کلمه کلیدی چیست و چطور کلمات کلیدی را پیدا کنیم؟

14
74
10:40 1398/8/10

کلمات کلیدی چیست

کلمات کلیدی همان عباراتی هستند که من برای جستجوی یک موضوع خاص در گوگل آنها را وارد می‌کنیم. کلمات کلیدی به اندازه‌ی خود طراحی سایت اهمیت دارد و اصلی‌ترین مسئله‌ در رتبه‌بندی سایت‌ها است که بر اساس همین کلمات کلیدی صورت می‌گیرد.

به عنوان نمونه فرض کنید شما یک سایت در زمینه فروش عطر دارید، در این صورت باید سایت خود را به شکل بهینه‌سازی کنید که برای عباراتی مثل خرید عطر رتبه داشته باشید.

این کلمه در عنوان صفحه، توضیحات متا، آدرس صفحه و محتوای صفحه تکرار می‌شود. بسته به حجم کمی که محتوای این صفحه دارد باید به شکل استاندارد و درستی از کلمه‌کلیدی اصلی استفاده کنید. مثلا اگر در صفحه شما کلمه خرید عطر به عنوان کلمه کلیدی استفاده شده است محتوای شما دارای هزار کلمه است، گفته می‌شود که سه بار باید از این کلمه کلیدی استفاده کنید، البته باید به یاد داشته باشید که تکرار کلمات کلیدی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و اصولا امری است منفی. اگر به یاد داشته باشید در مقاله‌ی " چرا تکرار کلمه کلیدی اشتباه است؟ " به توضیح چرایی این موضوع پرداختیم.

در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که کلمه کلیدی چیست و چطور می‌توانیم کلمات کلیدی را به کمک ابزار های آنلاین و آنالیز کردن سایت رقبا پیدا کنیم.

 

کلمه کلیدی چیست؟

کلمات کلیدی کلیت محتوای سایت شما را نمایش می دهند. به عنوان مثال در همان سایتی که برای فروش عطر مثال زدم، کلماتی مثل خرید عطر، خرید عطر مردانه، خرید عطر زنانه و از این دست از کلمات به عنوان کلمه کلیدی آن سایت در نظر گرفته می‌شود.

کلمه کلیدی باید به شکلی استفاده شود که اگر بخواهیم یک صفحه را به صورت خلاصه در پنج یا شش کلمه توصیف کنیم از این کلمه استفاده کنیم. کاربرانی هم که در اینترنت به دنبال جستجوی موضوع خود هستند دقیقا از همین کلمه و مشتقات آن برای جستجو استفاده می کنند. پس مهم است کلمه کلیدی که برای محتوای هر یک از صفحات خود انتخاب می کنید به درستی انتخاب شود تا هم در نتایج جستجو تعداد نمایش بیشتری داشته باشید و هم اینکه با استفاده از عنوان مناسب شانس کلیک را بالا ببرید.

 

اهمیت کلمات کلیدی

چرا کلمه کلیدی مهم است؟

اما به نظر شما با استفاده از این کلمات کلیدی مهم است؟ این کلمات از آنجایی مهم است اینکه کاربران را به صفحه ای که به دنبال آن هستند تا هدایت می کنند. هدفی که شما در سایت خود دارید این است که در موتورهای جستجو رتبه خوبی را کسب کنید تا بازدید طبیعی و ارگانیک از طریق کلمات کلیدی داشته باشید.

استفاده از کلمات کلیدی مهم است چرا که:

  • باعث افزایش رتبه سایت شما شده و نتیجه آن این خواهد شد که بازدید طبیعی برای سایت از طریق خود گوگل خواهید داشت.
  • هزینه های شما را به شدت کاهش می دهد و اگر به خوبی روی آن مانور دهید، حتی شما را از تبلیغات بنری، تبلیغات کلیکی وسایل روش هایی که برای فروش محصول در نظر گرفته اید به نیاز می کند.
  • اگر محتوای زیادی منتشر می کنید سایت شما به عنوان یک سایت مرجع در زمینه تخصصی خود شناخته می شود. در نتیجه اگر افراد به دنبال خرید یا استفاده از خدمات شما هم نباشند، اما چون به محتوایی که شما در سایت خود درج کردید نیاز دارند وارد سایت شما خواهند شد. این کار باعث می شود که روی برندینگ سایت تمرکز کرده و به عنوان یک سایت تخصصی و مرجع در گروه کسب و کاری خود شناخته شوید.

به دلیل اینکه چیزی که کاربران به دنبال آن در اینترنت جستجو می کنند کاملاً با چیزی که شما قصد توصیف آن صفحه را دارید متفاوت است باید به درستی از کلمات کلیدی استفاده کنید.

