دیجیتال مارکتینگ یا Digital Marketing چیست؟

14
74
09:12 1398/10/20

Digital Marketing

اگر به دوستان و آشنایان خود دقت کنید، متوجه می‌شوید که تعداد زیادی از آن‌ها روزانه چندین ساعت از موبایل و دستگاه‌های هوشمند استفاده می‌کنند. بخش بزرگی از استفاده آن‌ها هم به شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها برمی‌گردد؛ به طور کلی بسیاری از افرادی که موبایل دارند، روزانه از چندین سایت و شبکه اجتماعی بازدید می‌کنند. همچنین با سایت‌ها و صفحات اجتماعی مربوط به کسب‌وکارهای اینترنتی در تعامل هستند و خریدهای روزمره خود را از آن‌ها انجام می‌دهند.

کسب‌وکارهای اینترنتی هم این موضوع را به خوبی درک کرده‌اند و به دنبال این هستند تا بتوانند مخاطبان شبکه‌های اجتماعی و فضای آنلاین را به مشتریان همیشگی خود تبدیل کنند. اگر مدیریت کسب‌وکاری را برعهده دارید، حتماً این سوال برای شما پیش می‌آید که چطور می‌توانیم کاربران اینترنت را به مشتریان خود تبدیل کنیم؟ دیجیتال مارکتینگ همان چیزی است که به آن نیاز دارید.

در این مقاله قصد داریم به مفهوم دیجیتال مارکتینگ، اهمیت آن، بخش‌های مختلف آن و در نهایت، نحوه تبدیل کاربران فضای آنلاین به مشتری بپردازیم. اگر آماده هستید، در این مقاله جامع، مدیاتک را همراهی کنید.

 

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است بدانیم که به چه کسب‌وکارهایی کسب‌وکار اینترنتی گفته می‌شود. به طور کلی به کسب درآمد از طریق اینترنت و هر فعالیت اینترنتی که منجر به درآمدزایی شود کسب‌وکار اینترنتی می‌گویند. کسب‌وکار اینترنتی مدل‌های مختلفی دارد اما بحث ما بر روی دیجیتال مارکتینگ است و وارد آن نمی‌شویم. اما به طور کلی، کسب‌وکار اینترنتی کسب‌وکاری است که صاحب اصلی آن خودتان هستید و توانسته باشید از آن درآمد ثابت و پایداری داشته باشید.

هر چند اگر محصولات شرکت یا شخص دیگری را می‌فروشید، باید صاحب اصلی بستر کسب و کار خودتان باشید؛ در واقع هر نوع کسب‌ درآمدی از اینترنتی را کسب‌وکار اینترنتی نمی‌گویند و باید صاحب کسب‌وکار خودتان باشید! دقیقاً مانند شرکتی که یک مدیر دارد و چندین کارمند؛ همه افرادی که در این شرکت کار می‌کنند درآمد دارند اما صاحب کسب‌وکار کیست؟ مدیر آن شرکت! در کسب‌وکار اینترنتی هم ممکن است چندین نفر کار کنند اما فقط یک نفر مدیر آن کسب‌وکار است. دیجیتال مارکتینگ مربوط به کسب‌وکارهای اینترنتی می‌شود و کسب‌وکارهای سنتی نمی‌توانند به خوبی از آن استفاده کنند!

دیجیتال مارکتینگ به مجموعه‌ای از فعالیت‌‌ها در زمینه بازاریابی گفته می‌شود که در فضای آنلاین و اینترنت صورت می‌گیرد. بازاریابی دیجیتال شامل بخش‌های مختلفی نظیر سئو (بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو)، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی محتوا، تبلیغات اینترنتی و… می‌شود. در حال حاضر، دسترسی به اینترنت در میان کاربران کاملاً جا افتاده است.

در سه سال گذشته تعداد کاربران جهانی اینترنت حدود 5 درصد افزایش پیدا کرده است و  تعداد کاربران آن همچنان در حال افزایش است.در چنین شرایطی تبلیغات دیجیتال و تبلیغات دیجیتال بهترین راه‌حل برای توسعه کسب‌وکار و افزایش فروش است و اهمیت دیجیتال مارکتینگ به مراتب از روش‌های سنتی بازاریابی بیشتر می‌شود.

