کپی‌رایتینگ چیست و چه اهمیتی در مدیریت کسب‌وکارها دارد؟

14
74
22:52 1398/6/8

what is copywriting

در فضای کسب‌وکارها همیشه افرادی وجود دارند که برای شما می‌نویسند و محتوا تولید می‌کنند. حال برخی از این نویسندگان که به آن‌ها کپی‌رایتر گفته می‌شود بهتر می‌نویسند و فروش کسب‌وکارتان را هم افزایش می‌دهند. نوشتن محتوای مربوط به کسب‌وکارها نیازمند دانستن برخی نکات است که بدون رعایت آن‌ها نمی‌توان فروش موفق را تجربه کرد یا حتی مطالب مفیدی را تولید کرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل کپی‌رایتینگ و اهمیت آن در حوزه کسب‌وکارهای آنلاین بپردازیم تا بتوانید محصولات و خدمات خود را به کمک آن به فروش برسانید.

 

who is copywriter

کپی رایتر کیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

مسئله مهم این است که بسیاری از افراد نمی‌دانند که کپی‌رایتینگ چیست و چرا باید با آن آشنا باشند؟ در حقیقت بسیاری از مردم هیچ تصوری از مفهوم و کارایی کپی رایترها ندارند و حتی آنها را با اشیا و اجسام اشتباه می‌گیرند. آنها نه‌تنها با نام این حرفه آشنایی ندارند بلکه حتی با تعجب به زمینه فعالیت آن‌ها می‌نگرند. کپی رایتینگ نوعی نویسندگی تجاری است که شامل نوشتن متون تبلیغاتی، تولید محتوای اینترنتی، نوشتن شعارهای تأثیرگذار، محصول نویسی و تولید کاتالوگ‌ها و بنرهای تبلیغاتی می‌شود. گستره‌ای بزرگ که هر بخش آن نیازمند پیش‌زمینه‌های علمی و فنی مناسب است.

به بیان ساده، محتوا مهم‌ترین ابزار کار و شاخص‌ترین وجه تمایز یک کپی رایتر است. هنگامی‌که در خیابان و معابر از مقابل تبلیغات و بروشورهای مختلف می‌گذرید این خلاقیت و مهارت کپی رایترها است که شما را برای لحظاتی میخ‌کوب کرده و توجه شما را جلب می‌کند.  هنگامی‌که یک وب‌سایت از هر 100 بازدیدکننده تنها یک خریدار دارد این یک کپی رایتر است که راه افزایش مشتری‌ها را با چینش صحیح جملات، تصاویر و حتی کادرها و دکمه‌ها کشف می‌کند. با این وصف هرچه مهارت و خلاقیت کپی رایتر بیشتر باشد احتمال تأثیرگذاری و جلب‌توجه و اعتماد مخاطبان نیز افزایش می‌یابد.

کپی‌رایترها تلاش می‌‌کنند که با استفاده از کلمه‌ها مردم را به ادراک یک حس، فکر کردن به یک موضوع و درنهایت پاسخ دادن و انجام دادن فعالیت از قبل تعریف‌شده‌ای ترغیب کنند. کپی‌رایتر کسی است که با توجه به نکات روانشناسی مخاطب بر فرآیند تصمیم گیری فرد در خرید کالا تاثیر می گذارد و تنها ابزار او در این راه، انتخاب هوشمندانه کلمات است.

 

تولید یک محتوای جذاب و انتخاب عنوانی مناسب می‌تواند باعث جذب هر چه بیشتر مخاطب به سمت سایت شما شود. مخصوصا در این بین اگر محتوای شما عنوان جذابی داشته باشد، شما توانایی جذب مخاطبین شبکه‌های اجتماعی را نیز خواهید داشت. روال جذب کاربران شبکه‌های اجتماعی را در مقاله‌ی " چگونه ترافیک ورودی از شبکه‌های اجتماعی را افزایش دهیم؟ " آورده‌ایم و شما عزیزان می‌توانید آن را مطالعه فرمایید.

