رپورتاژ آگهی چیست؟ چگونه بهترین سایت برای رپورتاژ خبری را انتخاب کنیم؟

14
74
11:50 1398/6/8

رپورتاژ  چیست؟

تعریفی که در ویکی پدیا برای رپورتاژ آگهی آمده به این شرح است که، رپورتاژ آگهی(به انگلیسی: Advertorial) به شکلی از آگهی گفته می‌شود که در قالب گزارش ارائه شود. یعنی، مخاطبان رسانه‌ای تصور کنند که یک گزارش بی طرفه به آن‌ها ارائه می‌شود، در حالی که آنچه آن‌ها می‌بینند، می‌شنوند و می‌خوانند، در واقع تلاشی سازمان یافته برای تقویت جنبه‌های ذهنی یک محصول یا خدمت در ذهن آن‌ها است. اصطلاح رپورتاژ آگهی برای اولین بار در سال ۱۹۴۵ به ادبیات انتقادی رسانه‌ها اضافه شد. به دلیل اعتماد به مخاطبان به رسانه‌ها، رپورتاژ آگهی‌ها بسیار مؤثر است و به همین دلیل در کشورهای پیشرفته قوانین بسیار سختی علیه رپورتاژ آگهی‌ها تصویب شده و می‌شود. دیوان بین‌المللی تجارت در قانون آگهی‌های خود که در سال ۱۹۹۷ به تصویب رسانده خواهان مشخص کردن تبلیغات می‌شود تا مخاطبان قادر به تشخیص آن شوند.

در این مقاله قصد دارم به بررسی این موضوع بپردازیم که رپورتاژ آگهی چیست؟ چه تاثیری بر روی کسب و کار اینترنتی ما دارد؟ و در نهایت اینکه چگونه بهترین سایت‌ها را برای درج رپورتاژ خبری انتخاب کنیم؟ پس اگر شما هم به دنبال به دست آوردن اطلاعات در خصوص رپورتاژ آگهی هستید تا انتها با ما همراه باشید.

رپورتاژ آگهی چیست؟

اگر جزو کاربران باشید که در سایت‌های تکنولوژی و محتوایی وقت خود را می‌گذرانند حتما با برخی مطالب که با برچسب رپورتاژ آگهی مشخص شده‌اند برخورد داشتید. این نوع مطالب برای معرفی کسب و کارها و سایت‌های دیگر در سایت درج می‌شوند که عموما دارای لینک بوده و در جهت افزایش رتبه سایت و بهینه سازی سئو انجام می‌گیرند.

محتوای رپورتاژ خبری به این صورت است که درست مانند سایر مطالب سایت به صورت بی طرفانه به معرفی کسب و کار و خدماتی که ارائه می‌شود خواهد شد. در نتیجه کاربران با مطالعه این نوع محتوا در سایت‌های معتبر جذب آن شده و به کسب و کار مورد نظر اعتماد بیشتری پیدا می کنند تا از خدمات آنها استفاده کنند.

اما متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد این هستیم که رول تولید محتوا برای رپورتاژ آگهی دچار تغییراتی شده و زیاد روی تبلغاتی بودن آن تمرکز شده است. در نتیجه نه تنها کاربران به آن اعتماد ندارند، بلکه از سایتی که آن محتوا را درج کرده نیز نا امید شده و دیگر کمتر به محتوای چنین سایت‌هایی اعتماد می‌کنند. به همین دلیل یکی از نکات مهم در نوشتن رپورتاژ آگهی رعایت حد اعتدال است. محتوای رپورتاژ بهتر است طوری باشد که در آن اطلاعات مفیدی را به کاربر ارائه داده و در انتها هم یک نتیجه گیری کلی داشته و خدمات کسب و کار خود را معرفی کنید.

چند نوع رپورتاژ آگهی داریم؟

رپورتاژ آگهی همانطور که در ابتدا بر اساس تعریف ویکی‌پدیا گفته شد از ابتدا توسط رسانه‌های تلویزیونی و رادیو وارد کار شد. در نتیجه اولین نوع این رپورتاژ به رسانه‌های تلویزیونی ارتباط دارد. در ایران نیز انواع مختلفی از این نوع رپورتاژ در قالب مسابقات تلویزیونی و قرعه کشی برگزار می‌شود که از نمونه‌های آنها می‌توان به برنامه‌هایی مثل عصر جدید اشاره کرد که شرکتی مثل به‌پرداخت ملت اسپانسری این برنامه را بر عهده گرفته و به صورت ریز خدمات این شرکت در قسمت‌های مختلف برنامه معرفی می‌گردد.

نوع دیگر رپورتاژ که امروزه حسابی طرفدار پیدا کرده و بیشتر رپورتاژ آگهی را به این روش می‌شناسیم مربوط به فضای سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی است. امروزه در فضای اینترنت مشاهده می‌کنیم به که یک مقاله در قالب یک پست عادی به یک سایت اضافه می‌شود که در حالت عادی یک مطلب معمولی یا خبری است اما در اصل یک متن کاملا تبلیغاتی است که به صورت سازمان یافته و با اهداف تبلیغ یک محصول یا یک سایت است که شامل چندین لینک به سمت وب سایت تبلیغ‌کننده است، هم‌اکنون سایت‌ها و شرکت‌هایی هستند که در قبال ثبت رپورتاژ آگهی مبالغی نیز از شرکت تبلیغ‌کننده دریافت می‌کنند.