اکنون شما بگویید، چقدر از زمان روزانه خود را به صورت پراکنده در گوشی‌های موبایل و دسکتاپ و به صورت آنلاین صرف می‌کنید؟ در مقایسه با آن، چقدر از روز را برای تماشای تلویزیون و مطالعه‌ی روزنامه‌ها و مجلات قرار می‌دهید؟ چقدر این تجربه را داشته‌اید که هنگام آغاز آگهی‌های تلویزیون، سراغ موبایل خود بروید و همان چند ثانیه را هم به گوشی هوشمند خود اختصاص دهید؟

قطعاً زمان زیادی از روز خود را به استفاده از موبایل اختصاص می‌دهید. مسئله مهم هم این است که تنها شما نیستید و تقریباً همه کاربران به این صورت هستند. در واقع در سال 2019، زمان روزانه‌ای که یک کاربر عادی به صورت آنلاین سپری کرده از مجموع زمان صرف شده‌ی او برای رسانه‌های آفلاین (نظیر رادیو، تلویزیون و…) بیشتر بوده است؛ و البته، تمرکز او هنگام استفاده از رسانه‌های آنلاین به مراتب بیشتر است؛ جالب است بدانید Youtube اعلام کرده است که دوم سوم کاربران آن هنگام تماشای تلویزیون همزمان به تماشای ویدئوهای این سایت می‌پردازند.

با این تفاسیر، اگر حضور کسب‌وکار شما برای معرفی خود به مخاطب، ارتباط فعال با او و کسب درآمد فقط محدود به رسانه‌های آفلاین باشد، به این معنی است که شما در بخش بزرگی از زمان و توجه مردم شریک نیستید. با وجود قیمت‌های بسیار سنگین تبلیغات آفلاین مثل تیزرهای تلویزیونی یا بیلبوردهای شهری که عملا در انحصار برندهایی با بودجه‌های کلان هستند، این قاعده برای کسب‌وکارهای کوچک به مراتب مهم‌تر است؛ زیرا چنین کسب‌وکارهای سرمایه بسیار کمی برای تبلیغات دارند و استفاده از تبلیغات آفلاین برای آن‌ها اصلاً منطقی نیست و توان پرداخت آن را ندارند. در واقع، حضور آنلاین، شاید تنها شانس یک کسب‌وکار کوچک برای جلب توجه مردم است و تنها راه برندهای بزرگ برای حضور در مرکز توجه مشتریان خواهد بود.

 

بخش‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ

حالا که به خوبی با مفهوم دیجیتال مارکتینگ آشنا شدید، باید بدانید که چگونه می‌توان کسب‌وکارتان را در فضای آنلاین به کاربران نمایش دهید. دیجیتال مارکتینگ بخش‌ها و ابزارهای مختلفی دارد که برخی از آن‌ها ضرورت زیادی برای استفاده کسب‌وکارها دارند اما برخی دیگر، تنها برای کسب‌وکارهای خاصی استفاده می‌شوند.

اگر قصد فعالیت در فضای آنلاین و استفاده از دیجیتال مارکتینگ را دارید، باید به شما بگوییم که ابتدا نیاز به شناخت بخش‌ها و ابزارهای مختلف آن دارید. چه منبعی برای شناخت این ابزارها وجود دارد؟ ما در همین بخش به صورت خلاصه ابزارهای مهم دیجیتال مارکتینگ را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا با شناخت کامل از آن‌ها، بتوانید در فضای رقابت آنلاین حضور داشته باشید.

 

سئو و بهینه‌سازی

1. سئو و بهینه‌سازی

سئو (SEO) مخفف کلمه Search Engine Optimization بوده و به طور کلی، معنی آن بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو است. در واقع، سئو تمرین و تکرار مراحل بهینه‌سازی، توسعه و رشد بخشیدن یک وب سایت از طریق افزایش ترافیک بازدیدکنندگانی که چیزی را در گوگل یا سایر موتورهای جستجو سرچ می‌کنند. گوگل اهمیت بیشتری به وب سایت‌هایی که سایت خود را برای کاربر بهینه‌سازی کرده باشند، می‌دهند. یعنی اگر کاربری در سایت شما احساس بهتری داشته باشد و زمان بیشتری را در آن بگذراند، یک امتیاز مثبت برای شما در نظر گرفته می‌شود. البته باید بگوییم که سئو فقط برای موتورهای جستجو نیست.

سئو برای بهتر بودن سایت شما برای بازدیدکنندگان نیز است؛ یعنی شما باید سایت خود را نه تنها برای موتورهای جستجو، بلکه بیشتر برای کاربران بهینه‌سازی کنید. مثلاً سایتی که ریسپانسیو نباشد و در موبایل به خوبی نمایش داده نشود، برای کاربری که با موبایل از سایت شما بازدید می‌کند آزاردهنده خواهد بود.

