تبلیغات اینترنتی چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

14
74
22:29 1398/6/8

what is internet advertising

همیشه زمانی که نام تبلیغات به وسط می‌آید یاد محصول خاصی می‌افتیم و همه ما از طریق تبلیغات محصولی را (هر چند کم‌ارزش) خریداری کرده‌ایم. به همین دلیل است که هر کسب‌وکار اینترنتی برای فروش محصول یا خدمات خود، بخشی از بودجه و درآمد خود را به تبلیغات اختصاص می‌دهد. البته هر نوع تبلیغاتی نمی‌تواند باعث فروش محصول شود؛ به طور مثال شما نمی‌توانید تبلیغات محصول دیجیتال خود (نظیر کتاب الکترونیک) را بر روی برگه چاپ کنید و به تیربرق‌های سر هر چهار راه بچسبانید. بنابراین تبلیغات هم آداب خود را دارد و مهم‌ترین مسئله آن که مخاطبان هستند، باید در نظر گرفته شود.

در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل تبلیغات اینترنتی بپردازیم و روش‌های اجرای آن را توضیح دهیم.

 

internet ads

تبلیغات اینترنتی چیست؟

تبلیغات اینترنتی یکی از بخش‌های جدانشدنی از تجارت‌های آنلاین و کسب‌وکارها است. امروزه با صرف‌نظر از نوع و میزان بزرگی کسب‌وکارها، تقریباً تمام کسب‌وکارهای موفق در جهان از تبلیغات اینترنتی استفاده می‌کنند. این به این دلیل است که ارزان‌ترین و راحت‌ترین راه برای رسیدن به میلیون‌ها بازار هدف است. تبلیغات اینترنتی گاهی بازاریابی آنلاین نیز تعریف می‌شود، این فرآیند تبلیغ برند، محصولات یا خدمات از طریق فضای آنلاین است. دامنه وسیع آن شامل بازاریابی ایمیل، تیلیغات در گوگل، مدیریت ارتباط با مشتری و فعالیت‌های تبلیغاتی است که از طریق رسانه‌های آنلاین انجام می‌شود.

بازاریابی اینترنتی با ایجاد و قرار دادن تبلیغات در مراحل مختلف، مشتری را جذب می‌کند. در حالت کلی، تبلیغ یعنی رساندن پیام، اطلاع‌رسانی کردن.  تبلیغات در اصطلاح یعنی پیامی که به مخاطب می‌رسانید تا توجهش را به ایده، محصول، خدمت یا شرکتتان جلب کنید. این پیام در واقع یک فراخوان یا call to action عمومی است که قرار است در چند دقیقه (یا حتی چند ثانیه) ما را مجاب کند که با این محصول تجربه بهتری خواهیم داشت. دنیای تبلیغات دنیای عجیبی است. دنیایی پر از پیام‌ها، فکرها و احساس‌ها. ما به هر جایی که می‌رویم و هر جایی که نگاه می‌کنیم، با پیام‎ها درگیر هستیم. تبلیغات کاری کرده‌است که ما دیگر لازم نیست به خودمان فکر کنیم که چند وقت بعد، چه چیزی برای ما جذاب خواهد بود. ما باید روی یک نیمکت راحت بنشینیم و شما با تبلیغات خود به ما بگویید که چگونه زندگی کنیم، دنبال چه چیزی باشیم، چه چیزی بخوریم، خانه ما چه شکلی باشد، چگونه با مردم ارتباط برقرار کنیم یا هر جنبه‌ای از زندگی که برای ما مهم است. این است قدرت تبلیغات. قبول ندارید؟ حتماً می‌گویید نه من همه این کار‌ها را خودم کرده‌ام، اما من می‌گویم از مقاومت کردن دست بردارید، چون دقیقاً چیزی است که اتفاق افتاده است.

