برندینگ چیست؟ و چه تفاوتی با برندسازی دارد؟

14
74
15:10 1398/10/21

برندینگ چیست

طبق تعریفی که در ویکی پدیا برای برند آورده شده، مارک (به فرانسوی: marque) یا برند (به انگلیسی: brand) یک نام، عبارت، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که مشخص‌کنندهٔ خدمات یا فروشندهٔ محصولی خاص باشد که به وسیلهٔ آن از دیگر محصولات و خدمات مشابه متمایز می‌گردد. عنوان قانونی برای برند، نشان تجاری است.

اما این تعریف بیشتر برای محصولات فیزیکی است و از آنجایی که منظور ما در این مقاله برندسازی اینترنتی است تفاوت زیادی با هم دارند. بر همین اساس برندسازی یا برندینگ در اینترنت نیز به شاخه‌ای جدا تقسیم می‌شود که در ویکی پدیا نیز به این شکل توصیف شده است.

برندسازی اینترنتی یعنی بهره‌برداری تخصصی از بستر اینترنت در راستای برندسازی. بر خلاف تصور عموم، برندسازی اینترنتی علم بهره‌برداری از موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی نیست، چرا که اینها صرفاً ابزار هستند. برندسازی اینترنتی (که از آن به عنوان برندسازی آنلاین نیز یاد می‌شود) یکی از تکنیک‌های مدیریت برند است که از صفحات وب گسترده به عنوان رسانه‌ای به منظور قرار دادن برند در بازار آنلاین استفاده می‌کند. طراحی و بهینه‌سازی وب سایت، رسانه اجتماعی، وبلاگ‌ها، انتشار رسانه‌های چاپی به صورت آنلاین و بازاریابی ویدئویی همگی روش‌هایی هستند که در رابطه با اهداف برندسازی آنلاین به کار گرفته می‌شوند. با مدیاتک همراه باشید تا شما را با برندینگ و استراتژی‌های آن آشنا کنیم.

 

روش‌های برندینگ در سال‌های اخیر

برندینگ تا از دیروز با به امروز به روش‌های گوناگون انجام شده و می‌شود. برخی از این روش‌ها که توسط اساتید این حوزه ارائه شده به شرح زیر هستند.

  • برندسازی مشارکتی: همکاری و مشارکت با برندی دیگر جهت دست­یابی به اهداف بازاریابی
  • برندسازی دیجیتال: راه اندازی وب سایت، بازاریابی شبکه اجتماعی، بهینه سازی موتور جستجو و استفاده کردن از دنیای اینترنت برای ساخت هرچه بهتر برند
  • برندسازی کشوری: تلاش برای جذب توریست و توسعه کسب و کار
  • برندسازی شخصی: ایجاد اعتبار و شهرت برای هر شخص به صورت فردی
  • برندسازی علّی: برندتان را با یک نیت خیرخواهانه همسو کنید؛ یا مسئولیت اجتماعی شرکت

 

چرب برندسازی مهم است

چرا برندینگ یا برندسازی اینترنتی مهم است؟

با توجه به اینکه در تولید محصولات فیزیکی شرکت‌های زیادی فعالیت داشته و محصولات خود را با برندهای مختلف عرضه می‌کنند افراد بر اساس کیفیت و شرایطی که دارد شیفته این برند می‌شوند. به عنوان نمونه شرکت هوآوی را در نظر بگیرید که در زمینه تولید گوشی به این شکل عمل کرده است.

این شرکت در کنار گوشی‌هایی با برند هوآوی یک سری گوشی دیگر نیز تولید کرده که بیشتر به صورت اقتصادی هستند؛ اما این بار نه با نام هواوی، بلکه از نام آنر یا honor استفاده کرده است.

این گونه استفاده‌ها اهداف زیادی را دنبال می‌کنند تا افراد خاصی را به برند خود جذب کنند. در برند سازی اینترنتی نیز روش‌های گوناگونی وجود دارد تا از طریق آن بتوان برند سازی کرد. در ادامه به معرفی برخی از روش‌های برندسازی می‌پردازیم.

