معجزه سئو - آموزش 7 مرحله‌ای سئو

14
74
13:22 1398/4/4

آیا می‌خواهید سئوکار حرفه ای شوید؟ یا از مفاهیم و اصطلاحات پیچیده و ترسناک سئو می‌ترسید؟ در این مقاله می‌خواهم خیلی دوستانه با مفاهیم سئو آشنا شویم، با همه‌ی مفاهیم آن که از پایه شروع می‌شود و تا مفاهیم پیچیده ادامه می‌یابد.

در ادامه سوالاتی آمده که غالبا توسط کاربران مبتدی مطرح می‌شود:

خب، من شنیده‌ام که سئو برای کسب و کار من خوب است، چرا؟

ساده‌ترین جوابی که برای این سوال می‌توان داد این است که شما با سئو می‌توانید رتبه ی گوگل خود را بهبود ببخشید و در ادامه می‌گویید که سئو خیلی برای کسب و کار شما مفید خواهد بود و حتما این را کار را انجام دهید.

وقتی برای اولین بار کار با جستجوگرها را شروع کردم، خیلی مشتاقانه مباحث مختلف از جمله بک لینک، انکرتکست‌ها، no-followها در واقع  چک لیست کاملی از مباحث سئو را دنبال می کردم.

صنعت سئو رفته رفته به سمت تخصصی‌تر شدن پیش رفته و کاربران سعی می‌کنند بدانند که باید از کجا شروع کنند. اگر شما نیز به دنبال یادگیری هستید، بدانید که در جای مناسبی قرار دارید. من سعی می‌کنم شما را با توضیحات و زبانی که یادگیری آن آسان است برای مرحله‌ی اول بیایید جستجوگر را بشناسیم.

موتور جستجو دقیقا چیست؟

نقطه قوت گوگل دقیقا چیست؟ چه تفاوتی بین گوگل با یاهو و بینگ وجود دارد؟ و اصولا چه تفاوتی بین Baidu و Yandex وجود دارد؟

همه ی اینها موتورهای جستجو هستند. اساسا موتورهای جستجو اطلاعات و مطالب را از سراسر وب جمع آوری می‌کنند و در اختیار کاربر قرار می‌دهند و آن را در پایگاه داده‌های خود ایندکس می کنند.

طی گزارشی از NetMarket، 73% از کل جستجوهای روی اینترنت از طریق گوگل انجام می‌شود و در رده‌ی دوم بینگ با 8% قرار دارد. میدانم واقعا شوکه برانگیز است، نه؟

اما چه چیزهایی است که موتورهای جستجو را از یکدیگر متمایز می‌کند؟

جواب ها:

  • اندازه دیتابیس آنها
  • چگونگی تعیین صفحات مرتبط توسط آنها
  • تخصص آنها در بازار و نوع محتوا

گوگل به علت محبوبیت بالا و همچنین نحوه‌ی محاسبه‌ی رده بندی صفحات، یعنی الگوریتم آن، تقریبا موتور جستجوی پیروز میدان است. به طور خلاصه، گوگل ثابت کرده که بهترین راه برای رسیدن مردم به پاسخ سوالاتشان است. گوگل تقریبا در همه جای جهان منهای چین، در رتبه‌ی اول قرار دارد. البته موتورهای جستجوی تخصصی نیز وجود دارند، Baidu،Naver  و Yandex نمونه‌ی موتورهای جستجوی تخصصی هستند که بازارهای خاصی را هدف قرار می‌دهند، مانند چین، کره یا روسیه.

گوگل چگونه کار می کند؟

برای یادگیری تخصصی سئو لازم است بدانیم بزرگترین بازیگر دنیای موتورهای جستجو چه کسی است. یک فرآیند ساده برای جستجو وجود دارد که به سه قسمت تقسیم می‌شود.

  1. خزیدن (Crowling)

  2. نمایه‌سازی (Indexing)

  3. بازتاب داده‌ها (Returning Queries)

یا اگر بخواهیم به زبان ساده تر بگوییم:

  1. پیدا کردن صفحات

  2. ذخیره آن‌ها

  3. نمایش داده‌ها به کاربران

 خزیدن (Crowling) 

تصور کنید که می‌خواهید شهرهای یک کشور ناشناخته را بشناسید. برای شناختن این کشور می‌بایست ابتدا در جاده‌ای شروع به حرکت کنید تا به شهر اولی برسید، سپس بعد از شهر اولی برای رسیدن به شهر دوم شروع به حرکت می‌کنید، این فرآیند همینطور ادامه می‌یابد تا تمام شهرهای آن کشور را کشف کنید. این کاریست که گوگل انجام می‌دهد، البته در اینجا به جای شهرها، سایت‌ها قرار دارند و جاده‌ها هم پیوندهای آنها هستند.

