تولید محتوا چیست؟ مزایای بازاریابی محتوا برای رشد کسب و کار

14
74
09:36 1398/8/10

تولید محتوا چیست

حتماً شما هم این جمله معروف از بیل گیتس را شنیده‌اید که گفته است: «محتوا پادشاه است.»

اما به نظر شما چرا باید محتوا را به عنوان پادشاه در کسب و کارهای اینترنتی در نظر بگیریم؟ این جمله زمانی گفته شد که گوگل هنوز به شکل امروزی وجود نداشت و اگر هم وجود داشت دفتر آن همان انباری کوچک معروفش بود که همه از آن مطلع هستیم. در بازار کسب و کار اینترنتی امروزی هنوز هم با گذشت بیش از 1.5 دهه که این جمله گفته شده است، هنوز هم همه به آن معتقد هستند. اما امروزه موضوع کمی پیچیده‌تر شده و به دلیل رقابت بالایی که در حوزه تولید محتوا وجود دارد، اهمیت توزیع محتوا نیز به همان شکل است.

در این مقاله قصد دارم به بررسی این موضوع بپردازم که اصلاً تولید محتوا چیست؟ انواع محتوا به چند دسته تقسیم‌بندی شده و در نهایت اینکه چطور می‌شود که بازاریابی محتوایی به رشد کسب و کار ما کمک می‌کند؟ با یافتن پاسخ پرسش‌های ذکر شده کار نهایی هم فرآیند توزیع محتوا خواهد بود.

 

تولید محتوا چیست

تولید محتوا چیست؟

تا چند دهه قبل کار موتورهای جستجو صرفا این بود که محتوای منتشر شده در صفحات وب را بررسی کرده و بر اساس معیارهایی نادرست آنها را رتبه بندی کنند. شما به دنبال کلمه خاصی جستجو می‌کردید تا به یک پاسخی برسید؛ اما چیزی که به شما نمایش میداد نه تنها پاسخ شما نبود، بلکه اصلاً ربطی هم به موضوع نداشت. همین موضوعات باعث شده بود تا اهمیت تولید محتوا در آن روزها زیاد نباشد. صرفا با تکرار کردن کلمات کلیدی و استفاده از روش‌های دیگر میشد موتورهای جستجو را دور زده و سایتی با رتبه بالا در دست داشت. رفته رفته این فرآیند تغییر یافت تا اینکه امروزه شاهد نقطه عطف آن هستیم. محتوا یا content شامل یک فایل در قالب نوشته، فایل ویدئویی، فایل صوتی، اینفوگرافیک یا حتی یک تصویر با فرمت ساده jpg می‌تواند باشد که در این فایل اطلاعاتی در یک زمینه وجود دارد.

به عنوان مثال اگر شما به دنبال طراحی سایت باشید و هیچ پیش زمینه‌ای در این خصوص نداشته باشید، دست به جستجو زده و به دنبال کلماتی مثل آموزش ساخت سایت شروع به جستجو کردن می‌کنید. با انواع مختلفی از محتوا روبه‌رو می‌شوید که هر یک روش خاصی را به شما توضیح داده‌اند و به کمک آن می‌توانید با فرآیند ساخت سایت آشنا شوید.

به کسی که چنین محتوایی را ساخته است تولیدکننده یا خالق محتوا می‌گویند. کاری که یک تولیدکننده محتوا انجام می‌دهد این است که به بهترین شکل ممکن و با استفاده از انواع فرمت محتوایی اطلاعات را در اختیار خواننده قرار دهد. در اینجا نباید از کپی‌رایتینگ غافل شد، کپی‌رایتینگ امروزه جایگاه ویژه‌ای در تولید محتوا دارد به گونه‌ای که تولید محتوا بدون در نظر گرفتن کپی‌رایتینگ ناقص است. در مقاله‌ی " کپی‌رایتینگ چیست و چه اهمیتی در مدیریت کسب‌وکارها دارد؟ " به این موضوع بسیار مهم پرداخته‌ایم.