به عنوان نمونه اگر شما قصد تهیه یک آموزش بسیار ساده در زمینه ساخت ایمیل اختصاصی روی دامنه داشته باشید احتمالاً از کلمات کلیدی مثل ساخت ایمیل اختصاصی روی دامنه استفاده می کنید. در صورتی که چیزی که کاربران به دنبال آن هستند، چیزی نیست جز اینکه از کلمه نحوه ساخت ایمیل info استفاده خواهند کرد. حال به نظر شما باید از کدام کلمه کلیدی استفاده کنید؟

 

انواع گلمات کلیدی

انواع کلمات کلیدی کدامند؟

کلمات کلیدی به چند دسته مختلف تقسیم بندی می شوند. این تقسیم بندی بر اساس تعداد کلمه صورت می گیرد که اصطلاحاً آن را به عنوان سیلاب می‌شناسیم. هر چه تعداد این سیلاب ها کمتر باشد رسیدن به رتبه بالاتر در آنها نیز سخت تر است. به عنوان نمونه کلمه کلیدی مثل بهترین عطر زنانه نسبت به کلمه عطر زنانه ساده‌تر رتبه بهتری را کسب خواهد کرد.

کلمات کلیدی که به صورت تک کلمه هستند هدف نهایی سایت شما خواهند بود که باید در طول چند سال تلاش مستمر به رتبه بالا در آنها برسید. این کلمات بیشترین جستجو را توسط کاربران دارد. رسیدن به رتبه اول یا حتی نمایش سایت در صفحه اول گوگل برای این کلمات به چند سال تلاش مستمر و داشتن سابقه طولانی مدت نیاز دارد.

اما در مقابل کلمات کلیدی بلند که متشکل از چند کلمه کلیدی هستند نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید کاربرانی که به دنبال کلمه عطر باشد هدف آن کسب اطلاعات در مورد عطر بوده و می‌خواهد دانش خود را بالا ببرد. اما کاربری کلمه خرید عطر زنانه را در اینترنت جستجو کند، مطمئناً به دنبال این است که یک عطر را خریداری کند. حالا به نظر شما کدام کاربر برای شما که یک فروشگاه اینترنتی عطر دارید اهمیت بیشتری دارد؟

 

پیدا کردن کلمات کلیدی

چطور کلمات کلیدی را پیدا کنیم؟

یافتن کلمات کلیدی می تواند در رسیدن به نتیجه بهتر برای سایت شما بسیار کمک کننده باشد. اگر می توانید کلمه کلیدی را به درستی انتخاب کنید به نحوی که هم در عنوان سایت، هم در توضیحات متا و هم در محتوای صفحه به درستی از آن استفاده شده باشد بهترین نتیجه را بگیرید.

اما موضوع این است که شما صرفاً نباید روی کلمه کلیدی تمرکز کنید. مثلاً در عنوان صفحه در کنار کلمه کلیدی باید از کلمات و عباراتی که باعث می شود کاربران روی آن کلیک کنند استفاده کنید. به عنوان نمونه در همین زمینه فروش عطر استفاده از لیبل قیمت بسیار مهم است. شما برای گروهی از محصولات خود می توانید قیمت را به صورت بازه‌ای وارد کنید.

  • خرید عطر زنانه با قیمت ۱۰۰۰۰ تا ۵۰ هزار تومان
  • بهترین عطرهای زنانه ساخت فرانسه از برندهای مشهور
  • عطر مناسب سال برای فصل زمستان فقط به قیمت ۵۰ هزار تومان

به همین سادگی شما با ترکیب کردن کلمه کلیدی و استفاده از عباراتی که باعث می شوند کاربران روی آن کلیک کنند یک رتبه خوبی گرفته و می توانید فروش خود را بالا ببرید.

البته این موضوع صرف نظر از این جهت اهمیت ندارد. گوگل الگوریتم های متعددی برای رتبه بندی سایت ها دارد که یکی از آنها به عنوان الگوریتم مرغ مگس خوار شناخته شده است. وظیفه این الگوریتم بررسی کلمات کلیدی مختلف است تا کلمات کلیدی که مترادف کلمه کلیدی استفاده شده توسط شما هستند را شناسایی کرده و در این کلمات نیز به شما رتبه دهد. نتیجه این کار چیزی نیست جز اینکه در کلمات کلیدی مختلف رتبه خوبی کسب کنید.

فرآیند پیدا کردن کلمات کلیدی کمی پیشرفته و تخصصی است، اما در عین حال اگر بر آن احاطه پیدا کنید روالی ساده‌ای دارد. ما در مقاله‌ی " چه کلمات کلیدی برای وب سایت‌مان انتخاب کنیم؟ " این روال را به صورت مفصل توضیح داده‌ایم.

