ریچ اسنیپت چیست؟ 8 نوع Rich Snippets معروف را بشناسید

14
74
12:02 1398/6/8

google rich snippets

Rich Snippets (ریچ اسنیپت) یا به فارسی داده‌های ساختار یافته در سایت این امکان را خواهند داد تا صفحات را برای موتور جستجو بهینه‌تر کنید. استفاده از ریچ اسنیپت در سایت باعث درک بهتر موتور جستجو شده و به گوگل این امکان را می‌دهد تا اطلاعات بیشتری از صفحه را در نتایج نمایش دهید. به عنوان نمونه حتما در جستجوهای خود در نتایج گوگل دیده‌اید که برخی از سایت‌ها دارای امتیاز ستاره‌ای هستند یا در نمونه‌های دیگری مثل سایت‌های فروشگاهی قیمت و برخی مشخصات محصول مانند تعداد موجودی در انبار و… نمایش داده می‌شود. به این گونه داده‌ها که در نتایج جستجو می‌بینید ریچ اسنیپت یا داده ساختاریافته گفته می‌شود. در این مقاله قصد داریم به معرفی این موضوع پرداخته و ببینیم که کدام یک از ریچ اسنیپت ها برای کاربران فارسی فعال هستند.

ریچ اسنیپت یا rich snippets چیست؟

معمولا در نتایج جستجو که انجام می‌دهیم بیشتر نتایج به این صورت است که شامل عنوان صفحه، آدرس سایت و توضیحات متا هستند. اما برخی نتایج هستند که یک سری ساختار اضافه در خود دارند. به عنوان نمونه در تصویر زیر انواع مختلفی از این ساختارها را مشاهده می‌کنید که با فلش مشخص شده‌اند.

what is rich snippets

همانطور که می‌بینید برخی نتایج شامل امتیاز ستاره‌های گوگل، برخی شامل نمایش دسته‌بندی، برخی شامل قیمت، برخی شامل ویدئو، برخی نمایش نتایج مشابه و… هستند. هر یک از این موارد اطلاعاتی را از سایت خاصی خوانده و نمایش می‌دهند و برخی دیگر بر اساس جستجویی که انجام دادید نتایج پیشنهادی را به شما ارائه می‌کنند.

متفاوت بودن این ساختارها باعث می‌شود که به صورت بولد شده درست مانند متنی که در بین یک محتوای شلوغ با رنگی دیگر مشخص می‌کنید توسط کاربران بهتر دیده شده و در نتیجه روی سایت شما کلیک کنند. تکرار این کار توسط کاربران باعث می‌شود که رتبه شما به نتایج بالاتری به دلیل علاقه‌ای که کاربران به این نتیجه داشتند منجر شود.

داده‌های ریچ اسنیپت اطلاعات را از سایت شما دریافت کرده و نمایش داده می‌شوند. بنابراین سایت خود را باید برای این منظور بهینه کنید تا اطلاعات توسط گوگل خوانده شده و نمایش داده شود. به عنوان مثال همین امتیاز ستاره‌ای که در بیشتر سایت‌های فارسی زبان استفاده می‌شود همان امتیازاتی است که کاربران در صفحه نوشته درج می‌کنند. یا اطلاعاتی مثل قیمت محصول همراه با تعداد موجودی در انبار که نمایش داده می‌شود نیز به همین ترتیب توسط سایت خوانده شده و نمایش داده می‌شود.

انواع نشانه‌گذاری‌های Rich Snippets

داده‌های ریچ اسنیپت انواع مختلفی دارند که هر کدام اطلاعات خاصی را نمایش می‌دهند. مثلا همین امتیاز ستاره‌ای، یا نمایش نام نویسنده، قیمت محصول، موجودی محصول در انبار و… که هر کدام اطلاعات را در هر بار کراول کردن سایت خوانده و به صورت مداوم آپدیت می‌شوند.

در ادامه به معرفی برخی از این داده‌ها می‌پردازیم اما لازم است بدانید که این داده‌ها برای زبان فارسی همگی در دسترس نیستند و صرفا برخی از آنها را می‌توان مشاهده کرد. بنابراین در اینجا صرفا مواردی که برای زبان فارسی فعال هستند را معرفی می‌کنیم.

1. اسنیپت Breadcrumbs یا مسیر کاربر

در این نوع به جای اینکه آدرس کامل صفحه نمایش داده شود، ابتدا نام دامنه نمایش داده شده و سپس دسته‌بندی که این نوشته در آن قرار دارد نمایش داده می‌شود. به تصویر زیر دقت کنید.

انواع ریچ اسنیپت

در نتیجه اول که سایت تسکو نمایش داده شده است، صفحه محصولی را مشاهده می‌کنید. آدرس این صفحه شامل نام دامنه و سپس دسته‌بندی که صفحه محصول در آن قرار دارد می‌باشد. اما در نتیجه دوم که داده‌ای برای ریچ اسنیپت مشخص نشده است، صرفا آدرس مستقیم همان محصول نمایش داده شده است.