 

start copywriter

کپی‌رایتینگ از کجا شروع می‌شود و تا کجا ادامه دارد؟

اول از همه باید بدانید که کپی (Copy) رایتینگ (Writing) به معنای نوشتن است و نه به معنای کپی‌رایت. بسیاری از کاربران به محض شنید کپی‌رایتینگ حس جنگ‌طلبانه می‌گیرند و به دنبال رعایت حقوق کپی‌رایت هستند. اگر شما هم همچین حسی دارید، شما را به آرامش و خواندن ادامه مطلب دعوت می‌کنیم. کپی‌ رایتینگ شامل فرآیند انتخاب کلماتی است که توسط کپی رایترها و بازاریابان استفاده می‌شود تا مخاطبان خود را ترغیب کنند که بعد از خواندن و یا شنیدن کلمه‌ها، فعالیت خاصی (action) مانند مشترک شدن در خبرنامه ایمیل را انجام دهند و یا برندی را به خاطر بیاورند.  ‌کلمه‌ها در بازاریابی و کپی رایتینگ نیز نقش اساسی دارند. بازاریابان با استفاده از کلمه‌ها در قالب‌های متفاوت مانند بیلبورد، بروشور تبلیغاتی‌، بلاگ، شبکه‌های اجتماعی و … پیام خود را به مخاطبانشان منتقل می‌کنند، اما اینکه چگونه از کلمات استفاده شود که بیشترین تأثیر را بر مخاطبان داشته باشد، یکی از چالش‌های بزرگ بازاریابان است.

مثلاً هنگامی‌ که بازاریابان یک برند می‌خواهند یک صفحه فرود برای آن طراحی کنند، باید حواسشان باشد که از چه کلمه‌‌هایی استفاده می‌‌کنند، آن‌ها را با چه چینشی کنار هم قرار می‌دهند و چه تعداد کلمه استفاده می‌کنند.‌‌ کپی‌رایتینگ یکی از اساسی‌ترین عناصر هر نوع بازاریابی برای یک برند و همانند یک فراخوانی برای اقدام Call-To-Action (CTA) اما در مقیاسی بزرگ‌تر است.کپی رایتینگ به معنای استفاده از کلمات برای جذب مخاطبین و فروش بیشتر است. در واقع کپی رایتینگ کار یک فروشنده را در قالب کلمات انجام می‌دهد.در نگاه اول شاید کپی‌ رایتینگ کاری ساده به نظر برسد ولی واقعیت این است که باید نکات و ظرافت‌‌های زیادی را رعایت کرد تا بتوان یک کپی‌ رایتینگ مؤثر انجام داد. درواقع دقت و خلاقیت در خلق یک اثر ماندگار با کلمات، هنر یک کپی‌‌رایتر است.

در کپی رایتینگ برخلاف تبلیغات، ما چیزی را به کاربر یاد می‌دهیم و از آن‌ها می‌خواهیم تا در صورت نیاز به محصول یا خدمات ما، می‌توانند آن را تهیه کنند. در واقع همه ما هر روز با تبلیغات مختلف بمباران می‌شویم و عادت کرده‌ایم که به پیام‌های تبلیغاتی توجه نکنیم. بیشتر ما حتی به آن‌ها نگاه هم نمی‌کنیم؛ اینجاست که نقش کپی‌رایتینگ مهم می‌شود. یک پیام تبلیغاتی با محتوای خوب می‌تواند توجه این مخاطبان بی‌علاقه را جلب کند.

هر برندی مزایا و ابعاد مختلفی دارد که می‌توانید برای تبلیغ برند از هرکدام استفاده کنید؛ اما هنگام انتخاب پیام کپی‌رایتینگ به‌دقت بیشتری نیاز است. برای طراحی تأثیرگذار پیام تبلیغاتی باید آن جنبه‌ای از محصول را انتخاب کنید که بتواند مخاطب شما را تحریک و توجه او را جلب کند.  به‌عنوان یک کپی‌رایتر، برای تولید پیام‌های تبلیغاتی، با رویکردی متفاوت به داستان محصول نگاه کنید. با تولید پیام‌های غیرمنتظره و غیرعادی بر حس بی‌توجهی مخاطبان خود غلبه کنید و آن‌ها را مشتاق کنید تا به تبلیغ شما توجه کنند. یک کپی‌رایتینگ خوب باید مخاطب خود را به فکر کردن و یا تماشای مجدد پیام ترغیب کند. این امر باعث می‌شود که پیام تبلیغاتی شما بیشتر در ذهن‌ها بماند.

همانطور که در بالا تاکید شد، انتخاب و چینش کلمات می‌تواند مزایای بسیاری به همراه داشته باشد، حال این مزایا را در یک وب‌سایت در نظر بگیرید و آن را در کنار روانشناسی رنگ‌ها قرار دهید. ترکیب این باعث ماندگار قابل توجه کاربران در سایت می‌شود و باعث افزایش قابلیت‌های سئوی سایت شما خواهد شد. برای آگاهی بیشتر از دیگر فاکتورها سئو می‌توانید مقاله‌ی " نکات پر اهمیت سئو برای سال 2019 " را مطالعه نمایید. همچنین برای مطالعه‌ی تخصصی‌تر در زمینه‌ی روانشناسی رنگ نیز می‌توانید مقاله‌ی "  روانشناسی رنگ در طراحی وب، چگونه بهترین رنگ‌ها را انتخاب کنیم؟ " را مطالعه نمایید.