قسمت بزرگی از ترافیک اطلاعات در اینترنت توسط تبلیغات معتبر موتورهای جستجو صورت می‌گیرد. بزرگ‌ترین موتورهای جستجو گوگل، بینگ و یاهو هستند. اگرچه شبکه های اجتماعی گوناگون و مدل های دیگر ترافیک اطلاعات نیز می توانند برای سایت شما بازدیدکننده ایجاد کنند، اما موتورهای جستجو بخش اصلی هدایت کاربران به سایت هستند. چه سایت شما ارائه دهنده محتوا، سرویس، محصول و اطلاعات باشد و چه در مورد هر چیز دیگری باشد، موتورهای جستجو ترافیک زیادی را به سایت شما هدایت می‌کنند و استفاده از آن اهمیت بسیار زیادی دارد.

از طرفی موتورهای جستجو در هدف قرار دادن چیزی که مردم از پیشنهادهای شما به دنبالشان هستند، بسیار عالی عمل می‌کنند. درواقع موتورهای جستجو راه‌های ارتباطی هستند که کاربران را هدف و خواسته خود برساند. اگر سایت شما در موتورهای جستجو دیده نمی‌شود یا محتوای سایت شما در در آنها ایندکس نمی‌شوند، به این معنی‌است که شما فرصت‌های شگفت انگیز حضور در موتورهای جستجو که در وب سایت‌های دیگر موجود است را از دست می‌دهید. موارد جستجو شده، همان کلماتی هستند که کاربران آن‌ها را در فرم جستجو تایپ می‌کنند دارای اهمیت زیادی است.

بر اساس گزارش‌ها، بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی بخش بزرگی از ترافیک خود را مدیون موتورهای جستجو هستند و کاربران از طریق موتورهای جستجو آن‌ها را پیدا می‌کنند. اهداف یک وب سایت می تواند ارائه تبلیغات ،درآمدزایی یا نمایش محصولاتی باشد که مشابه آن درهیچ نوع دیگری از بازاریابی به چشم نمی‌خورد.

امروزه با توجه به پیشرفت علم و اینترنتی شدن خرید و فروش، سئوی سایت بهترین و موثر ترین گزینه برای افزایش سود و فروش بیشتر است. هنگامی که سایت شما بهینه‌شده باشد، از نظر موتور های جستجو سایت خوبی شناخته می‌شود و در بالاترین رتبه درجستجوی گوگل قرار می‌گیرد. شک نکنید که شما کارتان را درست انجام داده اید و در حوزه‌ای که فعالیت دارید بهترین هستید؛ آن زمان باید تنها نگرانی شما رساندن به موقع محصولات و یا خدمات به کاربران‌تان است و نیازی به تبلیغات گسترده نخواهید داشت.

به عنوان مثال اگر شما مدیر یک فروشگاه اینترنتی هستید که به کمک آن فروش لباس انجام می‌دهید اما از طریق سایت خود فروش خوبی ندارید، سئو برای شما بهترین گزینه است. هرچقدر هم به ظاهر و محتویات سایت خود اهمیت دهید و هر چقدر هزینه کنید تا زمانی که سایت از طریق موتورهای جستجو برای کاربران قابل مشاهده نباشد فایده‌ای نخواهد داشت. خیلی مهم است که سایت شما برای یک کاربر بهینه‌سازی شده باشد.

 

بازاریابی محتوا

2. بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یکی از تکنیک‌های بسیار عالی بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ است. جالب است بدانید عمر این روش بازاریابی بسیار بیشتر از اینترنت است؛ زیرا که از دوره انسان‌های غارنشین آغاز شده و همواره با پیشرفت جوامع بشری رشد کرده است. در حال حاضر بازاریابی محتوا بخش بزرگی از فضای آنلاین را شامل می‌شود و علاوه بر سایت‌ها، در شبکه‌های اجتماعی هم دیده می‌شود.

محتوا بسته به فضایی که محتوا در آنها انتشار پیدا می‌کند، متفاوت هستند ولی همگی در یک نقطه اشتراک دارند. اینکه قدم اول تولید محتوای با کیفیت است. در کنار این محتوای باکیفیت، هدفش این است که ارزش های مجموعه شما نیز به مخاطب برساند. این ارزش میتواند یک محصول، یک خدمت و یا هرچیزی که کاربر را به مشتری تبدیل می‌کند، باشد. به بیان دیگر میتوان گفت بازاریابی محتوا با هدف ایجاد ارتباط با کاربر آغاز شده و در ادامه به دنبال تبدیل آن‌ها به مشتری است.