چگونه رپورتاژ آگهی منتشر کنیم؟

برای انتشار یک رپورتاژ آگهی خوب و دریافت بیشترین تاثیر هم از نظر سئو و هم از این نظر که کاربران به برند شما اعتماد داشته باشند لازم است که دو اصل را در نظر بگیرید. اصل اول مربوط به نوشتن محتوای مناسب است. و اصل دوم هم به انتخاب درست سایتی است که قرار است محتوا را در آن منتشر کنید.

پیش از هر چیزی ابتدا باید محتوای رپورتاژ خود را آماده کنید. از آنجایی که اگر محتوای رپورتاژ را خودتان بنویسید زیاد دست بالا خواهید گرفت که حسابی به معرفی کسب و کارتان بنویسید این نوع محتوا جالب نبوده و کاربران با خواندنش بیشتر از کسب و کار شما با ذهنیتی بدون اعتماد یاد خواهند کرد.

پس بهتر است که از آژانس‌های تولید محتوا برای نوشتن متن رپورتاژ آگهی استفاده کنید. در کشورهای خارجی مفهوم رپورتاژ آگهی به صورت reveiw یا همان نقد و بررسی شناخته شده است. یعنی یک سایت به نقد و بررسی خدمات یک کسب و کار پرداخته و در قبال معرفی که انجام می‌دهد هزینه‌ای را دریافت خواهد کرد. پس شما هم باید به جنبه نقد و بررسی به کسب و کارتان نگاهی داشته باشید.

نوشتن رپورتاژ آگهی توسط فردی دیگر همین مزیت را خواهد داشت که به صورت یک نقد و بررسی کسب و کار شما را معرفی کند. در نوشتن رپورتاژ آگهی سعی خواهد کرد که ابتدا حدود 70 درصد از محتوا را به ارائه اطلاعات مفید در زمینه مورد نظر بپردازد و در نهایت نیز به معرفی کسب و کار شما در قالب یک نتیجه گیری کلی بپردازد تا از خدمات و محصولات شما استفاده کنند.

پس از تکمیل شدن محتوا وارد فاز دوم شده و اینجاست که باید یک سایت مناسب برای انتشار رپورتاژ آگهی انتخاب کنید. البته که این مرحله باید پیش از نوشتن محتوا بررسی شده باشد. هر چه محتوای سایت مورد نظر به مطالب و خدمات سایت شما نزدیک‌تر باشد یا اینکه دو سایت مکمل هم باشند بهترین تاثیر را خواهد داشت. به عنوان مثال اگر یک سایت در زمانه خدمات میزبانی وب و فروش هاست باشد، برای درج رپورتاژ آگهی بهتر است در سایت‌هایی که مربوط به طراحی سایت و آموزش برنامه نویسی هستند اقدام به درج رپورتاژ آگهی کند. چرا که این سایت‌ها بهترین بستر برای جذب مشتری بوده و چون موضوع و محوریت هر دو سایت یکی است از نظر موتور جستجو هم بیشترین تاثیر را روی سئو سایت خواهد گذاشت.

تاثیر رپورتاژ آگهی بر سئو سایت از نظر گوگل

تاثیر رپورتاژ آگهی بر سئو سایت از نظر گوگل

تعداد و کیفیت بک لینک‌های سایت از فاکتورهای اصلی گوگل برای رتبه بندی سایت‌ها است. بک لینک، به لینک‌هایی که شما از سایت‌های دیگر دریافت می‌کنید و مخاطبان از طریق آن وارد سایت شما می‌شوند را می‌گویند. پس لینکی که از سایت شما در سایت دیگر درج شده به معنی تاییدیه و پیشنهاد این سایت به گوگل است که سایت مناسبی است.

با کلیک کاربران و هدایت شدن آنها به سایت شما، اعتبار سایت شما در نزد گوگل بالا می رود، ضمن این که اگر شما از سایت‌های خوب بک لینک نگیرید، می‌تواند روی اعتبار و رتبه شما تاثیر منفی بگذارد. در واقع بک لینک‌های قوی باعث ارتقای رتبه سایت و بک لینک‌های ضعیف باعث تاثیر منفی روی آن خواهد شد.

جایگاه بک لینک اهمیت زیادی دارد؛ بک لینک‌هایی که در فوتر، هدر و جایگاه‌های تبلیغاتی سایت‌ها هستند در مقایسه با بک لینکی که در داخل خود نوشته به سایت‌ها داده شده است، اعتبار ناچیزی دارند. به همین دلیل گوگل نیز به این بک لینک‌ها که از داخل نوشته داده شده باشند اعتبار بیشتری خواهد داد.