می‌توانم با یک مثال برایتان ثابت کنم. چند سال پیش که فروشگاه‌های اینترنتی نبودند و شما به دنبال یک هدیه زیبا برای دوست خود می‌گشتید، چه می‌کردید؟ مغازه به مغازه می‌گشتید تا یک هدیه زیبا پیدا کنید و هیچ اعتراضی هم نداشتید. تا اینکه یک عده آمدند و گفتند: ما فروشگاه اینترنتی داریم، بیا، ببین، مقایسه کن، خسته هم نشو! یک روش جدید خرید معرفی کردند و سبک خرید شما تغییر کرد. شما هیچ‌وقت به این فکر نکرده بودید که فروشگاه اینترنتی قرار است کار شما را راحت کند، همین‌طور که الآن نمی‌دانید که تبلیغات قرار است در آینده شما را به کدام سمت ببرد.  بگذارید یک مثال دیگر هم بزنم که شک و شبهه‌ای باقی نماند. قطعاً برایتان اتفاق افتاده که مثلاً دنبال یک کفش کتانی ساقدار باشید ولی از خرید که برگشته‌اید، یک کفش راحتی پیاده‌روی خریده باشید. چرا؟ معلوم است دیگر. چون فروشنده شما را متقاعد کرد که این کفش برای شما مناسب‌تر و راحت‌تر است و در هوای گرم کارایی بیشتری دارد.

 

شعار تبلیغاتی یکی از پراهمیت‌ترین ابزارهای برندسازی و تبلیغات است، در مقاله‌ی " شعار تبلیغاتی، اهمیت و نحوه نوشتن آن " به جزئیات این مبحث پرداخته‌ایم.

 

best kind of ads

بهترین تبلیغات، چه نوع تبلیغاتی است؟

در فضای آنلاین ده‌ها نوع تبلیغ وجود دارد که برخی از آن‌ها برای برخی کسب‌وکارها بهتر جواب می‌دهند و برخی کمتر. در حقیقت تبلیغات به شکل شگفت‌انگیزی تغییر کرده است و به ابزاری مهم برای ایجاد ارتباطات با مشتری و مصرف‌کننده بدل شده است. این روزها، شاهد وجود روش‌های گوناگونی برای انتقال پیام از طریق رسانه‌های مختلف تبلیغاتی هستیم. انواع روش‌های تبلیغات امروزی به مدد اینترنت و فضای مجازی، باعث شده است دست افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، به‌شدت باز شود. حالا دیگر انواع روش های تبلیغات محدود به روش‌های قدیمی نیست. امروز ویدیوهای ویروسی یا همه‌گیر در سطح شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات بنری در سایت‌ها، فضاهای گفت‌وگوی کاربران درباره‌ی برندها و… شکل انواع روش‌های تبلیغات را دگرگون کرده است. بهترین آگهی تبلیغات زمانی ارائه می‌شود که مشکلی وجود دارد و شرکت شما می‌تواند آن را حل کند چون در زمان نیاز، احتمال خرید مشتری خیلی بالاست.  خب این شد یک تبلیغ خوب که در بهترین زمان و مکان ارائه می‌شود، اما یادتان هست که در بخش قبل گفتیم که تبلیغات گاهی بدون اینکه خودمان متوجه شویم، برای ما تعیین و تکلیف هم می‌کنند. این یعنی چه؟ یعنی خودش می‌گوید، تو امروز این مشکل و این نیاز را داری و خودش هم راه‌حل را ارائه می‌دهد. این‌ داستان را به وفور در تبلیغات تلویزیونی و ویدئویی دیده‌اید؛ به‌خصوص وقتی می‌خواهند محصول جدیدی ارائه دهند.

حواستان باشد که تبلیغ شما باید خودش پاسخ‌گوی نیاز مشتری باشد نه این که بخواهید از مزایای محصول خود بگویید. مثلاً، در آگهی تبلیغاتی خود می‌گویند: امروز به دلیل خانه‌های آپارتمانی و کمبود نور آفتاب، 80 درصد مردم کمبود ویتامین D دارند و به احتمال زیاد در آینده به پوکی استخوان دچار می‌شوند. ما این ویتامین را به محصولاتمان اضافه کردیم (ایجاد نیاز و راه‌حل).  شما نه به این موضوع فکر کرده بودید و نه به دنبال چنین محصولی بوده‌اید اما حالا شد یکی از دغدغه‌های شما. پس نکته دوم تبلیغات هم مشخص شد. یک تبلیغ خوب به ما می‌گوید چه چیزی نیاز داریم، قبل از اینکه ما به آن فکر کنیم. یک زندگی ایده‌آل‌تر، بدن ایده‌آل، سلامتی بیشتر و راحتی بیشتر و خیلی چیزهای دیگر.  همین‌جا صبر کنید. دقت کردید که مدام از نیاز مشتری حرف می‌زنیم؟ نکته‌ها یکی‌یکی خودشان را نشان می‌دهند. برای اینکه بهترین تبلیغ را داشته باشید، باید ببینید مشتریان شما چه کسانی هستند و چه نیازهایی دارند، سبک زندگی آن‌ها چگونه است و با چه چیزهایی مرتبط هستند.  این‌ها را که بدانید، آن‌وقت می‌توانید، تجربه‌های بهتری به آن‌ها پیشنهاد بدهید. کار سختی به نظر می‌رسد، نه؟ اینکه بدانید که من کی هستم، کجا هستم؟ چه چیزی دوست دارم و دنبال چه چیزی می‌گردم؟ باز هم شگفت‌زده شوید چون تبلیغات دیجیتال به‌راحتی هر چه تمام‌تر این را هم برایتان انجام ‌می‌دهد. پس بیاید نگاهی کلی به تفاوت تبلیغات آفلاین و آنلاین داشته باشیم و بعد برویم وارد دنیای تبلیغات اینترنتی شویم.