به نظر شما سئو و بازاریابی محتوا دو عبارت متفاوت هستند یا یک ترکیب منحصربه‌فرد و در راستای یکدیگر؟ محتوا ارتباط مستقیمی با سئو دارد!

بسیاری معتقدند که سئو و تولید محتوا دو امر مجزا هستند در حالی که این دو مورد ایده آل برای موفقیت در فضای رقابتی اینترنت به حساب می‌آیند. سئو بدون محتوا و محتوا بدون سئو معنی خاصی ندارد. تولید محتوا نقش مهمی در موفقیت شما در زمینه سئو خواهد داشت ولی تدوین استراتژی صحیح برای بازاریابی محتوا می‌تواند علاوه بر جذب کاربر روی فروش شما هم تاثیر بذارد. با یک جستجوی ساده مقالات بسیاری پیدا می‌کنید که معتقدند محتوای اختصاصی و غنی نیازی به سئو ندارد، اما قطعاً با هم ارتباط دارند. بهتر است به جای فکر کردن در مورد تفاوت‌های سئو و بازاریابی محتوا، به دنبال این مسئله باشیم که این دو مورد چگونه مکمل یک‌دیگر هستند.

تصور کنید محتوای ارزشمندی که استانداردهای سئو را رعایت نکرده باشد یا هیچ سایتی به آن لینک نداده باشد، دارید. سایتی را تصویر کنید که جایگاهی مناسب در نتایج گوگل داشته باشد ولی محتوای آن برای کاربران جذاب نباشد. آیا ممکن است؟ این موارد باورهای قدیمی هستند که می‌گوید سئو مجموعه‌ای تکنیک ها برای کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل است و محتوا تنها برای جلب رضایت کاربر تولید می‌شود. در حالیکه این دو کاملا همزمان مورد نیاز هستند. به عبارت ساده‌تر تا زمانی که محتوای خوبی نداشته باشید، گوگل شما را در بالای نتایج جستجو نمایش نمی‌دهد و تا زمانی که بر روی سئوی یک محتوای بی‌نظیر و ارزشمند (نظیر رعایت استانداردها، لینک‌سازی و...) کار نکنید، آن محتوا باز هم نمی‌تواند در نتایج اول صفحه نتایج موتورهای جستجو جایگاهی داشته باشد.

اگر دوست دارید تاثیر گذار باشید، نقد و گزارش‌نویسی تکنیک جدیدی نیست اما بسیار کارآمد و موثر است. شما می‌توانید در مورد هر چیزی که در مورد آن تخصص دارید، گزارش بنویسید؛ دقیقاً کاری که بسیاری از سایت‌ها انجام می‌دهند. مثلاً سایت‌های زیادی در مورد فیلم‌ها به نقد و بررسی می‌پردازند و البته کاربران زیادی هم آن را دنبال می‌کنند.

این کارها باعث می‌شود تا به سرعت مخاطب جذب کنید و درآمد خوبی از مقالات سفارشی یا رپورتاژ آگهی داشته باشید. این تکنیک حتی در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام نیز رایج است. افرادی که تلاش می‌کنند بر روی یک حوزه خاص مانند موسیقی یا فیلم تمرکز کنند و با ارائه گزارش و نقد کاربردی توجه مخاطبین آن حوزه را به خود جلب کنند. عموماً درآمدزایی این تکنیک بازاریابی محتوا از تبلیغات یا ریپورتاژ آگهی خواهد بود.

 

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

3. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا SMM که مخفف عبارت  Social Media Marketing است، ، یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ به حساب می‌آید. در صورت بازاریابی مناسب در این شبکه‌ها، می‌توانید حجم زیادی از مخاطبان را جذب کرده، آن‌ها را به مخاطبان خود تبدیل کنید و در نهایت به کسب‌وکار خود رونق ببخشید.

با توجه به فعالیت بخش زیادی از جامعه در پلتفرم‌های اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام، توئیتر و … حضور و بازاریابی در شبکه های اجتماعی، تقریباً برای هر کسب‌وکاری مفید واقع خواهد شد؛ زیرا مخاطبان تمام کسب‌وکارها در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و می‌توانید مشتریان خود پیدا کنید. البته باید در نظر داشته باشید که SMM یک کانال فروش مستقیم نیست و تنها ابزاری است برای کمک به فروش بیشتر، در واقع فروش را مستقیماً انجام نمی‌دهد و نیاز به زمان دارد؛ بنابراین، پیش از استفاده از این روش باید اهداف و نیازهای خود را بررسی کرده و سپس تصمیم بگیرید.