 

copywriter target

در نهایت هدف از کپی‌رایتینگ چیست؟

یک کپی رایتر حرفه‌ای به سرعت می‌تواند میزان رشد موفقیت تجاری‌تان را افزایش دهد و تاثیر بسزایی در جذب مشتری بگذارد. این میزان پیشرفت به قدری فاحش و مشخص است که به تنهایی یکی از بزرگ‌ترین دلایل تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا به شمار می‌رود. در نتیجه می‌توان گفت، هدف از کپی رایتینگ، تبلیغات موثر و مفید در جهت جذب مخاطب است.  کپی رایتینگ تعریف گسترده و مفصلی دارد اما در تعریف ساده یعنی استفاده از کلمات برای متقاعد کردن مخاطب به خرید یک محصول یا تحقیق درباره یک برند تجاری! پس با استفاده‌ی اصولی از کپی رایتینگ می‌توانیم پیامی تاثیرگذار را به شکلی خلاقانه به مخاطب عرضه کنیم.

تحقیقات اخیر نشان می‌‌دهد که ۲۰٪ از جوانان، هنگام گشتن در رسانه‌های اجتماعی فقط عنوان feedها را می‌خوانند. عنوان‌ها همیشه یک ابزار مهم برای اتصال مخاطب بوده‌اند. اگر عنوان یک متن مثلا موضوع یک ایمیل، خسته‌ کننده باشد یا به‌ اندازه کافی جالب نباشد، مخاطبان متن شما را نخواهند خواند. در تعیین عنوان محتواهای تبلیغاتی، سعی کنید مخاطبان خود را به دانستن آنچه در متن آمده است، کنجکاو کنید. طنز، بازی کردن با کلمات و غیرقابل‌پیش‌بینی بودن، راه‌حل‌هایی خوب برای جلب‌توجه هستند. بهتر است عنوان شما در یک خط بیاید. بسیاری از کپی‌رایترها بر این باورند که که هدف عنوان یک آگهی تبلیغاتی باید این باشد تا مخاطب ترغیب شود که خط اول متن را بخواند. هدف خط اول متن این باید باشد که مخاطب خط دوم را بخواند و الی‌آخر.

به‌طور خلاصه، اگر عنوان آگهی تبلیغاتی مخاطبان شما را جذب نکند، دیگر همه‌چیز از دست رفته است. یک کپی‌رایتینگ موفق تنها با یک نفر صحبت می‌کند و متن آن با توجه به شرا‌یط، انگیزه‌ها، نیازها، آرزوها و چالش‌های او است. به همین دلیل باید مشتریان خود را بشناسید و آن‌ها را از نظر جمعیت‌شناسی و علایقشان بررسی کنید. سپس، متناسب با هر دسته از مشتریان خود و نیازهایشان محتوای تبلیغاتی تولید کنید.

انتخاب عنوان محتوا تاثیر به سزایی در جذب مخاطب دارد و در واقع اولین چیزی است که نظر کاربر را به خود جذب می‌کند، برای مطالعه‌ی بیشتر در مورد چگونگی انتخاب و استفاده از عناوین، می‌توانید مقاله‌ی " چگونه یک عنوان بهینه و جذاب برای مطالب سایت خود انتخاب کنیم؟ " را مطالعه فرمایید.

 

a good copywriter

ویژگی‌های یک کپی‌رایتر خوب چیست؟

یک کپی‌رایتر خوب همیشه به نکات مهمی که باعث افزایش راندمان فعالیت‌هایش می‌شود، توجه می‌کند. این نکات عبارتند از:

یک کپی‌رایتر حرفه‌ای، واضح می‌نویسد و مبالغه نمی‌کند. زمانی که نویسندگان محتوا در تلاش هستند که مخاطبان خود را با شرکت،‌ محصولات و یا خدمات خود آشنا کنند، ممکن است از اصطلاحات تخصصی استفاده و یا برای اینکه هدف خود را برجسته کنند؛ دست به دامان مبالغه شوند. اما حقیقت این است که یک کپی‌رایتینگ خوب باید پیام خود را با زبان و اصطلاحات خود مخاطبان به آن‌ها برساند. این بدان معنا نیست که هرگز جوایز و دستاوردهای خود را در معرض دید دیگران قرار ندهید؛ بلکه باید دستاوردهای خود را درست همان‌گونه که هستند به بقیه گزارش دهید.