2. اسنیپت Reviews(امتیاز ستاره‌ای)

در این مدل امتیازی که به یک صفحه داده شده با ستاره‌های زرد رنگ نمایش داده می‌شود و در مقابل آن نیز اگر امتیاز داده شده به صورت نقد و بررسی توسط فرد باشد نام فرد و در صورتی که امتیاز بر اساس رای کاربران باشد خالی نمایش داده خواهد شد. به تصویر زیر دقت کنید.

اسنیپت Reviews

همانطور که در تصویر می‌بینید امتیاز ستاره‌ای در سمت چپ نتیجه جستجو و فردی که نقد و بررسی را انجام داده است در مقابل آن نمایش داده می‌شود. اگر این حالت روی رای داده شده توسط کاربران تنظیم شده باشد، به جای نمایش نام بررسی کننده، میانگین تعداد رای نمایش داده می‌شود.

3. اسنیپت Person(نویسنده یا شخص)

این اسنیپت نام نویسنده را نمایش خواهد داد. در صورتی که در سایت خود چندین نویسنده داشته باشید، اطلاعات این اسنیپت در صورتی که در سایت مشخص شده باشد نمایش داده می‌شود. در تصویر زیر نمونه‌ای از این اسنیپت را می‌بینید.

اسنیپت Person

همانطور که می‌بینید نام نویسنده در زیر آدرس صفحه نمایش داده شده است. استفاده از این نوع اسنیپت زیاد پرطرفدار نیست و بیشتر در شبکه‌های اجتماعی کاربرد دارد.

4. اسنیپت Products(محصولات)

این نوع اسنیپت برای فروشگاه‌های آنلاین از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به کمک این اسنیپت می‌توانید قیمت محصول و موجودی در انبار را نمایش دهید. استفاده از این اسنیپت به دلیل اینکه قیمت را نمایش می‌دهد و جدا از این مسئله موجود بودن محصول در فروشگاه را نمایش خواهد داد باعث کلیک و شانس بیشتر برای فروش می‌شود. برای نمونه به تصویر زیر نگاه کنید.

 اسنیپت Products

همانطور که در تصویر می‌بینید قیمت محصول همراه با برچسب In Stock که به معنی موجود بودن محصول در فروشگاه است نمایش داده شده است. البته این نوع اسنیپت صرفا محدود به این دو گزینه نیست. در نوع دیگری که به تازگی برای زبان فارسی فعال شده و در جستجوهای خود به آن برخورد داشتم، جزییات و مشخصات یک محصول هم نمایش داده می‌شود. به عنوان نمونه در تصویر زیر من عبارت بهترین پاوربانک را جستجو کردم که اگر دقت کنید برخی مشخصات پاوربانک نمایش داده شده است.

 اسنیپت Products

همانطور که در تصویر فوق می‌بینید، اطلاعات یکی از محصولات که به صورت جدول در نوشته درج شده بود در نتیجه جستجو نمایش داده شده است. این محصول به دلیل اینکه بیشترین جستجو را داشته است به این شکل نمایش داده شده است.

5. اسنیپت Events(رویدادها)

این اسنیپت برای سایت‌هایی که اقدام به برگزاری رویداد می‌کنند مناسب است. برای نمونه سایت‌های برگزار کننده وبینار یا مسابقات ورزشی در جام جهانی از این نوع اسنیپت استفاده می‌کنند که نتایج بر اساس زمان برگزاری و نتایج نمایش داده می‌شود. برای نمونه به تصویر زیر دقت کنید.

>اسنیپت Events

همانطور که می‌بینید جزییات برگزاری رویداد نمایش داده شده و بلیت شرکت در کنسرت همراه با تاریخ برگزاری و مکان مورد نظر نمایش داده شده است. اگر به تاریخ‌ها دقت کنید این رویداد در سه روز برگزار می‌شود که بر اساس اطلاعات فروش بلیت هر سه روز نمایش داده شده است.

6. اسنیپت Videos(محتوای ویدئویی)

در این اسنیپت همانطور که از نام آن مشخص است به بهینه کردن صفحه مورد نظر می‌توانید علاوه بر نمایش حالت متنی، ویدئویی را نیز در کنار آن نمایش دهید. برای نمونه به تصویر زیر دقت کنید.

اسنیپت Videos

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید جستجو در سطح وب انجام شده و تب ویدئو در اینجا انتخاب نشده است؛ اما در نتیجه جستجو می‌بینیم که ویدئو استفاده شده در این صفحه نمایش داده شده است که مدت زمان ویدئو همراه با تصویری از آن قابل مشاهده است. علاوه بر این نام فردی که ویدئو را آپلود کرده است نیز نمایش داده می‌شود.