هزینه بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی نسبت به سایر روش‌های دیجیتال مارکتینگ کمی بالاتر است؛ زیرا شما نیاز به تامین هزینه‌های مربوط به کمپین‌های تبلیغاتی دارید. درنتیجه ابتدا باید بررسی کنید که آیا واقعاً به SMM نیاز دارید یا خیر! با وجود حجم بالای مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی مختلف، تمامی کسب‌وکارها از بازاریابی در شبکه های اجتماعی بهره نمی‌برند، اما در کسب‌وکار خود موفق هستند. ابتدا باید انتظار خود از SMM را برای کسب‌وکارتان مشخص کنید و سپس از آن استفاده کنید. به‌صورت کلی می‌توان گفت که کسب‌وکارهای زیر به استراتژی SMM نیاز دارند:

  • برندهای معروف و بزرگ
  • محصولات مرتبط با به ورزش، سلامت و زیبایی
  • محصولات مربوط به کودکان
  • کالاهای لوکس
  • فروشگاه‌های بزرگ آنلاین
  • کسب‌وکارهایی که محصول یا خدماتی برای ارائه دارند.
  • و کسانی که قصد سرمایه‌گذاری زیادی در تبلیغات دارند.

 

مشخص است که بازاریابی شبکه‌های اجتماعی از طریق هدایت کاربران به وب‌سایت، باعث بالا رفتن ترافیک وب‌سایت می‌شود و این وب‌سایت باید آمادگی پاسخ‌گویی به نیازهای مخاطبان را داشته باشد و درواقع ترافیک را به خریدار تبدیل کند. در واقع اگر کاربر وارد سایت شما می‌شود، به دنبال چیزی است و به چیزی نیاز دارد!

برای این منظور، راه ارتباطی در وب‌سایت قرار داشته باشد، مشتریان به‌راحتی خرید کنند، قیمت‌ها را چک کنند، سفارش دهند یا تماس بگیرند. مسئله پشتیبانی و مشاوره پیش از خرید را اصلاً دست کم نگیرید! هنگامی که کاربران سوالی برایشان پیش می‌آید، به پشتیبانی و مشاوره نیاز دارند و اگر نتوانند این مسئله را در سایت شما ببینند، قطعاً به سراغ رقیبان شما می‌روند. شما باید در هر لحظه توان پاسخگویی به کاربران خود را که برای خرید محصول نیاز به پشتیبانی دارند، را داشته باشید.

درصورتی‌که چنین امکاناتی در وب‌سایت شما وجود ندارد، باید پیش از هزینه کردن برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت خود را به‌گونه‌ای که برای خدمت‌رسانی به مشتریان مناسب باشد، بازطراحی کنید.

همچنین پیش از اجرای بازاریابی در شبکه های اجتماعی، باید میزان بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اید را مشخص کنید. به خاطر داشته باشید که حضور و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و ترک ناگهانی آن‌ها امری غیرحرفه‌ای برای کسب‌وکار به حساب می‌آید و باعث از بین رفتن اعتبار شما خواهد شد.

مخاطبان در چند ماه اول، تنها با شبکه‌های شما درگیر می‌شوند و نمی‌توان از همان ابتدا انتظار سود زیاد داشت. سؤالی که پیش می‌آید این است که چقدر هزینه کنید تا بازاریابی شبکه‌ اجتماعی بازدهی خوبی برای شما داشته باشد؟ پاسخ به این سؤال برای هر کسب‌وکاری متفاوت است، اما به‌طورکلی پیشنهاد می‌شود که 25 درصد از کل هزینه‌ای که برای تبلیغات و سئو در نظر گرفته‌اید را برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی هزینه کنید.

 

ایمیل مارکتینگ

4. ایمیل مارکتینگ

درست از موقع مطرح شدن ایمیل مارکتینگ به عنوان یک روش بازاریابی، این شیوه توانسته است به یکی از روش‌های بسیار اثرگذار بازاریابی آنلاین تبدیل شود. با وجود آن که هنوز هم ایمیل‌های اسپم برخی فعالان حوزه تبلیغات دیده می‌شود، اما باز هم ایمیل‌های پرمحتوایی وجود دارند که در مسیر اطلاعات مفید دادن به مشتری و افزایش فروش ارسال می‌شوند؛

جالب است بدانید که کاربران هم از این نوع ایمیل‌ها لذت زیادی می‌برند! به خصوص ایمیل‌هایی که یک محتوای بسیار ارزشمند را به صورت رایگان در اختیار کاربر قرار می‌دهد و کاربر پس از خواندن آن محتوا، حس خوبی دارد. اما چرا کسب‌وکارها باید از این روش بازاریابی استفاده کنند و همچنین چگونه باید روی آن تمرکز داشته باشند؟ در این بخش به شما توضیحات کاملی را ارائه می‌کنیم.