 

انواع روش‌های تولید محتوا

همانطور که اشاره شد تولید محتوا می‌تواند در قالب هر نوع فایلی ارائه شود. در صفحات وب که عموما از محتوای متنی استفاده می‌شود ما این محتوا را در قالب یک سند html توسط مرورگر مشاهده می‌کنیم. این صفحه html طوری است که انواع محتوا درون آن قرار دارد. اما زمانی که شما از یک کتاب استفاده می‌کنید یا به یک فایل صوتی گوش می‌کنید در این حالت می‌توان با فرمت خود محتوا از آن استفاده کرد.

به صورت کلی انواع محتوا را می‌توانیم در گروه‌های زیر دسته‌بندی کنیم.

 

محتوای متنی

  • محتوای متنی: این نوع محتوا درست مشابه همین چیزی است که شما اکنون در حال مطالعه آن هستید. قطاری از کلمات که دست به دست هم داده‌اند تا به شما توضیح دهند تولید محتوا چیست و چطور با استفاده از آن به بازاریابی محتوایی کسب و کارمان کمک کنیم. این نوع محتوا به صورت دیداری است.

 

محتوای صوتی

  • محتوای صوتی: این نوع محتوا در قالب فایل‌های شنیداری و با فرمت‌های صوتی مثل mp3 یا mp4 در دسترس است که بیشتر آن را با نام پادکست می‌شناسیم. در این نوع محتوا گوینده اطلاعات را ضبط کرده و شما با گوش دادن به آن اطلاعات موجود در محتوا را دریافت می‌کنید. این نوع محتوا به صورت شنیداری است.

 

محتوای تصویری

  • محتوای تصویری: در این نوع محتوا، اطلاعات در قالب تصاویر png یا jpg در دسترس هستند. قابلیت استفاده از طرح‌های گرافیکی و خلاقانه و همچنین حجم کمتر این محتوا باعث می‌شود تا ارتباط خوبی را با آن برقرار کرد. جدایی از این مسئله محتوای تصویری به شکلی است که سرعت خواندن و برداشت اطلاعات در آن نسبت به سایر انواع محتوا سریعتر است. این نوع محتوا به صورت دیداری است.

 

محتوای ویدویی

  • محتوای ویدئویی: در این نوع محتوا اطلاعات در قالب یک فایل ویدیویی با فرمت‌هایی مثل mp4 یا mkv در دسترس هستند. این نوع محتوا به صورت بصری و شنیداری است که به صورت همزمان می‌توان به اطلاعات آن دست یافت. محتوای ویدئویی این روزها به لطف افزایش سرعت اینترنت و همچنین وجود سایت‌های اشتراک ویدئو نظیر یوتوب به پرطرفدارترین نوع محتوا تبدیل شده است.

 

محتوای ترکیبی

  • محتوای ترکیبی: در این نوع محتوا هم سعی شده تا به صورت ترکیبی از موارد بالا استفاده شود. از این نوع محتوا برای اینکه به صورت یکجا در دسترس باشد در صفحات وب استفاده می‌شود. اما در حالتی که به صورت فایل ارائه شده باشند می‌توان به فایل‌های اسنادی همچون pdf اشاره کرد که محتوای متنی و تصویری در آنها به صورت یکجا وجود دارد.

اگر به موارد ذکر شده دقت کنید می‌بینید که همه نوع محتوا از طریق دیداری و شنیداری قابل دسترس هستند و ما از این طریق می‌توانیم اطلاعات آنها را دریافت کنیم.

 

چرا باید از تولید محتوا استفاده کنیم؟

با توجه به اینکه در عصر دیجیتال قرار داریم و کارخانه‌ای عظیم از اطلاعات به شکل‌های گوناگون در دسترس هستند، افراد برای دست یابی به این اطلاعات از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. این اطلاعات می‌تواند از یک آموزش بسیار ساده شروع شده یا اینکه به صورت تخصصی در دسترس باشد.

در هر صورت این نیاز کسب و کار شما است که بتوانید از طریق تولید اطلاعات چه به صورت رایگان و چه به صورت تجاری خودتان را به مخاطبانتان معرفی کنید. به همان مثال طراحی سایت توجه کنید.

مدیاتک یکی از آژانس‌های فعال در زمینه طراحی سایت، سئو و ارائه انواع خدمات مرتبط با کسب و کارهای آنلاین است. چنین سایتی عموماً به دنبال این خواهد بود تا افرادی که به دنبال ورود به کسب و کار اینترنتی هستند و نیاز به سایت دارند را شناسایی و خدمات خود را به آن معرفی نماید.