 

place of internet ads

تبلیغات اینترنتی جای تبلیغات محیطی را گرفته است

حتماً یادتان هست و حتی شاید هنوز هم بروشورهای چاپی مربوط به تبلیغات کسب‌وکارها را می‌بینید! حقیقت این است که الان همه کاربران در فضای آنلاین هستند و تبلیغات محیطی جایگاه خاصی ندارد مگر برای کسب‌وکارهای محلی و کوچک. خیلی‌ها این سؤال در ذهنشان است که تبلیغات اینترنتی بهتر است یا آفلاین‌ها؟ خب این به‌شدت، به کسب‌وکار و مشتری شما مربوط است. اگر کسب‌وکار شما سایت و شبکه اجتماعی ندارد و مشتری‌ها قرار است فقط به محلی برای خرید مراجعه کنند، تبلیغات محیطی و بیلبوردی بیشتر جواب می‌دهد. مثلاً تبلیغ نمایشگاه‌های بین‌المللی چون مربوط به همه افراد است، در سطح شهر بیشتر دیده می‌شود.

توسعه بازاریابی اینترنتی باعث افزایش روش‌های تبلیغات اینترنتی شده است. در واقع، امروزه انواع مختلفی از تبلیغات اینترنتی وجود دارد و شما نیز می‌توانید در استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود، از ترکیبی از آنها استفاده کنید. هر یک از روش‌های تبلیغات اینترنتی برای اهداف خاصی کارآمدتر هستند. افزایش آگاهی برند و بهبود فروش از مهمترین اهداف در بازاریابی اینترنتی است. به عنوان یک بازاریاب حوزه دیجیتال بایستی درباره تمام ابعاد تبلیغات اینترنتی آگاهی کسب کنیم. اما مهمتر از همه، ایجاد استراتژی تبلیغاتی برای اهداف کسب و کارتان است تا بتوانید از بهترین ترکیب تبلیغات اینترنتی جهت دستیابی به اهداف خود دست یابید. اگر تبلیغات شما مخاطب عام دارد، تبلیغات تلویزیونی می‎تواند گزینه خوبی باشد. برای باقی کسب‌وکارها هر دو روش در جای خودش کاربرد دارد، اما هم ما و هم شما به‌خوبی می‌دانیم که این روزها همه‌چیز به سمت فضای مجازی رفته است. برای اثبات این ادعا، فقط کافی است وقتی توی مترو یا خیابان هستید به مردم نگاه کنید، هیچ‌کس حواسش به تبلیغات روی در و دیوار نیست چون این روزها، گوشی‌ها و تبلت‌ها هستند که حکمرانی می‌کنند یا بهتر است بگویم فضای مجازی است که ما را راه می‌برد.

حتی همان راننده‌ای که در جاده گرسنه شده بود، هم از طریق اینترنت مسیریابی می‌کند، هم از سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، نزدیک‌ترین رستوران را پیدا می‌کند. قصد ندارم بگویم تبلیغات آفلاین خوب نیست، ولی با یک نگاه کلی می‌شود فهمید که تبلیغات اینترنی خیلی جلوتر از قدیمی‌ترها حرکت می‌کند، چون هم مخاطب بیشتر درگیر می‌شود، هم قابل اندازه‌گیری است و هم رسانه بزرگ‌تری است. تبلیغات آفلاین را که همه می‌شناسید و نیازی به معرفی ندارند. از اینجا به بعد در مورد انواع تبلیغات اینترنتی صحبت می‌کنیم که هر کدام چه هستند و چه می‌کنند.