ایمیل مارکتینگ شکلی از بازاریابی مستقیم است و ابزاری ضروری برای بازاریابی در کسب‌وکار به شمار می‌رود. به زبان ساده ایمیل مارکتینگ ارسال ایمیل به گروهی از افراد برای معرفی یا ترویج خدمت یا محصول است. اما اگر بخواهیم تعریف بهتری از ایمیل مارکتینگ را به شما بگوییم، می‌توانیم آن را ایجاد ارتباط بیشتر و عمیق‌تر با مشتریان و لیدها با ارسال ایمیل تعریف کنیم!

تحقیقات نشان می‌دهد که 86 درصد از مصرف‌کنندگان، علاقه‌مند به دریافت ماهانه‌ی ایمیل‌ها از کسب‌وکارهای مورد استفاده‌شان هستند و ۱۵ درصد آن‌ها تمایل دارند که روزانه چنین ایمیل‌هایی را دریافت کنند. همین استقبال مردم از ایمیل‌های کسب‌وکارهاست که باعث شده است نرخ کلیک کمپین‌های ایمیلی ۶ برابر نرخ کلیک در یک توئیت در شبکه اجتماعی توییتر باشد و سه‌چهارم سازمان‌ها در انتهای سال ۲۰۱۶، نرخ بازگشت سرمایه‌ی ایمیل را خوب یا عالی توصیف کنند. شاید دلیل این توصیف، مقایسه‌ی عملکرد مشتریان به‌دست‌آمده از کانال‌های مختلف بازاریابی باشد.

بیش از 4 درصد کسانی که از طریق ایمیل‌مارکتینگ یک کسب‌وکار مشتری آن شده‌اند به خرید محصولات/خدمات پرداخته‌اند، در مقایسه با 2 درصد از افرادی که از طریق موتورهای جست‌وجو و حدود نیم درصد که از طریق شبکه‌های اجتماعی دست به خرید از آن کسب‌وکار زده‌اند.

ایمیل‌مارکتینگ یکی از ارزان‌ترین راه‌های ارتباط با مخاطب است. پیشرفت تکنولوژی باعث می‌شود قیمت‌های دیجیتال‌مارکتینگ هر روز کمتر از دیروز شوند؛ زیرا هزینه‌های آن در صورت طراحی یک استراتژی مناسب، به خوبی بازمی‌گردد. امروزه بهره‌وری به قیمت برای دیجیتال‌مارکتینگ بسیار بیشتر از تبلیغات آفلاین است و ایمیل‌مارکتینگ یکی از ارزان‌ترین بخش‌های دیجیتال‌مارکتینگ است، گاهی رایگان و گاهی فقط چند ده تومان به ازای هر ایمیل.

دلایل فوق، 83 درصد از کسب‌وکارها را راضی کرده است که برای بازاریابی محتوایی از بستر ایمیل استفاده کنند، اما این تنها راه استفاده از قدرت ایمیل‌مارکتینگ نیست و راه‌های دیگری هم وجود دارد.

اگر در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت کرده باشید یا از آن در کسب‌وکارتان استفاده می‌کنید، حتماً می‌دانید که هر کاری در این زمینه نیاز به هدفی دارد. مانند همه‌ی فعالیت‌های دیگر بازاریابی، گام اول در تعیین استراتژی استفاده از ایمیل‌مارکتینگ هم، تعیین اهداف مجموعه و انتظار آن‌ها از این روش است. درست است که بستر ایمیل به یک کسب‌وکار فرصت‌های بی‌نظیری مثل درگیر کردن مخاطب با برند، ایجاد وفاداری در او و پررنگ بودن در ذهن مخاطب را می‌دهد اما مهم است که بدانید این بخش از دیجیتال مارکتینگ برای کسب‌وکار شما چه ارزشی دارد!

