سئو چیست؟ چه طور به صفحه اول گوگل برویم؟

14
74
23:30 1398/4/17

سئو چیست؟

سئو چیست؟

سئو به معنای بهینه‌‌سازی موتورهای جستجو است که به منظور افزایش کمیت و کیفیت ترافیک وب‌سایت انجام می‌شود. هدف آن رفتن به صفحه اول گوگل است که موجب کسب درآمد می شود.

سئو چه چیزی به همراه خود می‌آورد؟

برای درک معنای واقعی سئو، اجازه دهید سئو را به قطعات کوچکتر تقسیم کنیم و برای هر یک تعریفی را ارائه دهیم.

کیفیت ترافیک

شما فقط در صورتی می‌توانید بازدیدکنندگان سطح وب را به خود جذب کنید که گوگل شما را به آن‌ها معرفی کند. فرض کنید شما کشاورز هستید و در وب سایت خود سیب می‌فروشید، اما گوگل به کاربران می‌گوید که شما فروشنده‌ی محصولات اپل هستید و کاربران به طور اشتباه به سایت شما می‌آیند، این ترافیک با کیفیتی نخواهد بود چراکه شما می‌خواهید بازدیدکنندگانی را جذب کنید که واقعا به دنبال محصولات شما هستند.

کمیت ترافیک

کمیت ترافیک شامل بازدید افرادی است که از طریق صفحه نتایج جستجو (SERP) به سایت شما می‌آیند، به یاد داشته باشید که ترافیک بیشتر، همیشه خوب است.

نتایج ارگانیک

تبلیغات بخش مهمی از صفحات نتایج جستجو را تشکیل می‌دهند. ترافیک ارگانیک به هر نوع ترافیکی اطلاق می‌شود که بهایی برای آن پرداخت نکرده‌اید.

 

ترافیک ارگانیک

 

سئو چگونه کار می‌کند؟

به موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو و بینگ توجه کنید. این موتورهای جستجو در واقع سایت‌هایی هستند که کاربران با استفاده از کادر جستجوی آن‌ها (با استفاده از تایپ کردن یا صحبت کردن) به دنبال سایت‌های مورد نظر خود در بین انبوهی از وب‌سایت‌ها هستند. اما آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که این وب‌سایت‌ها چگونه کار می‌کنند؟ گوگل (یا هر موتور جستجوی دیگر) شامل یک "کاوش‌گر (Crawler)" است که در تمام سطح وب می‌خزد و به دنبال مطالب مورد تقاضای کاربران در کل وب می‌گردد و آنها را جمع آوری می‌کند. کاوش‌گر تمام محتوا و لینک‌هایی را که پیدا کرده را برای ایندکس شدن می‌آورد و سپس گوگل با استفاده از الگوریتم خاصی تلاش می‌کند تا محتوای دریافتی را براساس جستجوی کاربر نمایش دهد.

عوامل زیادی وجود دارد که در جستجوهای یک الگوریتم موتور جستجو تاثیر دارند، کارشناسان این عناصر را در نمودار زیر آورده‌اند.

 

عوامل تاثیرگذار در سئو

 

تا اینجای کار در مورد (SE (Search Engine گفتیم و اکنون نوبت به "O" است.

حرف O ابتدای کلمه‌ی Optimization به معنای بهینه‌سازی است. این مرحله جاییست که صاحبان وب‌سایت محتوای خود را به نوعی تغییر می‌دهند تا موتورهای جستجو بتوانند آنها را درک کنند و نهایتا توسط همین موتورهای جستجو برای کاربران نمایش داده شوند.

بهینه‌سازی از عناصر زیادی تشکیل شده است. اطمینان از استفاده صحیح از عناوین متا، توضیحات متا و چیزی که به اندازه‌ی هر دوی این‌ها مهم است، استفاده از لینک‌های داخلی است که می‌تواند صفحات وب سایت شما را کامل کند.

 

یادگیری سئو

این بخش از مقاله را برای یادگیری سئو اختصاص داده‌ایم. البته قبلا نیز مطالب مفصلی درباره این موضوع آورده‌ایم. در ادامه به مباحث عمومی سئو می‌پردازیم:

- ساخت یک وب‌سایت Seo-friendly

هنگامی که برای انجام سئو آماده بودید، وقت آن است تا تکنیک‌های سئو را روی یک سایت پیاده کنید. این صفحات به شما کمک می‌کند تا همه چیز درباره‌ی انتخاب نام دامنه Seo-friendly برای لینک‌های داخلی را فرا بگیرید.

- محتوا و نشانه‌گذاری مرتبط

یک سایت تا زمانی که محتوایی نداشته باشد، سایت نیست. اما سئو نیز به اندازه کافی متغیرهای خاص دارد که می‌توان بخشی را به آن اختصاص داد. اگر در مورد بحث کلید واژگان کنجکاوید، اگر در مورد Seo-friendly می‌خواهید بیشتر بدانید و یا می‌خواهید در مورد نشانه‌هایی که موضوع دقیق محتوای شما را به موتورهای جستجو معرفی می‌کند بدانید، باید یادگیری سئو را شروع کنید.

- موضوعات داخلی سایت

شما قبلا در مورد محتوا و نشانه‌گذاری خوانده‌اید و اکنون نوبت آن است تا با تکنیک‌ها و اطلاعات robots.txt نیز آشنا شوید.

- موضوعات لینک مرتبط

تاکنون در مورد مباحثی مانند انکرتکست‌ها عمیقا چیزهای زیادی یاد گرفته‌اید (در این مقاله مفصل در مورد انکرتکست‌ها توضیح داده‌ایم). صفحات زیر را بخوانید تا بدانید که چه زمانی و کجا از nofollowها استفاده کنید. یا اگر می‌خواهید در مورد ساخت لینک یا سئوخارجی(تلاش برای بهبود رتبه سایت با بدست آوردن لینک) بیشتر بدانید، محتوای این لینک را بخوانید.

- بهینه‌سازی‌های دیگر

تبریک می‌گویم، شما اکنون با جزئیات سئو آشنا شده‌اید و آماده‌اید تا به سمت محتوای پیشرفته‌تر حرکت کنید، مطمئن شوید که ترافیک در سریع‌ترین زمان ممکن تبدیل به نرخ بهینه‌سازی  (CRO) می‌شود، سپس با سئوی محلی (Local Seo) به سطح اولیه بروید یا با سئوی جهانی (International Seo) سئوی سایت را به سطح جهانی برسانید.

- تکامل سئو

الگوریتم‌های سئو دائما در حال تغییر است و استراتژی‌ها در واکنش به این تغییرات نیز در حال تکمیل هستند. پس اگر کسی به شما مشاوره‌ی سئو داد، سعی کنید ابتدا با محتویات وبلاگ مدیاتک صحت آن ها را بسنجید.





آخرین مقالات