 

ویژگی‌های یک برند خوب چیست؟

  1. باید در مورد محصول حرفی برای گفتن داشته باشید؛ هدف محصول، کیفیت، فایده، کاربرد و…
  2. ساده، کوتاه، تلفظ و بخاطر سپاری آن کاملاً آسان باشد.
  3. تبلیغ و شناسایی آن به راحتی انجام گیرد.
  4. تهاجمی نباشد.
  5. دارای ماهیت دائمی باشد.
  6. واضح و جذاب باشد‌.
  7. آوای دلپذیری داشته باشد.
  8. اصل باشد.
  9. تصویر خوبی خلق کند.

 

مزایای برندینگ

مزایای داشتن برند خوب

حال با توجه به ویژگی‌هایی که در برند خود پیاده سازی کردید، یک برند خوب هم مزایای زیر را برای شما به دنبال خواهد داشت.

  1. فروش مکرر، مکرر و مکرر
  2. کاهش مقایسه قیمت‌ها
  3. تسهیل در امر معرفی محصولات جدید
  4. افزایش بازار با ایجاد تقاضا
  5. کمک به کاهش هزینه تبلیغ
  6. تمایز محصول از شرکت‌های رقیب
  7. افزایش فروش و ایجاد تقاضای ضروری
  8. ایجاد شهرت برای شرکت

 

روش‌ها و تکنیک‌های برندسازی

بعضی بر این باورند که هدف از برندسازی ایجاد شرایطی است که در آن تمامی افرادی که از محصولات و خدمات یک برند استفاده می‌کنند، قدرت شناخت یک برند را داشته باشند. اما برخی دیگر یکپارچگی برندسازی آنلاین با تجربه نهایی که یک برند روی مشتریان در رابطه با یک شرکت، محصول یا دیگر موارد مرتبط با برند برجا می‌گذارد، توجه دارند.

کارهایی با هدف تمرکز بر ظاهر یک وب‌سایت، عملکرد آن و پیام شرکت به منظور ارائه یک تجربه مثبت به بازدیدکنندگان همگی قسمتی از برندسازی آنلاین به‌شمار می‌روند. توسعه وب سایت برای برندسازی آنلاین همچنین شامل استفاده از وبلاگ برای تولید محتوا نیز اهمیت دارد تا خوانندگان موضوعات مرتبط را یافته و بر اساس ارزش آفرینی که روی محتوا دارید به برند شما علاقه‌مند شوند. از دیگر روش‌های برندسازی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

طراحی لوگو

1. از طراحی لوگو شروع کنید

اولین چیزی که با شنیدن کلمه برند به ذهن شما می‌رسد چیست؟ درست است، لوگو تجاری یک شرکت!

تقریباً بیش از 80 درصد افراد همین تصور را با برند دارند که تا نام یک برند بیاید یاد لوگوی آن خواهند افتاد. مگر اینکه تجربه بد یا بسیاری عالی با آن برند داشته باشند که اینطور نباشد. اولین قدم برای داشتن برند خوب نیز همین مسئله است.

در طراحی لوگو باید به تمام چیزها مثل رنگ، شکل لوگو و روانشناسی که در پشت لوگو قرار دارد توجه کنید تا اگر حتی کسی که با خدمات شما آشنایی ندارد به کمک لوگو حدس بزند شما چه نوع فعالیتی دارید.

این لوگو است که ظاهر برند شما را نمایش می‌دهد و قرار است که در سایت، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل‌های ارسالی و حتی نمایشگاه‌هایی که در آن حضور دارید از ان استفاده کنید. افراد به کمک این لوگو برند شما را خواهند شناخت. پس به خوبی روی آن تمرکز کنید.

 

بهینه سازی سایت

2. روی بهینه‌سازی سایت تمرکز کنید

منظور از بهینه‌سازی سایت در اینجا مربوط به ساختار سایت است تا در جای جای آن به برند شما اشاره شده باشد. کاربرانی که به کمک محتوای تولید شده از طریق موتورهای جستجو وارد سایت شما می‌شوند، تقریبا همان صفحه را مشاهده کرده و دیگر به سراغ صفحه خاصی نخواهند رفت مگر اینکه موضوعی انها را جذب کند.