آیا قرار است از طریق کمپین‌های ایمیلی ترافیک وب‌سایت خود را افزایش یا رونمایی از محصولات جدید را به مخاطبان معمولی خود اطلاع دهید؟ و یا می‌خواهید از ایمیل برای افزایش 10 درصدی فروش از طریق ارسال تخفیف به مشتریان وفادار استفاده کنید؟ با تعیین این موارد خیلی بهتر و راحت‌تر می‌توانید کمپین‌های ایمیل مارکتینگ را استفاده کنید.

 

ایمیل مارکتینگ را شاید بتوان اساسی‌ترین و پایه‌ای‌ترین روش تبلیغات در سطح اینترنت دانست. اهمیت ایمیل مارکتینگ بر کسی پوشیده نیست و حتی کاربران و مخاطبان مبتدی نیز به هر نوع ممکن این نوع بازاریابی را تجربه کرده‌اند و از اهمیت بی چون و چرای آن با خبرند. ما در مقاله‌ی " ایمیل مارکتینگ چیست و چرا در کسب و کارمان به آن نیاز داریم؟ " به طور مفصل و دقیق به تحلیل این موضوع پرداخته‌ایم.

 

تبلیغات اینترنتی

5. تبلیغات اینترنتی

پیش از ورود تبلیغات اینترنتی به استراتژی بازاریابی کسب‌وکارهای مختلف، بازاریابان تنها از تبلیغات سنتی یعنی همان تبلیغ در تلویزیون، بیلبوردها، تراکت و… استفاده می‌کردند. اما امروزه به جای تبلیغات سنتی، می‌توان از انواع مختلف تبلیغات آنلاین مانند تبلیغات بنری، تبلیغات ویدئویی، تبلیغات در شبکه های اجتماعی، تبلیغات ایمیلی و… که تاثیر بسیار بیشتری دارند، استفاده کرد و این تنوع در تبلیغات، کار بازاریابان را کمی سخت‌تر و رقابتی‌تر از قبل کرده است.

شما باید با انتخاب راه‌حل‌های مناسب برای تبلیغ برندهایشان و اختصاص بودجه‌های مناسب به هر کدام، میزان بازگشت سرمایه (ROI) خود را تا حد امکان افزایش دهید. تمام این موارد بستگی به هدفی دارد که برای استفاده از این ابزارها استفاده می‌کنید. همچنین سرمایه‌ شما بخش اصلی استراتژی تبلیغات اینترنتی شما را تشکیل می‌دهد و همین مسئله سبب می‌شود تا برخی کسب‌وکارها فکر کنند که هزینه کردن در این بخش فقط ضرر است و نمی‌تواند باعث ایجاد سود عالی شود.

اگر تبلیغات اینترنتی شما متناسب با اهدافتان باشد و استراتژی مناسبی برای آن تولید کرده باشید، قطعاً سود بسیار زیادی نصیب شما می‌شود و برای همیشه تبلیغات اینترنتی را در استراتژی دیجیتال مارکتینگ کسب‌وکارتان قرار می‌دهید.

 

استراتژی دیجیتال مارکتینگ

استراتژی دیجیتال مارکتینگ

اکنون که با ابزارهای مهم دیجیتال مارکتینگ آشنا شده‌اید، باید برای کسب‌وکار خود استراتژی مربوط به ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتینگ را داشته باشید. چالش اصلی و بسیار مهم برای صاحبان کسب‌وکار و بازاریابان استفاده از یک استراتژی مناسب در دیجیتال مارکتینگ است.

استراتژی‌ دیجیتال مارکتینگ به دو بخش رایگان و غیر رایگان تقسیم می‌شود. استراتژی رایگان بر بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو (SEO) و بهینه‌سازی صفحه اپلیکیشن‌های یک کسب‌وکار تمرکز دارد. به دلیل وجود رقابت بسیار زیاد در استراتژی‌های رایگان، استراتژی‌های غیر رایگان تأثیرگذاری بیشتری در ایجاد ترافیک دارند و انواع مختلفی را شامل می‌شوند. البته باز هم نباید استفاده از استراتژی‌های رایگان را دست کم گرفت. مثلاً سئو یک استراتژی رایگان در دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود و بخش بزرگی از مشتریان یک کسب‌وکار، از طریق موتورهای جستجو وارد سایت می‌شوند. با وجود آن که رقابت در بخش استراتژی رایگان زیاد است، اما باز هم اهمیت زیادی دارد.