 

رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات است که در چند سال اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است، در مقاله‌ی " رپورتاژ آگهی چیست؟ چگونه بهترین سایت برای رپورتاژ خبری را انتخاب کنیم؟ " به توضیح چگونگی استفاده‌ی بهینه از این روش پرداخته‌ایم.

 

تبلیغات آنلاین به‌ظاهر خیلی پیچیده است، چون رؤیای جذب مشتری را به‌آرامی به واقعیت تبدیل می‌کند بدون اینکه شما را درگیر بازاریابی‎های وقت‌گیر کند. بر همین اساس، بزرگ‌ترین مزیت تبلیغات دیجیتال این است که شما بجای اینکه وقت و هزینه خود را بگذارید و دنبال مشتری بگردید، کاری می‌کنید که شرکت و محصول شما جلوی چشم مخاطب قرار بگیرد و مشتری خودش به محصول شما جذب شود. جذابیت دیگر دنیای تبلیغات آنلاین این است که می‌توانید به دقت داده‌ها و نتایج آن را اندازه‌گیری کنید و بر این اساس خیلی دقیق و حساب شده پیش بروید. وقتی این شرایط را داشته باشید، مطمئنید که تصمیمی که گرفته‌اید، تصمیم سودآوری است.

 

google ads

تبلیغات گوگل یکی از بهترین روش‌های تبلیغ اینترنتی

فرض کنید بخواهید از اینترنت غذا سفارش بدهید. اولین کاری که می‌کنید از اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنید اما اگر اپلیکیشن خاصی نصب نداشته باشید، در گوگل سرچ می‌کنید. در این میان سایت‌هایی هستند که با پرداخت هزینه در صدر نتایج جستجو (با عنوان تبلیغ گوگل یا گوگل ادوردز) دیده می‌شوند. بنابراین تبلیغات گوگل یکی از مهم‌ترین انواع تبلیغات است که باید اهمیت زیادی به آن بدهید. در این نوع روش بازاریابی اینترنتی ، هدف این است که در زمان بسیار کوتاهی، آگاهی از نام تجاری افزایش یابد.

 

در مقاله‌ی " راهنمای جامع گوگل ادز برای سال 2019 " به توضیح کامل و مفصل گوگل ادز پرداخته‌ایم. در این مقاله ریز به ریز به جزئیات ابزار گوگل ادر پرداخته شده است. لذا توصیه می‌کنم که این مقاله را از دست ندهید.

 

همه آنچه نیاز است عبارتند از یک آگهی با عنوان و توضیحات و کلمات کلیدی. در بازاریابی موتورهای جستجو، از کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار جهت نمایش تبلیغات استفاده می‌شود، به این صورت که تبلیغات هنگام جستجوی کلمات کلیدی انتخاب شده نمایش داده می‌شود. هزینه تبلیغات موتورهای جستجو معمولا به صورت CPC (هزینه به ازای کلیک) محاسبه می‌شود. گوگل ادز از محبوب‌ترین ابزارهای تبلیغاتی در حوزه بازاریابی موتورهای جستجو است. رقابت بالایی در تبلیغات گوگل وجود دارد و به همین دلیل هزینه کلیک در تبلیغات گوگل برای برخی سایت‌ها بسیار بالا است. گوگل بزرگ‌ترین شبکه تبلیغاتی جهان است که هدفمندترین تبلیغات را به نام خودش ثبت کرده است. درست شنیدید، بزرگ‌ترین شبکه جهان، هم در اطلاعات و هم در تبلیغات. موتور جستجوی گوگل، گوگل پلی، گوگل مپ و همه سایت‌هایی که می‌خواهند از طریق تبلیغات درآمدزایی کنند، همه ابزارهای تبلیغات گوگل هستند.

 

همانطور که در این بخش گفته شد، بخشی از تبلیغات گوگل مربوط به روش PPC است، برای مطالعه‌ی تخصصی‌تر در این رابطه می‌توانید مقاله‌ی " گوگل ادوردز چیست؟ سیستم مزایده‌ی گوگل چگونه کار می‌کند؟ " را مطالعه نمایید.





0 دیدگاه شما هم میتوانید دراین بحث شرکت کنید!
آخرین مقالات