متن خود را واضح بنویسید. اگر پیچیدگی و نامفهوم بودن جملات خواننده را مجبور به خوانش چندباره متن کند، کپی‌رایتینگ نمی‌تواند به موفقیت لازم برسد. به کار بردن بیش از حد کلمات کلیدی در محتوا، یکی از نبایدهای اصلی در زمینه تولید محتوا و سئو کپی رایتینگ است. اگر جملات شما به علت به کار بردن بیش از حد کلمات کلیدی، عجیب و غریب به نظر می رسند، این کار را متوقف کنید. اگر احساس می کنید استفاده از کلیدواژه ها باعث شده است، متن تان لحنی طبیعی نداشته باشد باید بدانید که بیش از حد آن را بهینه سازی کرده اید. این کار را رها کنید. محتوای شما در درجه اول باید برای مخاطبان نوشته شود و قابل خواندن باشد.

یک کپی‌رایتر حرفه‌ای، خلاصه و مختصر اما مفید می‌نویسد. یک نوشته خوب باید کوتاه باشد ولی درعین‌حال به‌خوبی پیام خود را منتقل کند. در یک پوستر و یا بنر تبلیغاتی نیز بهتر است که تعداد زیادی کلمه وجود نداشته باشد تا مخاطب شما با یک نگاه به پوستر بتواند تمام کلمات را ببیند.  بنابراین، جمله‌های کپی‌رایتینگ خود را پس از نوشتن آن بررسی و عبارات اضافی را حذف کنید ولی حواستان باشد که مفهوم پیام شما تغییر نکند. باید مطمئن شوید که متن شما به گوش مخاطبانتان، آشنا و منطبق است.

محتوایی تولیدی در سطح فهم مخاطب باشد. برای مثال اگر درباره اسباب بازی تولید محتوا می کنید و مخاطبان هدفِ شما کودکان هستند، متن شما باید در ابتدایی ترین سطح برای کودکان قابل فهم باشد. اما اگر مخاطبان شما متخصص یا دکتر هستند، استفاده از کلمات ثقیل، پیچیده و تخصصی مانعی ندارد. همچنین، در انتخاب کلمات و لحن محتوای خود دقت کنید زیرا در هر صورت شما در حال گفتگوی مستقیم با مخاطبانتان هستید. لحن محتوای شما باید به گونه ای باشد که با مخاطبانتان هماهنگ باشد، مطمئناً نمی توانید برای افراد متخصص با لحنی کودکانه مطلب بنویسید.

یک کپی‌رایتر حرفه‌ای، به جزئیات توجه زیادی می‌کند. هنگام تولید محتوا باید حواستان به جزئیاتی مانند اشتباهات املایی، لینک‌های شکسته،  کلمات تکراری و … باشد. این‌ها اشتباه‌های متداولی هستند که بیشتر نویسندگان به آن‌ها دچار می‌شوند ولی از یک برند انتظار می‌رود مخاطب را با این موارد مواجه نکند. اشتباه در جزئیات می‌تواند تأثیر بدی بر مخاطبانتان داشته باشد. بهتر است که قبل از انتشار متن از یک فرد دیگر کمک بخواهید تا نوشته شما را مطالعه کند و اشتباه‌های نگارشی آن را به شما بگوید. اگر به فرد دیگر دسترسی ندارید، مدتی به فکر خود استراحت دهید و بعد مجدداً متن خود را بررسی کنید، چرا که اگر شما بلافاصله بعد از نوشتن متن، آن را بخوانید، به‌احتمال‌زیاد نمی‌توانید اشکالات موجود در آن را پیدا کنید.

باید مطمئن شوید که سبک نوشتاری‌تان برای مخاطب جذاب است. همه جملات را با کلمات یکسان آغاز نکنید. کمی روی نوشتن خود تمرین کنید. بهتر است از کلمات و عبارات مختلف استفاده کنید. سعی کنید از جملات کوتاه و بلند در نوشته خود بهره ببرید. از کلمات مترادف استفاده کنید. اضافه کردن یک مثال یا جوک می تواند نوشته شما را تا حد زیادی سرگرم کننده کند.

بنابراین اگر می‌خواهید به یک کپی‌رایتر حرفه‌ای برای کسب‌ درآمد یا فروش محصولات کسب‌وکار خود تبدیل شوید، باید نکات بالا را به خوبی رعایت کنید.





0 دیدگاه شما هم میتوانید دراین بحث شرکت کنید!
آخرین مقالات