گوگل ابتدا از یک صفحه‌ی وب کار خود را شروع می‌کند، لینک‌های موجود در این صفحه را پیدا می‌کند و آنها را دنبال می‌کند تا به دیگر صفحات وب دسترسی یابد، این کار تا بی نهایت ادامه می‌یابد، تا زمانی که کل وب را کشف کند. و اما سوال دیگر این که گوگل چگونه اینکار را انجام می‌دهد؟ گوگل از یک سری برنامه‌های کامپیوتری استفاده می‌کند که به طور معمول به عنوان خزنده برای ردیابی و کشف لینک‌ها به کار می‌رود.

نکته: گاهی اوقات به Crowling، "عنکبوت یا Spider" نیز گفته می‌شود.

 نمایه سازی (Indexing) 

پس از پیدا کردن صفحات، خزنده گوگل آن داده‌ها را استخراج کرده و در پایگاه داده‌های گوگل ذخیره می‌کند تا بعدا در نتایج جستجو نمایش داده شود. اطلاعاتی که خزنده گوگل جمع‌آوری و ذخیره‌سازی می‌کند عبارتند از :

  • تاریخ ایجاد صفحه

  • عنوان و توضیحات متا

  • کلمات کلیدی اصلی

  • پیوندها

البته توجه داشته باشید که چیزهای بسیار دیگری هم هستند که توسط الگوریتم گوگل بررسی و اولویت‌بندی می‌شوند. شما می‌توانید برای سایت خود خزنده گوگل را به کار ببرید تا ببینید که عنکبوت چگونه به صفحات شما نگاه می‌کند.

در سئو، ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنید که داده‌هایی که گوگل پس از Crowling به ما نمایش می‌دهد حدالامکان صفحات ما باشند.

 بازتاب داده‌ها (Returning Queries) 

هنگامی که چیزی در فیلد جستجوی گوگل می‌نویسید، گوگل در دیتابیس عظیم خود به دنبال نزدیک‌ترین نتیجه‌ی جستجو می‌گردد و آن را به عنوان نتیجه به شما نمایش می‌دهد. متاسفانه هیچکس دقیقا نمی‌داند که الگوریتم گوگل دقیقا چه اولویت‌هایی دارد، به جز یک سری از عوامل عمومی و توافق شده.

تعداد بک لینک های با کیفیت به صفحه‌ی هدف

گوگل تاکید دارد که بک لینک‌ها به نوعی یک امتیاز مثبت تلقی می‌شوند. حتی به عنوان یک سئوکار مبتدی هنوز راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید خودتان بازی را پیش بگیرید و لینک بدست آورید اگر بک لینک را نمی شناسید، می توانید از اینجا با بک لینک آشنا شوید.

چگونه سایت خود را در گوگل بهینه کنیم

تا اینجای کار ما می‌دانیم که صفحات باید کشف، ایندکس و نمایش داده شوند. اما سوال بزرگ دیگری که مطرح می‌شود این است که ما چه کمک بزرگی می‌توانیم به این فرآیند داشته باشیم؟ آیا فقط می‌توانیم محتوای نتایج موتورهای جستجو را بهینه‌سازی کنیم؟

پاسخ به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شود:

بهینه‌سازی‌های درون صفحه‌ای یا  on-page seo و خارج از صفحه یا off-page seo  که حتما توصیه می کنم مقالات مربوط به این دو را از لینک آن مطالعه کنید .

on-page seo  وابسته به اقداماتی است که دورن صفحه انجام می‌دهید به طوری که برای گوگل قابل درک باشد. در طرف دیگر داستان اقدامات خارجی برای سئو وجود دارد، یک راه فریبنده برای اینکار وجود دارد، ساختن تعداد زیادی از لینک‌های با کیفیت به طوری که گوگل شما را به عنوان یک صفحه‌ی قابل اعتماد بپذیرد. به طور کلی بازخوردهای بیشتر و با کیفیت‌تر شما را در نتایج جستجو در اولویت اول قرار می‌دهد.

درک آنچه که مردم آن را جستجو می‌کنند در واقع مردم چه طور جستجو (search) می کنند؟

افراد نام تجاری یا اسامی را در گوگل جستجو میکنند. بیایید فرض کنیم که شما یک آرایشگر در سانفرانسیسکو هستید، مردم میتوانند "آرایشگر سانفرانسیسکو" را جستجو کنند یا حتی "آرایشگر نزدیک من" بنابراین خیلی مهم است که با پیدا کردن محبوبترین جستجوها شروع کنید، به این ترتیب میتوانید کلمات کلیدی خود را بهینه‌سازی کنید.