اما آیا ما می‌توانیم از تک تک افراد پرس و جو کنیم تا ببینیم به چه چیزی نیاز دارند و سپس نیاز آنها را برطرف کنیم؟ قطعاً پاسخ منفی است.

 

کلید موفقیت در تولید محتوا

یک راهکار ساده‌تر، کلید موفقیت است

راهکار بسیار ساده این است که ما مخاطبان خود را بشناسیم. مخاطبان ما عموماً کسانی هستند که قصد ورود به حوزه کسب و کار آنلاین را دارند. بنابراین شروع به تحقیق کرده و بررسی می‌کنیم که برای این ورود افتخار آفرین باید چه مراحلی را طی کرد. پس خود را جای مشتری قرار داده و به تمام سوالاتی که در ذهن وی ایجاد خواهد شد می‌پردازیم.

لیستی از کلمات که مشتری جستجو می‌کند را تهیه می‌کنیم. آمار و ارقام آنها را بررسی کرده و در نهایت یک لیست جامع تهیه می‌کنیم تا از آن محتوا تولید کنیم. به این کار در حوزه تخصصی تولید محتوا، استراتژی محتوا می‌گویند. گنجاندن کلمات کلیدی که کاربران در جستجوی آن‌ها هستند می‌تواند کمک شایانی به افزایش ترافیک وب‌سایت شما کند، اما پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب خود نیازمند تخصص و استراتژی خاصی است که در مقاله‌ی " چه کلمات کلیدی برای وب سایت‌مان انتخاب کنیم؟ " به توضیح مفصل آن پرداخته‌ایم.

استراتژی محتوا یعنی اینکه شما شروع به شناسایی نیاز مخاطبان خود کنید. ببینید که در حوزه کاری شما چه چیزهایی وجود دارد که مخاطب به دنبال آنها اینترنت را زیر و رو خواهد کرد. در نهایت محتوای مناسب و سئو شده را در قالب انواع روش‌های محتوا که در بالا اشاره شد تولید کنید. این کار نهایتا باعث می‌شود که با بخشی مثل وبلاگ مدیاتک روبه‌رو شوند.

مقالات متعددی که چراغ راه را به صورت کاملاً رایگان در اختیار آنها قرار داده و می‌توانند از طریق این بخش با کلیه مراحل و پیش نیازهایی که برای ورود به دنیای کسب و کار اینترنتی نیاز است آشنا شوند. نتیجه این کار این می‌شود که شما مخاطبان خود را درگیر می‌کنید به اینکه استفاده از خدمات شما را در لیست خود قرار دهند.

 

بازاریابی محتوا برای فروش بیشتر

بازاریابی محتوا، پلی برای فروش بیشتر

اتفاقاتی که تا به اینجا رقم می‌خورد باعث می‌شود که فرآیند تبدیل مخاطب به مشتری را به بالاترین سطح ممکن برسانید. یک بار خودتان را جای یکی از مخاطبان چنین کسب و کارهایی بگذارید. شما با یک تیم طراحی سایت روبه‌رو هستید که اصلاً نمی‌دانید کیفیت کار آنها به چه صورت است. نمونه کار این تیم را بررسی خواهید کرد که نتیجه رضایت بخش است. اما این تنها بخش ماجرا نبوده و به این نیاز دارید تا به آنها اعتماد کنید.

در نتیجه با پایگاه دانش بزرگی روبه‌رو می‌شوید که اطلاعاتی از طریق تولید محتوا در اختیار قرار داده شده است. این اطلاعات همان چیزهایی هستند که در استراتژی محتوا مشخص شده تا نیاز مشتریان را برطرف کنند. این نیاز صرفاً خاص مشتریان نبوده و هر دو گروه مخاطب و مشتری را در بر دارد.

وقتی شما مخاطب باشید، با چنین محتوایی اعتمادتان به این تیم جلب خواهد شد و به مشتری آنها تبدیل می‌شوید. وقتی هم که به مشتری تبدیل شدید حالا به این نیاز دارید که به مدیریت سایت و کسب و کار خود در جهت موفقیت داشتن گام بردارید که در این حالت هم باز این تولید محتوا است که نیازتان را برطرف می‌کند.