 

پیشنهادات گوگل

از پیشنهادات خود گوگل کمک بگیرید

بهترین ابزار برای یافتن کلمات کلیدی استفاده از خود گوگل است. سایت گوگل را باز کرده و در کادر جستجو شروع به تایپ کردن کنید. خواهید دید که ۱۰ پیشنهاد به شما نمایش داده خواهد شد. میتوانید با بررسی هر ده پیشنهاد و تست کردن کلمات کلیدی مختلف، بهترین کلمه کلیدی را انتخاب کرده و سپس با ترکیب کردن کلمات کلیدی که ارزش کمتری دارند یک عنوان مناسب انتخاب کنید. برای اینکه انتخاب بهتری داشته باشید توصیه می کنم که:

  1. عبارات کلیدی اصلی را انتخاب کنید و سعی کنید که این عبارت در ابتدای عنوان صفحه انتخاب شده باشد.
  2. این که از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید اصلاً هراسی نداشته باشید. برخی از این پیشنهاداتی که گوگل به شما می دهد، بین ۳ تا ۶ عبارت را در خود دارند. این عبارات این همان چیزی هستند که کاربران به دنبال آن ها در اینترنت جستجو می کنند که استفاده از این کلمات می تواند شانس نمایش را برای شما بالا ببرد.
  3. کل کلمات و عباراتی که فکر می کنید با محتوای صفحه شما مرتبط است را در گوگل تایپ کنید. سپس لیستی از این کلمات را تهیه کرده و بر اساس معیارهای در نظر گرفته امتیاز به هر کدام بدهید تا بر اساس اولویت بندی از آنها استفاده کنید.

 

ابزار گوگل ترندز

از ابزار گوگل ترندز استفاده کنید

یکی از ابزارهای خود گوگل این است که محبوب ترین جستجو ها را بر اساس تاریخ، کشور، شهر و فیلترهای متعدد دیگر به شما نمایش می دهد.

شما به کمک این ابزار می‌توانید کلمات کلیدی مختلفی را به گوگل معرفی کرده و از گوگل بخواهید که وضعیت جستجو را در بازه زمانی مختلف و برای کاربران هر کشور خاصی به شما نمایش دهد.

شما می کنم که این ابزار می توانید کلمات کلیدی مختلف را با هم مقایسه کرده و ببینید که کدام یک اهمیت بیشتری برای کاربران دارد. جزئیات کامل از این آمار به شما در قالب نمودار و سایر اطلاعات نمایش داده خواهد شد.

 

wordstream بزار آنلاین

از سایت WordStream Suggestion Tool استفاده کنید

یکی دیگر از روش های پیدا کردن کلمات کلیدی استفاده از سایت‌های که این کلمات را به شما پیشنهاد می دهند می باشد. شما به کمک این ابزار می توانید یک کلمه یا حتی آدرس یک صفحه از سایت را وارد کنید سپس سایت شروع به بررسی کرده بر اساس موقعیتی که انتخاب کرده اید بهترین کلمات کلیدی را به شما پیشنهاد خواهد داد.

این سایت به صورت رایگان بیش از ۳۰ کلمه کلیدی را در اختیار شما قرار می دهد که می توانید از آنها استفاده کنید اما اگر به دنبال تعداد بیشتری هستید می توانید با خریداری کردن اکانت آن به تعداد بیشتری از کلمات کلیدی دسترسی داشته باشید.

سایت های بیشتری نیز در این زمینه وجود دارد که از جمله آنها می توان به keywordtools.io اشاره کرد.

 

تحلیل رقبا

رقبا را بررسی کنید

و در نهایت یکی دیگر از راه های پیدا کردن این کلمات استفاده از رقبا است. میتوانید با بررسی سایت رقبا ببینید که آنها برای عنوان صفحات خود و کلمه کلیدی که به عنوان کلمه کلیدی اصلی خود انتخاب کردند چه چیزی است.

سعی کنید برای این کار از سایت هایی که رتبه بالایی دارند و سابقه بیشتری در این زمینه ندارند استفاده کنید. چرا که این سایت ها هم به عنوان رقیب اصلی شما شناخته می شوند و هم اینکه معمولاً دارای کارشناس سئو برای بهینه سازی سایت هستند. در نتیجه استفاده از این سایت ها می تواند مسیر درست تری را در اختیار شما قرار دهد.

ابزارهایی مانند ahref امکانات و ابزارهای ویژه و خاصی برای برای بررسی دقیق رقبا ارائه می‌دهند، برای اینکه بتوانید به صورت دقیق‌تر و تخصصی‌تر با این‌گونه ابزارها آشنا شوید مقاله‌ی " چگونه رقبای خود را آنالیز کنیم؟ + معرفی ابزار آنالیز رقبا " را از دست ندهید.

در استفاده کردن از کلمات کلیدی به این نکته دقت داشته باشید که هیچ وقت روی تکرار کردن آنها تمرکز نکرده و سعی کنید به دنبال این باشید که کلمات کلیدی مختلفی را برای صفحه خود بهینه سازی کنید. اینکه صرفاً یک کلمه کلیدی را انتخاب کنید درست نیست؛ چرا که کلمات کلیدی که به کمک ابزار مختلف به دست می آورید که مختص یک بازه زمانی خاصی هستند. در نتیجه باید گزینه را انتخاب کنید که به عنوان یک کلمه اصلی در نظر گرفته می شود. این موضوع را صرفاً خود شما می توانید تعیین کنید.





0 دیدگاه شما هم میتوانید دراین بحث شرکت کنید!
آخرین مقالات