برای اینکار دو گزینه پیش رو دارید:

  1. حدس کلمات کلیدی

  2. ابزارهای تحقیقاتی کلمات کلیدی

Google Trands یکی از گزینه های خوب و صد البته رایگان است که می‌توانید محبوبیت نسبی کلید واژگان را در آن بیابید و کار با آن بسیار آسان است و به این صورت عمل می کند که شما حداقل دو اصطلاح را در آن وارد میکنید و گوگل ترند همانطور که گفته شد میزان محبوبیت نسبی آن را به شما نمایش می دهد که شما متوجه می شوید که مردم کدام اصطلاح را بیشتر جستجو می کنند که یک نمونه در پایین آورده شده است.

google trands

در تصویر مشاهده میکنید که "سالن موی سانفرانسیسکو" به وضوح برنده‌ی حجم جستجو است. راه حل دوم به Ahrefs.com برمی‌گردد. شما می‌توانید کلید واژگان خود را در این سایت وارد کرده و نتایج را ببینید. شما میتوانید در بخش Parent Topic حجم جستجوی این کلید واژه را ببینید.

Ahref.com

نکته: بهتر است کلید واژگان به صورت صفحه به صفحه انتخاب شوند، زیرا گوگل سایت را نمی‌شناسد و کلا با صفحات سروکار دارد.

محتوایی بسازید که مفید و مورد نیاز مردم باشد

آیا می‌خواهید برای یک محتوای خاص رتبه‌بندی شوید؟ این کار نیاز به بهینه‌سازی آن محتوا دارد. در حال حاضر موتور جستجوی گوگل بهترین محتواها را برای کاربران لیست می‌کند، شما فقط کافیست تا محتوایی را تولید کنید که مردم به دنبال آن هستند.

در مورد "آرایش مو در سانفرانسیسکو" ما نمی‌دانیم که مردم به دنبال آرایشگاه هستند یا تکنیک‌های آرایشی، ما می‌توانیم این کار را در گوگل انجام دهیم (در جستجوها اصولا به صورت خودکار به منطقه‌ی شما وصل و جستجو در آنجا انجام می‌شود) یا می‌توانید به قمست  (SERP(Search Engine Results Pages سایت Ahrefs رفته تا عالی ترین نتایج برای کلمات جستجو شده را مشاهده نمایید که البته بخاطر رایگان نبودن Ahref بهتر است است از همان گوگل ترندز استفاده کنیم.

بگذارید چند نمونه ببینیم...

این‌ها نتایج جستجوی "کوتاه کردن مو" هستند.

به نظر می رسد همه جستجوها پست‌های وبلاگ هستند.

حالا این نتایج مربوط به "سالن موی کره‌ای" می‌باشد.

به سلطه ی سایت Yelp.com به این نتایج جستجو نگاه کنید، به نظر می‌رسد این سایت همان چیزی است که مردم می‌خواهند پس نتیجه مهم این است که محتوای ما باید از لحاظ مضمون، شبیه بالاترین محتوا در گوگل مربوط به آن اصطلاح باشد چون مردم آن را بیشتر دوست دارند و گوگل به همین خاطر آن را بالاتر از همه قرار داده است.

و نهایتا نتایج مربوط به "آرایشگاه"

در این یکی، یکی از نتایج مربوط به ویکی‌پدیاست و چند پست وبلاگ دیگر، بنابراین در اینجا نمی‌دانیم که کاربران چه چیزی می خواهند.

از عنوان های جذاب استفاده کنید

تا اینجای کار در مورد رتبه‌بندی وب سایت صحبت کردیم. اما شما فقط به رتبه بندی نیاز ندارید، شما نیاز دارید تا کاربران به سایت شما بیایند. به تصویر زیر نگاه کنید (نتایج جستجو برای مدل موی بهم بافته)

قطعا اولین مورد انتخاب من خواهد بود، بله 23 آموزش خلاق.

کاربران اغلب کاری به اینکه آن 23 مورد چیست ندارند و فقط به تعداد آن توجه دارند، پس یک عنوان قوی تاثیر بسیار زیادی دارد. در ادامه یک سری قوانین قابل توجه را آورده‌ام:

  1. قصد جستجوی کاربر را بدانید: قدم قبلی را فراموش نکنید و بیش ار حد دور نشوید.
  2. اجتناب از بلند شدن عنوان: اگر عنوان شما طولانی باشد، گوگل ناچارا آن را برش می‌دهد که این مورد میتواند موجب کاهش نرخ CTR  (Click-Through Rate) شود.
  3. توصیفی باشد: سعی کنید در عنوان خود از کلمات توصیفی استفاده کنید.
  4. نقطه نظرات منحصر به فرد خود را بیفزایید: از برند خود بگویید، از "رایگان بودن" یا سال تاسیس یا هر چیز خاص دیگری که فقط مربوط به خودتان است.
  5. در صورت امکان، کلمات کلیدی خود را وارد کنید: سعی کنید هم در محتوا و هم در عنوان از کلمات کلیدی استفاده کنید. همچنین سعی کنید عناوین احساسی بنویسید.