بنابراین باید در جای جای سایت نام برند، لوگو برند و هر چیزی که معرف برند شما خواهد بود را قرار دهید تا اگر در زمانی دیگر کاربر در جستجوی نتایج به نام برند شما برخورد کرد بر اساس تجربه خوبی که سری قبل داشته باز هم وارد سایت شما شود.

 

3. به شبکه‌های اجتماعی توجه کنید

با رشد چشمگیر و فزاینده‌ای که شبکه‌های اجتماعی به خود گرفته‌اند یکی از بهترین بسترها برای برندینگ و برندسازی کسب و کارها فراهم شده است. بنابراین حضور فعال و مداوم برند شما در شبکه‌های اجتماعی از مهم‌ترین نکات در معرفی برند خواهد بود؛ شبکه‌های اجتماعی نه تنها جهت جذب بازدید کننده و مشتریان هرچه بیشتر به شما کمک می‌کنند، بلکه اعتباری در برندسازی اینترنتی شما نیز به حساب خواهد آمد که با استفاده از آن افراد با سایر مشتریان شما در ارتباط خواهند بود که مزایای بسیار بیشتری دارد.

استفاده از شبکه‌های نمایش محتوایی و نمایش (به منظور نمایش تبلیغات) یکی از روش‌های یکپارچگی یک برند با رسانه اجتماعی به‌شمار می‌روند. از تکنیک‌هایی نظیر دوباره پیام‌دهی، هدف قرار دادن رفتار بازدیدکننده و هدف قراردادن طبق محتوای سایت، به عنوان روشی برای قراردادن یک برند در جلوی مخاطب هدف استفاده می‌شود. برندسازی از طریق رسانه اجتماعی شامل به اشتراک‌گذاری دانش در رابطه با یک برند و تعامل دایم با مشتریان می‌شود. استفاده از سایت‌هایی نظیر توییتر، فیسبوک، لینکدین و یوتیوب شکل متداول و محبوبی از برندسازی آنلاین از طریق رسانه اجتماعی محسوب می‌شود.

 

وبلاگ

4. وبلاگ خود را جدی بگیرید

در برندسازی باید قانون هشتاد-بیست را جدی بگیرید. یکی از راه‌های پیاده سازی این قانون استفاده از وبلاگ و محتوای آموزشی است تا نیاز کاربران را به رایگان برطرف کنید. به عنوان نمونه ما در مدیاتک روی این موضوع حساب ویژه باز کرده‌ایم و تمام تلاشمان این است تا محتوای خلاقانه رایگان در اختیارتان قرار دهیم.

محتواهای ما کاملاً مرتبط با حوزه کاریمان یعنی سئو، طراحی سایت، تولید محتوا و مدیریت شبکه‌های اجتماعی است که همگی با کسب و کار اینترنتی در ارتباط هستند. حال فرض کنید کاربری با جستجوی برندسازی وارد همین مقاله که در حال مطالعه آن هستید می‌شود. به نظرتان چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

در بیشتر موارد کاربران به وبلاگ یک کسب و کار علاقه مند شده  تمامی مطالب آن را دنبال می‌کنند. طبق آخرین بررسی‌های جهانی صورت گرفته تا 60 درصد از این افراد در آینده به مشتری شما تبدیل خواهند شد. اما به شرط اینکه ارزش آفرینی که با تولید محتوای رایگان در اختیار آنها قرار داده‌اید، بالا بوده و به اصطلاح همان 80 درصد را شامل شود. در این صورت 20 درصد باقی مانده به تجارت الکترونیک شما بر می‌گردد که با گذشت زمان و بالا رفتن تعداد مشتریان این شرایط از نظر مالی برعکس خواهد شد و شاهد سود 80 درصدی خواهید بود.

تولید محتوای با کیفیت یکی از استراتژی‌های برتر برای رشد و ارتقا وب‌سایت در رتبه‌بندی موتورهای جستجو است. قبلا در مقاله‌ی " تولید محتوا چیست؟ مزایای بازاریابی محتوا برای رشد کسب و کار " به صورت مفصل در این رابطه و تاثیر آن بر رشد کسب و کار صحبت کرده‌ایم.