شما می‌توانید تمام بازدیدکنندگان دنیا را به بازدید از وب‌سایت خود هدایت کنید اما اگر آن‌ها در وب‌سایت شما محتوایی که به دنبال آن هستند را پیدا نکنند، سریعاً وب‌سایت شما را ترک می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، اگر بازدیدکنندگان تنها به این منظور که موتور جستجوگر گوگل به آن‌ها می‌گوید که شما منبعی برای فروش محصولات موبایل شیائومی هستید، وارد وب‌سایت شما شوند درحالی‌که شما محصولات سامسونگ را می‌فروشید، این افزایش ترافیک بی‌کیفیت است. ترافیک باکیفیت به‌منظور حضور بازدیدکنندگانی علاقه‌مند به محصولات/خدمات شما است.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ تجاری هم همان‌طور که از نامش مشخص است، شما باید برای این نوع از خدمات پول پرداخت کنید. به دلیل رقابت بسیار زیاد در استراتژی‌های رایگان دیجیتال مارکتینگ، روش‌های غیر رایگان، مکمل و از ملزومات فعالیت‌های بازاریابی شما خواهند بود. این استراتژی‌ دیجیتال مارکتینگ نیاز به طراحی، برنامه‌ریزی و اجرای دقیق دارد و راه مناسبی برای ارتقای محتوا و افزایش ترافیک است. در این نوع استراتژی هم گاهی نیاز به هزینه‌های زیادی نیست اما باید کاملاً هدفمند و مشخص‌شده فعالیت کنید.

 

ایمیل مارکتینگ به کمک کاربران

چگونه به کمک دیجیتال مارکتینگ کاربران را به مشتری تبدیل کنیم؟

استراتژی دیجیتال مارکتینگ اهیمت زیادی برای کسب‌وکار دارد. اگر با مواردی که در بخش‌های قبلی این مقاله گفتیم قانع نشده‌اید، اجازه دهید موارد دیگری که مهم هستند را هم بگوییم:

  • اهداف شما را مشخص می‌کند: اکثر کسب‌وکارهایی که استراتژی دیجیتال مارکتینگ ندارند یا استراتژی بدون هدف دارند، برای اهداف آنلاین خود مثل جذب مشتری بیشتر یا ارتباط بیشتر با مشتریان فعلی استراتژی هدف مشخصی ندارند. اگر شما اهداف مشخصی نداشته باشید، معمولا نمی‌توانید برنامه‌ریزی کنید و در طول زمان هم قادر به ارزیابی وضعیت خود نسبت به گذشته نخواهید بود.
  • از مخاطبین و سهم کسب‌وکار خود خبر دارید: اگر به درستی استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را طراحی نکرده باشید، ممکن است تقاضای مشتری به خوبی پاسخ داده نشود. بازار آنلاین از نظر نوع رفتار مشتری و راه‌های ارتباطی با بازار‌های سنتی متفاوت است. در پلتفرم‌های اصلی دیجیتال ابزار‌های مختلفی وجود دارند که با کمک آن‌ها می‌توانید میزان تقاضای مشتری را ارزیابی کنید. توصیه می‌کنیم یک ارزیابی دقیق با استفاده از کلید واژه‌های گوگل است تا متوجه شوید که چگونه با استفاده از نیاز کاربران آن‌ها را جذب سایت خود می‌کنید.
  • مشتریان خود را به خوبی بشناسید: مزیت دیجیتال مارکتینگ نسبت به سایر روش‌ها، این است که یکی از قابل اندازه‌گیری‌ترین ابزارها در دسترس شما است. ابزاری مانند گوگل آنالیتیکس و سیستم‌های محاسبه‌گر مشابه تنها تعداد بازدید‌ها را به شما ارائه می‌دهند نه چیز دیگری را. لذا برای شناسایی نقاط ضعف و قوت خود نیاز است که از ابزار‌های دیگری برای دریافت بازخورد از کاربران وبسایت استفاده کنید و سپس این نقاط ضعف و قوت را مدیریت کنید.

 

نتیجه‌گیری

استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای کسب‌وکارهای اینترنتی مانند اکسیژن برای انسان است. بدون استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در بخش بازاریابی، تبلیغات، تولید محتوا و در نهایت آنالیز نمی‌توانید استراتژی خوبی برای کسب‌وکار خود داشته باشید. در این مقاله به بررسی کامل دیجیتال مارکتینگ، ابزارهای مختلف آن، طراحی استراتژی و اهمیت آن پرداختیم که امیدواریم بتوانید در کسب‌وکار خود این موارد را به خوبی قرار دهید.





0 دیدگاه شما هم میتوانید دراین بحث شرکت کنید!
آخرین مقالات