بازاریابی محتوا را شاید بتوان مکمل اصلی تولید محتوا دانست. هر کدام از این موار بدون دیگری کمتر می‌تواند راه به جایی ببرد و لذا برای اینکه بتوانید بازاریابی محتوای خوبی داشته باشید می‌توانید از 5 روشی که در مقاله‌ی " 5 روش یادگیری و بازاریابی محتوا " آورده‌ایم بهره جویید.

 

چگونه محتوا تولید کنیم

چگونه تولید محتوا کنیم؟

حالا که با تولید کردن محتوا آشنا شده و دانستید که چرا تولید محتوا به رشد کسب و کارتان کمک می‌کند، وقت آن رسیده که کمی وارد حوزه عمل کردن شوید. یعنی استارت کار را آغاز کرده و شروع به درج محتوا در سایت خود کنید.

مثل سلسله مراتبی که تا اینجا مقاله سپری کردیم، برای اینکه از روش بازاریابی محتوایی نتیجه بگیرید باید به شکل درست شروع کنید تا نتیجه عکس ندهد. برای این کار مراحل زیر را باید به ترتیب اجرا کرد.

  • پیش از هر چیز ببینید که چه خدمات و محصولاتی را ارائه می‌کنید. محصولات شما چه چیزهایی هستند و مشتری برای یافتن چنین محصولاتی از چه بخش‌هایی شروع به یافتن محصول می‌کند.
  • بازدیدگنندگان را مخاطبان خود بدانید. قبل از اینکه به بازدیدکنندگان به دید مشتری نگاه کنید آنها را صرفاً مخاطب خود در نظر بگیرید. اصلاُ اینطور فکر نکنید که آنها هم قرار است مشتری شما باشند؛ بلکه فکر کنید تنها برای سرگرمی و برای وبگردی وارد سایت شما خواهند شد. حال به این شکل فکر کنید که شما چگونه از طریق محتوا می‌توانید با این مخاطب ارتباط برقرار کنید که از خدمات یا محصولات شما استفاده کند؟
  • جزئیات بیشتری از محصولات خود ارائه دهید. محصولات خود را بررسی کرده و اطلاعاتی در خصوص جزییات محصول، شرایط نگهداری، راهنمای انتخاب محصول مناسب و هر چیزی که فکر می‌کنید در انتخاب کردن و مقایسه محصولات توسط مشتری تاثیرگذار خواهد بود را تهیه کنید.
  • سایت رقبا را بررسی کنید. ببینید که مشتریان آنها در بخش نظرات چه چیزهایی می‌گویند. مطمئنا پرسش‌هایی خواهند کرد که پر تکرار بوده یا اینکه در جایی به آنها اشاره نشده است. این نوع موارد را هم به لیست خود اضافه کنید.

حال برای ساعاتی دست از کار کشیده و کارهایی مثل پیاده روی، نوشیدن قهوه یا ورزش کردن را انتخاب کنید که با آن ذهن شما آزاد می‌شود. به ادامه کار برگردید و لیستی که تهیه کردید را بررسی کنید. از درون این لیست باید چیزهایی را به دست آورید که نیاز مخاطب و مشتری شما هستند. به ریزترین نکات توجه کنید و ببینید که آیا می‌توانید محتوایی برای آن تهیه کنید که یک نیاز را برطرف کرده یا اینکه چراغ راهی برای خواننده باشد؟

در نهایت شما با لیستی از عناوین روبه‌رو هستید که باید طبق یک زمان‌بندی مناسب آن‌ها را به کمک تولیدکننده محتوا تهیه کرده و در سایت خود منتشر کنید. حال زمان آن رسیده که روی توزیع و انتشار محتوا از طریق رسانه‌های گوناگون تمرکز کرده و با سئو و بهینه‌سازی کردن محتواهای تولید شده کاری کنید که رتبه‌های بالا را در گوگل دریافت کنید. اینجاست که مخاطبان شروع به جستجو برای رفع نیاز خود کرده و با رسیدن به محتوای تولید شده توسط شما، به مشتری شما تبدیل خواهند شد. شاید جالب باشد بدانید که تولید محتوا می‌تواند تا 60 درصد افزایش نرخ تبدیل یا همان تبدیل مخاطب به مشتری را به دنبال داشته باشد.





0 دیدگاه شما هم میتوانید دراین بحث شرکت کنید!
آخرین مقالات