 

سئو

5. روی سئو سایت تمرکز کنید

تا زمانی که برند خود را از طریق کانال‌های مختلف معرفی نکنید، خبری هم از برند سازی موفق نخواهد بود. یکی از بهترین راه‌های معرفی استفاده از دیجیتال مارکتینگ است که شامل گروه سئو می‌شود. موتورهای جستجو ابزاری کاملاً رایگان هستند که اگر به خوبی با آنها آشنا باشید، می‌توانید از آنها برای برند سازی استفاده کنید.

در روش قبلی به تولید محتوا اشاره کردیم. شما محتوایی که در وبلاگ خود تولید می‌کنید در نتایج جستجو نام برند را نمایش خواهید داد. به عنوان نمونه برای همین محتوای فعلی ما از نام «برندینگ یا برندسازی چیست؟ - مدیاتک» استفاده کرده‌ایم. در نتیجه در تمامی مطالب ما نام مدیاتک قرار دارد که رفته رفته و با بهبود سئو سایت تعداد مشاهده نام این برند بیشتر شده و با یک برنامه درست در طول زمان اثر خود را در شناساندن نام این برند خواهد داشت.

 

ایمیل مارکتینگ

6. به ایمیل و ایمیل مارکتینگ توجه کنید

این روش را باید از دو جهت بررسی کرد. اولاً اینکه حتما از ایمیل رسمی سایت خود که شامل info می‌باشد برای ارتباط با کاربران و مشتریان خود استفاده کنید. ثانیاً روی ایمیل مارکتینگ توجه داشته باشید.

ایمیل مارکتینگ یا خبرنامه جزو تنهاترین ابزارهای اینترنتی است که از پیدایش اینترنت تا کنون کاربرد داشته است. این ابزار نه تنها کاربرد خود را از دست نداده بلکه هر روز بیشتر از قبل هم مورد توجه قرار گرفته است. چرا که برخی معتقد هستند با آمدن شبکه‌های اجتماعی توجه به ایمیل کمتر شده، در صورتی که با وضعیت فعلی که در استفاده از آن وجود دارد اصلا اینطور نیست.

از ایمیل مارکتینگ می‌توانید برای اعتماد سازی بین خود و کاربران‌تان استفاده کنید که به شما کمک می‌کند، به بهترین شکل ممکن با مشتریان خود در ارتباط باشید. اما باید با اصول آن آشنا بوده و به درستی از آن استفاده کنید.

اگر تمایل دارید تا هرچه بیشتر درباره‌ی ایمیل مارکتینگ بدانید، بهتر است مقاله‌ی " ایمیل مارکتینگ چیست و چرا در کسب و کارمان به آن نیاز داریم؟ " را مورد مطالعه قرار دهید.

 

تبلیغات در اینترنت

7. تبلیغات در اینترنت

تبلیغات اینترنتی این روزها به یکی از روش‌های جدید برای برندسازی و افزایش جذب مشتری تبدیل شده‌اند. اینترنت ابزاری است که همه روزه به تعداد کاربران آن اضافه شده و در نتیجه می‌تواند یکی از بهترین ابزارهایی باشد که از آن در جهت برندسازی جهانی استفاده نمود.

قرار گرفتن بر روی شاهراه اقتصادی گوگل که دارای بهترین و بیشترین قدرت جهت معرفی محصول و مشخصات است به بزرگترین مزیت برند سازی از طریق اینترنت تبدیل شده است.

امیدواریم که این مقاله هم برای شما کاربردی بوده باشد و به کمک آن با برندینگ و برندسازی آشنا شده و روش‌هایی که برای بهبود برند وجود دارد را فرا گرفته باشید. در صورتی که تجربه استفاده از هر یک از روش‌های برند سازی را دارید یا هر گونه تجربه‌ای در برندسازی داشته‌اید از بخش نظرات برای ما ارسال کنید.





0 دیدگاه شما هم میتوانید دراین بحث شرکت کنید!
آخرین مقالات