جدید است.

گوگل که به دنبال محتوای جدید می گشت تا سایت ها را طبقه بندی کند، درست در همین ساعت به سایت مراجعه می‌کرد تا محتوای منتشر شده جدید را بررسی کند. در نتیجه اتفاقی که می‌افتاد این بود که سرعت ایندکس سایت به شدت افزایش پیدا می کرد.

 

گوگل آنالیتیکس

استفاده نکردن از گوگل آنالیتیکس

تا زمانی که بررسی دقیق روی آمار سایت نداشته باشید نمی‌توانید نیازهای آن را به دست آورده و بدانید که بازدیدکنندگان سایت شما به دنبال چه چیزهایی هستند. ابزارهایی مثل آمارگیر گوگل آنالیتیکس به شما این امکان را می‌دهند که رفتار کاربران را بررسی کرده و با نیاز هایی که دارند آشنا شوید.

تاثیر این موضوع در سئو این سایت به صورت غیر مستقیم است. به عنوان نمونه فرض کنید که یک جشنواره راه اندازی کرده اید، این جشنواره فروش قرار است که در شب یلدا فروش چندین برابری را برای شما تامین کند. برای اینکه بدانید کاربران چه رفتاری در صفحه ای که برای این جشنواره گرفته داشتند تا در آینده باز هم از این آمار استفاده کنید و اشتباهاتی که کرده بودید را مجدداً تکرار نکنید باید از آمارگیر استفاده کنید.

 

تمرکز روی کلمات کلیدی

تمرکز روی کلمات کلیدی سخت

خیلی از افراد که به دنبال سئو کردن سایت خود هستند در همان ابتدا به مسئول سئو سایت خود اعلام می کنند که به دنبال کسب رتبه اول در کلمه ای مثل خرید ساعت هستند. اما در صورتی که محصولی که آنها ارائه می دهند ساعت هوشمند است.

پس بهتر نیست به جای اینکه به دنبال تمرکز روی یک کلمه سخت و دو کلمه‌ای باشید، به این فکر کنید که در کلمه مثل خرید ساعت هوشمند سامسونگ تمرکز کنید؟

بهترین رفتاری که در این زمان شما می توانید داشته باشید این است که روی کلمات کلیدی طولانی تمرکز کنید. بسیاری از افراد هستند که این کلمات طولانی را در گوگل جستجو کرده و به دنبال مسئول مورد نظر خود هستند. در نتیجه به مرور زمان سایت شما در کلمات کلیدی با تعداد کمتر نیز شناخته شده روزی را خواهید دید که در کلمه مثل خرید ساعت در رتبه بالایی قرار خواهید گرفت.

کاری که یک مسئول سئو برای سایت شما انجام می‌دهد نیز به همین شکل است. آن را به شما پیشنهاد خواهند کرد که روی کلمات کلیدی با تعداد بالا تمرکز کرده و سعی کنید که در این کلمات رتبه سایت خود را بالا ببرید. الگوریتم های گوگل باعث می شوند که سایت شما به مرور روی کلمات دیگر نیز شناخته شده و باعث کسب رتبه شود.

امیدوارم که این مقاله مورد توجه و پسند شما قرار گرفته باشد و به کمک آن بتوانید با اشتباهی که بیشتر مدیران سایت ها در سئو کردن سایت انجام می دهند آشنا شده و با درس گرفتن از این اشتباهات، و تکرار نکردن تجربه آنها رتبه خوبی در کلمات کلیدی مختلف برای سایت خود بگیرید.





0 دیدگاه شما هم میتوانید دراین بحث شرکت کنید!
آخرین مقالات