از طرفی دیگر چون شما لینک را از سایت‌هایی با رتبه بالا دریافت می‌کنید تاثیر بیشتری روی کیفیت لینک‌ها می‌گذارند. یک دلیل دیگر هم که باعث می‌شود گوگل به محتوای رپورتاژ خبری اهمیت بیشتری بدهد دائمی بودن این لینک‌ها است. خاصیت رپورتاژ به این صورت است که به صورت دائمی باقی می‌ماند؛ اما سایت‌هایی که از لینک‌های هدر، فوتر و جایگاه‌های تبلیغاتی لینک می‌دهند به صورت محدود بوده و تا زمانی که هزینه آن را پرداخت کنید لینک فعال خواهد بود. راستی فراموش نکنید که شما هزینه رپورتاژ را به صورت یک بار پرداخت می‌کنید و نیازی به تمدید یا پرداخت هزینه بیشتر ندارید.

پس تکلیف جریمه کردن گوگل برای خرید لینک چه می‌شود؟

از آنجایی که هنوز راهی برای تشخیص دقیق لینک پولی در قالب رپورتاژ آگهی و لینک طبیعی وجود ندارد و گوگل در سال 2013 یکی از سایت‌هایی که با یک کمپین تبلیغاتی رپورتاژی حسابی نتایج را دستکاری کرده بود برخورد کرد؛ در نتیجه در خصوص استفاده از رپورتاژ دو شرط را گذاشته است.

این شروط در ویدئویی توسط مت کاتس ارائه شده که گفته می‌شود:

  1. لینک‌هایی که در قالب رپورتاژ داده می‌شوند باید Nofollow باشند. دلیل این کار به گمراه نکردن نتایج جستجو برمی‌گردد.
  2. دلیل دوم هم این است که مشخص شده باشد که این محتوا تبلیغاتی بوده و باعث گمراه کردن کاربران نشود.

اگر این دو اصل در استفاده از کمپین‌های رپورتاژ آگهی رعایت شوند، مشکلی هم از نظر خرید لینک و جریمه شدن توسط گوگل وجود نخواهد داشت.

چگونه بهترین سایت را برای رپورتاژ انتخاب کنیم؟

همان طور که در بالا اشاره کردیم بهتر است که حتما از سایتی که مکمل و در حیطه کاری سایت شما باشد رپورتاژ درج کنید. این کار چون دو سایت به هم مرتبط هستند باعث تاثیر مثبت بر روی هر دو سایت را به دنبال خواهد داشت. مسئله بعدی به طبیعی بودن ساختار لینک‌ها برمی‌گردد که حتما سعی کنید نهایتا تا 5 لینک در رپورتاژ درج کنید و صفحاتی که برایتان مهم است را لینک کنید.

در خصوص لینک دادن همچنین پیشنهاد می‌کنم که سعی کنید 3 مورد از لینک‌ها به صورت فالو و دو لینک دیگر به صورت نوفالو باشد که کل ارزش صفحه را معطوف به تعداد زیادی صفحه نکنید. لینک دادن به صفحه اصلی به صورت فالو، صفحه هدف محصول مورد نظر و یک صفحه هم برای دسته‌بندی می‌تواند انتخاب خوبی باشد. سایر صفحات هم به صورت نوفالو درج کنید تا صرفا لینک شده باشند.

در هنگام درج رپورتاژ خبری باید دقت کنید که این کار را به صورت کمپین و بیش از حد نباید تکرار کنید. می‌توانید هر دو ماه یک بار در یکی از سایت‌هایی که بازدید و رتبه بالا دارد رپورتاژ درج کرده و از آنها لینک بگیرید.

معمولا در سایت‌ها بیشتر از 3 لینک درج نمی‌شود که همین مقدار هم کافی است. در هنگام درج رپورتاژ باید دقت کنید که آگهی شما برای همیشه در سایت باقی خواهد ماند. برخی تصور اشتباهی از این آگهی داشته و بعد از مدتی آن را حذف می‌کنند که این کار به ضرر شما خواهد بود. لذا باید از این قضیه مطمئن شوید. جدا از این شما هزینه رپورتاژ را قرار است یک بار برای همیشه پرداخت کنید و سایت مورد نظر موظف است تا برای همیشه آن را حفظ و در حالت انتشار باقی بگذارد؛ بنابراین اگر هزینه اضافی از شما درخواست شد نباید آن را پرداخت کنید و اعلام کنید که در رپورتاژ آگهی تمدید آگهی برای مدت زمان بیشتر وجود ندارد.

امیدواریم که این محتوا هم برای شما مناسب بوده و به کمک آن توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در خصوص انتخاب بهترین سایت رپورتاژ آگهی و نحوه تولید متن محتوای مناسب رپورتاژ در اختیارتان قرار دهیم. در صورتی که سوالی در این خصوص دارید می‌توانید از بخش نظرات برای ما ارسال کنید تا کارشناسان ما پاسخگوی آن باشند.





0 دیدگاه شما هم میتوانید دراین بحث شرکت کنید!
آخرین مقالات