URLها را کوتاه و توصیفی نگه دارید

URL شما می‌تواند مانند لینک A باشد یا شبیه به B

https://www.mediatech.ir/2018/01/15/287539884.php (A)

https://www.mediatech.ir/off-page-seo/ (B)

کدامیک شامل کلمات کلیدی است؟ کدامیک شما را به سمت خود می‌کشد؟ URLها باید کوتاه، جذاب و مفهومی باشند تا کاربران را به سمت خود جذب کنند، لذا URL اول (B) بهترین نوع می‌باشد.

عکس های خود را بهینه سازی کنید

این مورد می تواند کمی خسته کننده باشد، اما سعی کنید تا تصاویر را به درستی نام‌گذاری کنید. گوگل عنوان می‌کند که نام فایل عکس تاثیر به سزایی روی جستجو دارد، مثلا “IMG00023.JPG“

لذا سعی کنید تا تمام برچسب‌های Alt خود را بهینه‌سازی کنید. نام گذاری مناسب می‌تواند به گوگل کمک کند تا موضوع عکس را بفهمد. در تصویر زیر نمونه‌ی یک لینک بد را مشاهده می‌کنید.

یکی از ویژگی های جالب سایت Ahrefs قسمت SERP تصاویر است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

مطمئن شوید محتوای شما به راحتی خوانده می‌شود

یکی از تاثیرگذارترین عناصر در صنعت سئو، چیدمان راحت محتواست. در محتوای خود از تگ‌های H1، H2 و H3 استفاده کنید و سعی کنید محتوا را به صورت سلسه‌وار ادامه دهید.

ابتدا H1، سپس H2 و سپس H3

در نمونه‌ی زیر یک مثال واضح را مشاهده می‌کنید.

H1 - به سو الات زیر پاسخ دهید:

       H2 - برنده‌ی مسابقات تنیس آزاد ویبلدون امسال چه کسی بود؟

              H3 - راجر فدرر

              H3 - رافائل نادال

       H2 – قهرمان لیگ برتر انگلستان در فصل 2006-2007 کدام تیم بود؟

              H3 - چلسی

              H3 – منچستر یونایتد

در ادامه نیز راهنمایی‌هایی برای حفظ آسان خوانده شدن محتوا آورده‌ام:

  • استفاده از قالب بندی مانند پاراگراف
  • از کلمات سخت استفاده نکنید، سعی کنید از واژگان آسان و صریح استفاده کنید.
  • از تصایر به اندازه کافی استفاده کنید.

بک لینک‌های با کیفیت و مرتبط بگیرید

بک لینکها از مهم‌ترین فاکتورهای سئو هستند.

بک لینک چیست؟ بک لینک، یک هایپرلینک از سایت دیگر است که به صفحه‌ی شما هدایت شده است. برای شناخت بهتر بک لینک می توانید این مقاله را مطالعه کنید.  

 

بهتر است از کجا شروع کنم؟

سئو یک ماراتن سریع است که هر لحظه اطلاعات جدیدی به آن افزوده می‌شود. امروز سئو باید به صورت یکپارچه به همراه بهینه‌سازی صفحات و موتورهای جستجو پیش برود تا بتواند نیازهای کاربران را به سمت خود هدایت کند.

برای تاثیرگذاری بیشتر سئو کارهایی را باید انجام دهید:

  1. محتوای خود را بروز نگه دارید.

  2. محتوای با کیفیت تولید کنید و حوزه کاری خود را هدف قرار دهید.

  3. فعالانه به سمت ساخت لینک بروید.

  4. نظارت پیوسته روی کلمات کلیدی داشته باشید.

  5. هر چند وقت یکبار محتوای خود را بهینه‌سازی کنید.

اینکه بتوانید همه چیز را کنترل کنید کمی سخت است، اما توصیه من این است که اینکار را انجام دهید. برای تولید محتوا حوزه ی کاری خود را انتخاب کنید که متناسب با تخصص شما باشد. تولید محتوای بی کیفیت نه تنها تاثیر روی بهبود رتبه ندارد بلکه میتواند باعث کاهش آن نیز شود.

سعی کنید بک لینکهای قوی و با کیفیت بدست آورید تا بتوانید اعتماد گوگل را به خود جلب کنید. بهتر است کار خود را همین الان شروع کنید تا همه چیز را طی تجربه‌ی کاری یاد بگیرید، از چیزهای کوچک شروع کنید و به مباحث بزرگتر برسید.





0 دیدگاه شما هم میتوانید دراین بحث شرکت کنید!
آخرین مقالات