7. اسنیپت Business box(باکس بیزینس)

در این نوع اسنیپت نام اشخاص نام آشنا به صورت بزرگ در سمت راست نمایش داده می‌شود. این نوع اسنیپت اطلاعات را از سایت‌های فرد مورد نظر، اطلاعات موجود در ویکی‌پدیا و شبکه‌های اجتماعی نمایش خواهد داد. در نمونه زیر ما نام محمدرضا شجریان را جستجو کردیم که در باکس سمت راست اطلاعات وی نمایش داده شده است.

اسنیپت Business box

این اطلاعات شامل بیوگرافی، رسانه‌های اجتماعی، برخی از آثار، آلبوم‌ها و افراد دیگری که در همین حوزه فعالیت دارند می‌باشد.

8. اسنیپت پرسش و پاسخ(FAQ)

این اسنیپت به این صورت است که با استفاده از آن می‌توان برخی سوالات متداول را در سایت نمایش داد. به عنوان نمونه به تصویر زیر دقت کنید که عبارت خرید دامنه را جستجو کردیم.

 اسنیپت پرسش و پاسخ

همانطور که مشاهده می‌کنید سوالات متداول که در خصوص خرید دامنه وجود دارد و در وبسایت ثبت شده نمایش داده خواهد شد.

چگونه از ریچ اسنیپت استفاده کنیم؟

استفاده از داده‌های ساختار یافته کاملا به سیستم سایت ساز شما وابسته است. از آنجایی که این اطلاعات در قالب کدهای JSON-LD یا RDFa، Microformats، Microdata قابل استفاده هستند باید طبق این استانداردها اطلاعات را در صفحات خود وارد کنید تا نمایش داده شوند.

در استفاده از این داده‌ها باید نهایت دقت را داشته باشید. اصرار ورزیدن برای نمایش این داده‌ها در همه صفحات زیاد هم کار درستی نیست و باعث جریمه شدن سایت در برخی موارد خواهد شد. بنابراین سعی کنید فقط آدرس‌های مهم خود را به این صفحات مجهز کنید. مسئله بعدی هم این است که نمایش این داده‌ها به صورت همزمان بیش از تعداد معینی قابل نمایش نیست. در برخی موارد شاید نهایتا 3 یا 4 مورد از آنها برای یک صفحه نمایش داده شوند. سایر موارد نمایش داده نخواهند شد و بستگی به کلمه کلیدی جستجو شده گوگل این اطلاعات را نمایش خواهد داد.

به عنوان نمونه اگر شما به دنبال به دست آوردن اطلاعاتی در خصوص گل بابونه باشید، شاید اسنیپت‌هایی مثل امتیاز ستاره‌ای، نمایش نام نویسنده، اسنیپت مسیر نوشته نمایش داده شوند. اما اگر قصد شما از جستجو با هدف خرید کردن باشد و عبارتی مثل خرید دمنوش بابونه را جستجو کنید در این صورت نتایج به شکل محصول نمایش داده خواهند شد که اسنیپت‌هایی مثل قیمت محصول، موجود بودن در انبار و جزییات محصول نمایش داده خواهند شد.

ساخت اسنیپت با ابزار Structured Data Markup Helper گوگل

روش دیگری ه برای ساخت اسنیپت وجود دارد با استفاده از خود گوگل امکان پذیر است. شما می‌توانید به صفحه https://www.google.com/webmasters/markup-helper  شده و پس از انتخاب سایت خود که در گوگل ثبت کردید، شروع به انتخاب این اطلاعات بر اساس توضیحاتی که در صفحه وجود دارد کنید.

در نهایت در قالب یک سری کد این اطلاعات تولید شده و با قرار دادن به صورت دستی در صفحه دلخواه خود می‌توانید این اطلاعات را نمایش دهید.

امیدواریم که این آموزش هم برای شما کاربردی بوده و با استفاده از آن اطلاعات مفیدی در خصوص استفاده از اسنیپت‌ها در نتایج جستجو کسب کرده باشید. پیشنهاد ما این است که در گوگل اقدام به جستجو کرده و با انواع مختلفی از این داده‌ها آشنا شوید. سپس بر اساس نوع سایت و محصول و خدماتی که ارائه می‌کنید از مواردی که برای زبان فارسی فعال هستند استفاده کنید.

همچنین لازم به ذکر است که بسیاری اسنیپت دیگر وجود دارند که برای زبان فارسی فعال نیستند. اما در صورتی که جستجوی انگلیسی انجام شود کاربرد خواهند داشت. پس اگر دارای سایت دو زبانه هستید، می‌توانید در نسخه انگلیسی سایت از مواردی که فعال هستند استفاده کنید.





0 دیدگاه شما هم میتوانید دراین بحث شرکت کنید!
آخرین مقالات